Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do Carmo, Gerson Tavares
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Manhães, Elane Kreile, de Cara, Gláucio Roberto Bernardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814
Resumo: This paper aims at analyzing, based upon French Discourse Analysis, two media videos made with official endorsement of the Ministry of Education in two different presidential contexts. Both propagandas call young people, at the post-ENEM moment, to enter Higher Education institutions through major federal government programs and public policies. Thus, it was possible to evidence the composition of the enunciation in the media objects, especially in correlation with the socio-political context. It is observed that verbal and non-verbal elements utilized in the analyzed objects intersect in the production of meanings and go beyond the mere persuasion of the target public to claim for a space in a Higher Education institution.
id UNESP-15_a2d6086ebe06a50f3206b00fa713c48a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11814
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education accessPropagandas gubernamentales: un análisis del discurso midiático para acceso a la enseñanza superiorPropagandas governamentais: uma análise do discurso midiático para acesso ao ensino superiorGovernmental actionsDiscourse analysisHigher educationAdvertisement.Acciones gubernamentalesAnálisis del discursoEnseñanza superiorPropaganda.Ações governamentaisAnálise do discursoEnsino superiorPropaganda.This paper aims at analyzing, based upon French Discourse Analysis, two media videos made with official endorsement of the Ministry of Education in two different presidential contexts. Both propagandas call young people, at the post-ENEM moment, to enter Higher Education institutions through major federal government programs and public policies. Thus, it was possible to evidence the composition of the enunciation in the media objects, especially in correlation with the socio-political context. It is observed that verbal and non-verbal elements utilized in the analyzed objects intersect in the production of meanings and go beyond the mere persuasion of the target public to claim for a space in a Higher Education institution.Este artículo objetiva analizar, con base en supuestos del Análisis del Discurso de Línea Francesa, dos piezas mediáticas elaboradas con el aval del Ministerio de Educación en dos contextos presidenciales diferentes. Ambas propagandas convocan a jóvenes, en el momento post-ENEM, a ingresar en instituciones de Enseñanza Superior, a través de los diversos programas y políticas públicas proporcionados por el Gobierno Federal. Así, fue posible evidenciar la tesitura de la situación de enunciación en los objetos mediáticos, sobre todo en correlación con el contexto sociopolítico. Se observa que los elementos verbales y no verbales utilizados en los objetos de análisis se entrecruzan en la producción de sentidos y van más allá de la simple persuasión del público objetivo a pleitear la vacante en la institución de Enseñanza Superior.Este artigo objetiva analisar, com base em pressupostos da Análise do Discurso de Linha Francesa, duas peças midiáticas elaboradas com o aval do Ministério da Educação em dois contextos presidenciais diferentes. Ambas as propagandas convocam jovens, no momento pós-ENEM, a ingressarem em instituições de Ensino Superior, por meio dos diversos programas e políticas públicas proporcionados pelo Governo Federal. Assim, foi possível evidenciar a tessitura da situação de enunciação nos objetos midiáticos, sobretudo em correlação com o contexto sociopolítico. Observa-se que os elementos verbais e não-verbais utilizados nos objetos de análise se entrecruzam na produção de sentidos e vão além da simples persuasão do público-alvo a pleitear a vaga na instituição de Ensino Superior.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1181410.21723/riaee.v14i3.11814Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-1065Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-10651982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8227https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8453https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/9038Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessdo Carmo, Gerson TavaresManhães, Elane Kreilede Cara, Gláucio Roberto Bernardo2020-05-21T22:07:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11814Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:07:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
Propagandas gubernamentales: un análisis del discurso midiático para acceso a la enseñanza superior
Propagandas governamentais: uma análise do discurso midiático para acesso ao ensino superior
title Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
spellingShingle Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
do Carmo, Gerson Tavares
Governmental actions
Discourse analysis
Higher education
Advertisement.
Acciones gubernamentales
Análisis del discurso
Enseñanza superior
Propaganda.
Ações governamentais
Análise do discurso
Ensino superior
Propaganda.
title_short Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
title_full Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
title_fullStr Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
title_full_unstemmed Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
title_sort Governmental advertisements: an analysis of the media discourse for higher education access
author do Carmo, Gerson Tavares
author_facet do Carmo, Gerson Tavares
Manhães, Elane Kreile
de Cara, Gláucio Roberto Bernardo
author_role author
author2 Manhães, Elane Kreile
de Cara, Gláucio Roberto Bernardo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv do Carmo, Gerson Tavares
Manhães, Elane Kreile
de Cara, Gláucio Roberto Bernardo
dc.subject.por.fl_str_mv Governmental actions
Discourse analysis
Higher education
Advertisement.
Acciones gubernamentales
Análisis del discurso
Enseñanza superior
Propaganda.
Ações governamentais
Análise do discurso
Ensino superior
Propaganda.
topic Governmental actions
Discourse analysis
Higher education
Advertisement.
Acciones gubernamentales
Análisis del discurso
Enseñanza superior
Propaganda.
Ações governamentais
Análise do discurso
Ensino superior
Propaganda.
description This paper aims at analyzing, based upon French Discourse Analysis, two media videos made with official endorsement of the Ministry of Education in two different presidential contexts. Both propagandas call young people, at the post-ENEM moment, to enter Higher Education institutions through major federal government programs and public policies. Thus, it was possible to evidence the composition of the enunciation in the media objects, especially in correlation with the socio-political context. It is observed that verbal and non-verbal elements utilized in the analyzed objects intersect in the production of meanings and go beyond the mere persuasion of the target public to claim for a space in a Higher Education institution.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814
10.21723/riaee.v14i3.11814
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11814
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8227
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/8453
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11814/9038
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-1065
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1049-1065
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856742924288