Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soffner, Renato Kraide
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Kirsch, Deise Becker
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10892
Resumo: The paper analyzes the teacher-researcher formation and the importance of the epistemological approach in this process. The basis of discussion is the proposal offered by the Graduate Program in Education (PPGE), concentration área in sociocommunitarian education, of the Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL (CAPES concept 4). The basic authors are Silvio Sánchez Gamboa, with the paradigmatic scheme, Fernando Becker, with the professor's epistemology, and the theoretical and methodological proposal of the PPGE - UNISAL itself. It is also a starting point the study already carried out by Kirsch and Soffner (2015) which analyzed the epistemological paradigms applied to the dissertations produced by PPGE – UNISAL in the period 2005 - 2012. The theoretical contribution discusses the formation of the teacher for the teaching process, within the epistemologies of empiricism, apriorism and interactionism (BECKER, 1992, 2003, 2012), and for research, the empirical-analytical, phenomenological and critical epistemological concepts (GAMBOA, 1996, 2009, 2012).
id UNESP-15_a9251e38c7f013fbc13d0ef09d136d88
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10892
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justificationFormación docente-investigadora: la importancia de la justificatión epistemológicaFormação do professor-pesquisador: a importância da fundamentação epistemológicaEpistemology and educationEpistemological paradigmsFormation of teachers-researchersEpistemología y educaciónParadigmas epistemológicosFormación de profesores-investigadoresEpistemologia e educaçãoParadigmas epistemológicosFormação de professores-pesquisadores.The paper analyzes the teacher-researcher formation and the importance of the epistemological approach in this process. The basis of discussion is the proposal offered by the Graduate Program in Education (PPGE), concentration área in sociocommunitarian education, of the Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL (CAPES concept 4). The basic authors are Silvio Sánchez Gamboa, with the paradigmatic scheme, Fernando Becker, with the professor's epistemology, and the theoretical and methodological proposal of the PPGE - UNISAL itself. It is also a starting point the study already carried out by Kirsch and Soffner (2015) which analyzed the epistemological paradigms applied to the dissertations produced by PPGE – UNISAL in the period 2005 - 2012. The theoretical contribution discusses the formation of the teacher for the teaching process, within the epistemologies of empiricism, apriorism and interactionism (BECKER, 1992, 2003, 2012), and for research, the empirical-analytical, phenomenological and critical epistemological concepts (GAMBOA, 1996, 2009, 2012).El artículo analiza la formación docente-investigadora y la importancia del enfoque epistemológico en este proceso. La base de discusión es la propuesta del Programa de Post-Graduación en Educación (PPGE), área de concentración en educación sociocomunitária, del Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL (CAPES concepto 4). Los autores básicos son Silvio Sánchez Gamboa, con el esquema paradigmático, Fernando Becker, con la epistemología del profesor, y la propuesta teórica y metodológica del propio PPGE-UNISAL. También partimos de un estudio ya realizado por Kirsch y Soffner (2015) que analizó el paradigma epistemológico aplicado a las disertaciones producidas por PPGE – en el periodo de 2005 a 2012. La contribución teórica discute la formación del docente para la docencia, dentro de las epistemologías del empirismo, apriorismo e interaccionismo (Becker, 1992, 2003, 2012), y para la investigación, en los conceptos epistemológicos empírico-analítico, fenomenológico y crítico (Gamboa, 1996, 2009, 2012).O artigo analisa a formação do professor-pesquisador e a importância do enfoque epistemológico neste processo. A base de discussão é a proposta do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Área de Concentração em Educação Sociocomunitária, do Centro Universitário Salesiano de São Paulo – UNISAL (CAPES Conceito 4). Os autores de base são Silvio Sánchez Gamboa, com o Esquema Paradigmático, Fernando Becker, com a Epistemologia do Professor, e a proposta teórica e metodológica do próprio PPGE - UNISAL. Parte-se também de estudo já realizado por Kirsch e Soffner (2015) que analisou o paradigma epistemológico aplicado às dissertações produzidas pelo PPGE – UNISAL no período de 2005 a 2012. O aporte teórico discute a formação do professor para o ensino, dentro das epistemologias do empirismo, apriorismo e interacionismo (BECKER, 1992, 2003, 2012), e para a pesquisa, nas concepções epistemológicas do Empírico-analítico, Fenomenológico e Crítico (GAMBOA, 1996, 2009, 2012).Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1089210.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.10892Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2087-2099Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2087-20991982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10892/7817Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoffner, Renato KraideKirsch, Deise Becker2019-01-12T20:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10892Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-12T20:53:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
Formación docente-investigadora: la importancia de la justificatión epistemológica
Formação do professor-pesquisador: a importância da fundamentação epistemológica
title Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
spellingShingle Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
Soffner, Renato Kraide
Epistemology and education
Epistemological paradigms
Formation of teachers-researchers
Epistemología y educación
Paradigmas epistemológicos
Formación de profesores-investigadores
Epistemologia e educação
Paradigmas epistemológicos
Formação de professores-pesquisadores.
title_short Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
title_full Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
title_fullStr Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
title_full_unstemmed Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
title_sort Teacher-researcher formation: the importance of the epistemological justification
author Soffner, Renato Kraide
author_facet Soffner, Renato Kraide
Kirsch, Deise Becker
author_role author
author2 Kirsch, Deise Becker
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soffner, Renato Kraide
Kirsch, Deise Becker
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemology and education
Epistemological paradigms
Formation of teachers-researchers
Epistemología y educación
Paradigmas epistemológicos
Formación de profesores-investigadores
Epistemologia e educação
Paradigmas epistemológicos
Formação de professores-pesquisadores.
topic Epistemology and education
Epistemological paradigms
Formation of teachers-researchers
Epistemología y educación
Paradigmas epistemológicos
Formación de profesores-investigadores
Epistemologia e educação
Paradigmas epistemológicos
Formação de professores-pesquisadores.
description The paper analyzes the teacher-researcher formation and the importance of the epistemological approach in this process. The basis of discussion is the proposal offered by the Graduate Program in Education (PPGE), concentration área in sociocommunitarian education, of the Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL (CAPES concept 4). The basic authors are Silvio Sánchez Gamboa, with the paradigmatic scheme, Fernando Becker, with the professor's epistemology, and the theoretical and methodological proposal of the PPGE - UNISAL itself. It is also a starting point the study already carried out by Kirsch and Soffner (2015) which analyzed the epistemological paradigms applied to the dissertations produced by PPGE – UNISAL in the period 2005 - 2012. The theoretical contribution discusses the formation of the teacher for the teaching process, within the epistemologies of empiricism, apriorism and interactionism (BECKER, 1992, 2003, 2012), and for research, the empirical-analytical, phenomenological and critical epistemological concepts (GAMBOA, 1996, 2009, 2012).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10892
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.10892
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10892
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.10892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10892/7817
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2087-2099
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2087-2099
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856104341504