The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Alex Pereira de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/2827
Resumo: Using the approach deconstructive discourse, this paper reflects on the national language policy conveyed in the Portuguese National Curriculum (primary school) - whose speech is translated into a sophisticated method of control and in an effective way to manage change (LAWN, 2001, p. 117), in order that "every system of education is a political way of maintaining or modifying the appropriation of discourses, with the knowledge and the powers they bring with them "(FOUCAULT, 2008, p.45).Through this approach, we intend to present and discuss the results analyzed, whose focus is on the representation (s) ID (s) and competencies built for the teachers in this discourse, social representations of the profession of teacher in contemporary Brazilian society, marked by events that follow the dictatorial period, therefore, the country’s democratization and modernization of the state before the demands of the globalized worlds.
id UNESP-15_91de3d9922d14c454e214301aba4f707
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2827
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacherDesconstrucción en la política de educación lingüística: focus sobre la identidad del profesor de portuguésA desconstrução da política linguística educacional: em foco a identidade do professor de portuguêsDiscourse. Language policy. Professor. Identity.Discurso. Política linguística. Maestro. Identidad.Discurso. Política linguística. Professor. Identidade.Using the approach deconstructive discourse, this paper reflects on the national language policy conveyed in the Portuguese National Curriculum (primary school) - whose speech is translated into a sophisticated method of control and in an effective way to manage change (LAWN, 2001, p. 117), in order that "every system of education is a political way of maintaining or modifying the appropriation of discourses, with the knowledge and the powers they bring with them "(FOUCAULT, 2008, p.45).Through this approach, we intend to present and discuss the results analyzed, whose focus is on the representation (s) ID (s) and competencies built for the teachers in this discourse, social representations of the profession of teacher in contemporary Brazilian society, marked by events that follow the dictatorial period, therefore, the country’s democratization and modernization of the state before the demands of the globalized worlds.Utilizando el enfoque discursivo-deconstructivo, este trabajo busca reflexionar sobre la política lingüística nacional ofrecida a través de los Parámetros de Estudios Nacionales del Portugués (escuela primaria) cuyo discurso se traduce en un sofisticado método de control y una manera eficaz de gestionar el cambio (LAWN, 2001, p. 117). En esta perspectiva, "todo el sistema de educación es una forma política de mantener o modificar la apropiación del discurso, con el conocimiento y el poder que traen con ellos" (Foucault, 2008, p. 45). A través de este enfoque, tenemos la intención de presentar y discutir los resultados analizados, cuya atención se centra en las representaciones de las identidades  y capacidades incorporadas para los profesores en este discurso, las representaciones sociales de la profesión docente en la sociedad brasileña contemporánea, marcada por acontecimientos que siguieron el período dictatorial, por lo tanto, la fase de democratización del país y la modernización del estado frente a las exigencias de la globalización.Este trabalho busca refletir sobre a política linguística nacional veiculada nos Parâmetros Curriculares Nacionais de Português (ensino fundamental) cujo discurso se traduz em um método sofisticado de controle e em uma forma eficaz de gerir a mudança (LAWN, 2001, p. 117). Nesse sentido, pode-se dizer que “todo sistema de educação é uma maneira política de manter ou de modificar a apropriação dos discursos, com os saberes e os poderes que eles trazem consigo” (FOUCAULT, 2008, p. 45). A partir da abordagem discursivo-desconstrutiva (CORACINI, 2003), pretende-se apresentar e discutir aqui os resultados analisados, cujo foco recai sobre as representações da (s) identidade(s) e competências construídas para os professores neste discurso, representações sociais da profissão do professor na sociedade contemporânea brasileira, marcada pelos acontecimentos que sucederam ao período ditatorial, portanto, a fase de redemocratização do país e de modernização do Estado frente às exigências da mundialização.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/282710.21723/riaee.v11.n3.2827Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1259-1280Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1259-12801982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/2827/5927Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Alex Pereira de2020-12-27T01:21:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2827Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-27T01:21:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
Desconstrucción en la política de educación lingüística: focus sobre la identidad del profesor de portugués
A desconstrução da política linguística educacional: em foco a identidade do professor de português
title The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
spellingShingle The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
Araújo, Alex Pereira de
Discourse. Language policy. Professor. Identity.
Discurso. Política linguística. Maestro. Identidad.
Discurso. Política linguística. Professor. Identidade.
title_short The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
title_full The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
title_fullStr The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
title_full_unstemmed The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
title_sort The deconstruction of language education policy focus identity of portuguese teacher
author Araújo, Alex Pereira de
author_facet Araújo, Alex Pereira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Alex Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse. Language policy. Professor. Identity.
Discurso. Política linguística. Maestro. Identidad.
Discurso. Política linguística. Professor. Identidade.
topic Discourse. Language policy. Professor. Identity.
Discurso. Política linguística. Maestro. Identidad.
Discurso. Política linguística. Professor. Identidade.
description Using the approach deconstructive discourse, this paper reflects on the national language policy conveyed in the Portuguese National Curriculum (primary school) - whose speech is translated into a sophisticated method of control and in an effective way to manage change (LAWN, 2001, p. 117), in order that "every system of education is a political way of maintaining or modifying the appropriation of discourses, with the knowledge and the powers they bring with them "(FOUCAULT, 2008, p.45).Through this approach, we intend to present and discuss the results analyzed, whose focus is on the representation (s) ID (s) and competencies built for the teachers in this discourse, social representations of the profession of teacher in contemporary Brazilian society, marked by events that follow the dictatorial period, therefore, the country’s democratization and modernization of the state before the demands of the globalized worlds.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/2827
10.21723/riaee.v11.n3.2827
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/2827
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.2827
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/2827/5927
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1259-1280
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1259-1280
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215852266553344