Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814 |
Resumo: | This paper aims at analyzing, based upon French Discourse Analysis, two media videos made with official endorsement of the Ministry of Education in two different presidential contexts. Both propagandas call young people, at the post-ENEM moment, to enter Higher Education institutions through major federal government programs and public policies. Thus, it was possible to evidence the composition of the enunciation in the media objects, especially in correlation with the socio-political context. It is observed that verbal and non-verbal elements utilized in the analyzed objects intersect in the production of meanings and go beyond the mere persuasion of the target public to claim for a space in a Higher Education institution. |
id |
UNESP-15_a2d6086ebe06a50f3206b00fa713c48a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11814 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education accessPropagandas gubernamentales: un análisis del discurso midiático para acceso a la enseñanza superiorPropagandas governamentais: uma análise do discurso midiático para acesso ao ensino superiorGovernmental actionsDiscourse analysisHigher educationAdvertisement.Acciones gubernamentalesAnálisis del discursoEnseñanza superiorPropaganda.Ações governamentaisAnálise do discursoEnsino superiorPropaganda.This paper aims at analyzing, based upon French Discourse Analysis, two media videos made with official endorsement of the Ministry of Education in two different presidential contexts. Both propagandas call young people, at the post-ENEM moment, to enter Higher Education institutions through major federal government programs and public policies. Thus, it was possible to evidence the composition of the enunciation in the media objects, especially in correlation with the socio-political context. It is observed that verbal and non-verbal elements utilized in the analyzed objects intersect in the production of meanings and go beyond the mere persuasion of the target public to claim for a space in a Higher Education institution.Este artículo objetiva analizar, con base en supuestos del Análisis del Discurso de Línea Francesa, dos piezas mediáticas elaboradas con el aval del Ministerio de Educación en dos contextos presidenciales diferentes. Ambas propagandas convocan a jóvenes, en el momento post-ENEM, a ingresar en instituciones de Enseñanza Superior, a través de los diversos programas y políticas públicas proporcionados por el Gobierno Federal. Así, fue posible evidenciar la tesitura de la situación de enunciación en los objetos mediáticos, sobre todo en correlación con el contexto sociopolítico. Se observa que los elementos verbales y no verbales utilizados en los objetos de análisis se entrecruzan en la producción de sentidos y van más allá de la simple persuasión del público objetivo a pleitear la vacante en la institución de Enseñanza Superior.Este artigo objetiva analisar, com base em pressupostos da Análise do Discurso de Linha Francesa, duas peças midiáticas elaboradas com o aval do Ministério da Educação em dois contextos presidenciais diferentes. Ambas as propagandas convocam jovens, no momento pós-ENEM, a ingressarem em instituições de Ensino Superior, por meio dos diversos programas e políticas públicas proporcionados pelo Governo Federal. Assim, foi possível evidenciar a tessitura da situação de enunciação nos objetos midiáticos, sobretudo em correlação com o contexto sociopolítico. Observa-se que os elementos verbais e não-verbais utilizados nos objetos de análise se entrecruzam na produção de sentidos e vão além da simples persuasão do público-alvo a pleitear a vaga na instituição de Ensino Superior.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1181410.21723/riaee.v14i3.11814Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-1065Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-10651982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8227https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8453https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/9038Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessdo Carmo, Gerson TavaresManhães, Elane Kreilede Cara, Gláucio Roberto Bernardo2020-05-21T22:07:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11814Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:07:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access Propagandas gubernamentales: un análisis del discurso midiático para acceso a la enseñanza superior Propagandas governamentais: uma análise do discurso midiático para acesso ao ensino superior |
title |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access |
spellingShingle |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access do Carmo, Gerson Tavares Governmental actions Discourse analysis Higher education Advertisement. Acciones gubernamentales Análisis del discurso Enseñanza superior Propaganda. Ações governamentais Análise do discurso Ensino superior Propaganda. |
title_short |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access |
title_full |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access |
title_fullStr |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access |
title_full_unstemmed |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access |
title_sort |
Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access |
author |
do Carmo, Gerson Tavares |
author_facet |
do Carmo, Gerson Tavares Manhães, Elane Kreile de Cara, Gláucio Roberto Bernardo |
author_role |
author |
author2 |
Manhães, Elane Kreile de Cara, Gláucio Roberto Bernardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
do Carmo, Gerson Tavares Manhães, Elane Kreile de Cara, Gláucio Roberto Bernardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Governmental actions Discourse analysis Higher education Advertisement. Acciones gubernamentales Análisis del discurso Enseñanza superior Propaganda. Ações governamentais Análise do discurso Ensino superior Propaganda. |
topic |
Governmental actions Discourse analysis Higher education Advertisement. Acciones gubernamentales Análisis del discurso Enseñanza superior Propaganda. Ações governamentais Análise do discurso Ensino superior Propaganda. |
description |
This paper aims at analyzing, based upon French Discourse Analysis, two media videos made with official endorsement of the Ministry of Education in two different presidential contexts. Both propagandas call young people, at the post-ENEM moment, to enter Higher Education institutions through major federal government programs and public policies. Thus, it was possible to evidence the composition of the enunciation in the media objects, especially in correlation with the socio-political context. It is observed that verbal and non-verbal elements utilized in the analyzed objects intersect in the production of meanings and go beyond the mere persuasion of the target public to claim for a space in a Higher Education institution. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814 10.21723/riaee.v14i3.11814 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8227 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8453 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/9038 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-1065 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-1065 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856742924288 |