Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Ramon Silva
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Lopes, Humberto Elias Garcia, Silva, Suelen Aparecida Duarte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439
Resumo: Traditionally, the management literature discusses the effects of competitive or collaborative relationships in organizational strategy. However, recently a third approach has emerged, in which a single relationship is seem as a variable that can integrate collaboration and rivalry between competitors. This study aims to provide subsidies for this discussion. For this, a qualitative design was adopted; in which businessmen of the city of Nova Serrana were interviewed. The results indicate that the decision of collaborate or compete is dependent on a set of factors.Key words: Coopetition. Relationships. Competition.
id FECAP-3_ed8612874ba29c4a3ea74ccebe41babc
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/439
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana clusterLa Estrategia en las Relaciones Coopetitivas: el caso del cluster de Nova SerranaA Estratégia em Relacionamentos Coopetitivos: um estudo do arranjo produtivo de Nova SerranaCoopetition. Relationships. Competition.Competición. Relaciones. Competición.Coopetição. Relacionamentos. Competição.Traditionally, the management literature discusses the effects of competitive or collaborative relationships in organizational strategy. However, recently a third approach has emerged, in which a single relationship is seem as a variable that can integrate collaboration and rivalry between competitors. This study aims to provide subsidies for this discussion. For this, a qualitative design was adopted; in which businessmen of the city of Nova Serrana were interviewed. The results indicate that the decision of collaborate or compete is dependent on a set of factors.Key words: Coopetition. Relationships. Competition.Tradicionalmente, la literatura de gestión la analiza los efectos de la competencia o de relaciones de colaboración en las estrategias de la organización. Sin embargo, recientemente, un tercer enfoque ha surgido, en el que una sola relación se parece como una variable que puede integrar la colaboración y la rivalidad entre competidores. Este estudio tiene como objetivo proporcionar subsidios para este debate. Por ello, se adoptó un diseño cualitativo en el que los hombres de negocios de la ciudad de Nova Serrana fueron entrevistados. Los resultados indican que la decisión de colaborar o competir depende de una serie de factores.Palabras clave: Competición. Relaciones. Competición.Tradicionalmente, a literatura gerencial aborda os efeitos de relacionamentos competitivos ou colaborativos na estratégia organizacional. Entretanto, recentemente, verifica-se o crescimento de uma terceira abordagem, na qual um mesmo relacionamento pode integrar rivalidade e parceria entre concorrentes. Este estudo tem por finalidade fornecer subsídios para essa discussão. Para isso, foi adotado um delineamento qualitativo de pesquisa, no qual foram entrevistados os empresários do arranjo produtivo calçadista de Nova Serrana. Com isso, foram identificados os aspectos que levam as empresas da cidade a adotarem uma postura colaborativa ou competitiva em seus relacionamentos. Palavras-chave: Coopetição. Relacionamentos. Competição.FECAP2009-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/43910.7819/rbgn.v11i30.439Review of Business Management; Vol. 11 No. 30 (2009); 65-78RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 11 Núm. 30 (2009); 65-78RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 11 n. 30 (2009); 65-781983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPporengspahttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439/454https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439/455https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439/456Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Ramon SilvaLopes, Humberto Elias GarciaSilva, Suelen Aparecida Duarte2009-03-27T19:32:13Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/439Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2009-03-27T19:32:13Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
La Estrategia en las Relaciones Coopetitivas: el caso del cluster de Nova Serrana
A Estratégia em Relacionamentos Coopetitivos: um estudo do arranjo produtivo de Nova Serrana
title Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
spellingShingle Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
Leite, Ramon Silva
Coopetition. Relationships. Competition.
Competición. Relaciones. Competición.
Coopetição. Relacionamentos. Competição.
title_short Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
title_full Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
title_fullStr Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
title_full_unstemmed Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
title_sort Strategy and Coopetitive Relationships: the case of Nova Serrana cluster
author Leite, Ramon Silva
author_facet Leite, Ramon Silva
Lopes, Humberto Elias Garcia
Silva, Suelen Aparecida Duarte
author_role author
author2 Lopes, Humberto Elias Garcia
Silva, Suelen Aparecida Duarte
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Ramon Silva
Lopes, Humberto Elias Garcia
Silva, Suelen Aparecida Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Coopetition. Relationships. Competition.
Competición. Relaciones. Competición.
Coopetição. Relacionamentos. Competição.
topic Coopetition. Relationships. Competition.
Competición. Relaciones. Competición.
Coopetição. Relacionamentos. Competição.
description Traditionally, the management literature discusses the effects of competitive or collaborative relationships in organizational strategy. However, recently a third approach has emerged, in which a single relationship is seem as a variable that can integrate collaboration and rivalry between competitors. This study aims to provide subsidies for this discussion. For this, a qualitative design was adopted; in which businessmen of the city of Nova Serrana were interviewed. The results indicate that the decision of collaborate or compete is dependent on a set of factors.Key words: Coopetition. Relationships. Competition.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439
10.7819/rbgn.v11i30.439
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v11i30.439
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439/454
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439/455
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/439/456
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 11 No. 30 (2009); 65-78
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 11 Núm. 30 (2009); 65-78
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 11 n. 30 (2009); 65-78
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942367530614784