University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554 |
Resumo: | In this article a theoretical analysis was carried out through a bibliographic research developed by the University Teaching Research Group, educational policies, and expansion of higher education: prospects and challenges at the University of Passo Fundo, located in the City of Passo Fundo, RS State. First, it was briefly reconstructed Bachelard’s epistemological proposal as an attempt to overcome the dualism between realism and rationalism, toward applied rationalism. Afterwards, Bachelard’s arguments about the notion of epistemological obstacle and formation of the scientific spirit were rebuilt. Finally, the implications of Bachelard’s epistemology to rethink some challenges of university teaching were presented. |
id |
UNOESC-3_4f522ede96f9b32201a2331ddd2c7567 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11554 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston BachelardEnseñanza universitaria y la formación del espíritu científica: una aproximación desde la epistemología de Gaston BachelardDocência universitária e formação do espírito científico: uma abordagem a partir da epistemologia de Gaston BachelardDocência universitáriaEpistemologiaObstáculos epistemológicosFormaçãoLa docencia universitariaEpistemologíaObstáculos epistemológicosFormaciónUniversity teachingEpistemologyEpistemological obstaclesFormationIn this article a theoretical analysis was carried out through a bibliographic research developed by the University Teaching Research Group, educational policies, and expansion of higher education: prospects and challenges at the University of Passo Fundo, located in the City of Passo Fundo, RS State. First, it was briefly reconstructed Bachelard’s epistemological proposal as an attempt to overcome the dualism between realism and rationalism, toward applied rationalism. Afterwards, Bachelard’s arguments about the notion of epistemological obstacle and formation of the scientific spirit were rebuilt. Finally, the implications of Bachelard’s epistemology to rethink some challenges of university teaching were presented.En este artículo se realiza un análisis teórico, a través de una búsqueda en la literatura, desarrollado por el Grupo de Investigación Enseñanza Universitaria, Políticas Educativas y Expansión de la Educación Superior: perspectivas y desafíos, de la Universidad de Passo Fundo, RS. En primer lugar se reconstruye brevemente la propuesta epistemológica bachelardiana en un intento de superar el dualismo entre el realismo y el racionalismo, en la dirección de un racionalismo aplicado; después reconstruimos los argumentos de Bachelard en torno a la noción de obstáculo epistemológico y la formación del espíritu científico; y para finalizar presentamos las implicaciones de la epistemología bachelardiana para reconsiderar algunos de los retos de la enseñanza universitaria.Neste artigo realizamos uma análise teórica, por meio de uma pesquisa bibliográfica, desenvolvida no Grupo de Pesquisa Docência Universitária, políticas educacionais e expansão da educação superior: perspectivas e desafios, na Universidade de Passo Fundo, RS. Primeiramente, reconstruímos de modo breve a proposta epistemológica bachelardiana na tentativa de superação do dualismo entre realismo e racionalismo, na direção de um racionalismo aplicado; posteriormente, reconstruímos a argumentação de Bachelard em torno da noção de obstáculo epistemológico e formação do espírito científico; e, para finalizar, apresentamos as implicações da epistemologia bachelardiana para repensar alguns desafios da docência universitária.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1155410.18593/r.v42i1.11554Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-1722177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/13714Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFávero, Altair AlbertoTonieto, Carina2019-11-19T17:25:20Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11554Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:25:20Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard Enseñanza universitaria y la formación del espíritu científica: una aproximación desde la epistemología de Gaston Bachelard Docência universitária e formação do espírito científico: uma abordagem a partir da epistemologia de Gaston Bachelard |
title |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard |
spellingShingle |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard Fávero, Altair Alberto Docência universitária Epistemologia Obstáculos epistemológicos Formação La docencia universitaria Epistemología Obstáculos epistemológicos Formación University teaching Epistemology Epistemological obstacles Formation |
title_short |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard |
title_full |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard |
title_fullStr |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard |
title_full_unstemmed |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard |
title_sort |
University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard |
author |
Fávero, Altair Alberto |
author_facet |
Fávero, Altair Alberto Tonieto, Carina |
author_role |
author |
author2 |
Tonieto, Carina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fávero, Altair Alberto Tonieto, Carina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência universitária Epistemologia Obstáculos epistemológicos Formação La docencia universitaria Epistemología Obstáculos epistemológicos Formación University teaching Epistemology Epistemological obstacles Formation |
topic |
Docência universitária Epistemologia Obstáculos epistemológicos Formação La docencia universitaria Epistemología Obstáculos epistemológicos Formación University teaching Epistemology Epistemological obstacles Formation |
description |
In this article a theoretical analysis was carried out through a bibliographic research developed by the University Teaching Research Group, educational policies, and expansion of higher education: prospects and challenges at the University of Passo Fundo, located in the City of Passo Fundo, RS State. First, it was briefly reconstructed Bachelard’s epistemological proposal as an attempt to overcome the dualism between realism and rationalism, toward applied rationalism. Afterwards, Bachelard’s arguments about the notion of epistemological obstacle and formation of the scientific spirit were rebuilt. Finally, the implications of Bachelard’s epistemology to rethink some challenges of university teaching were presented. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554 10.18593/r.v42i1.11554 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i1.11554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/13714 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172 Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172 Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172 Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172 Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530120327168 |