University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fávero, Altair Alberto
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Tonieto, Carina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554
Resumo: In this article a theoretical analysis was carried out through a bibliographic research developed by the University Teaching Research Group, educational policies, and expansion of higher education: prospects and challenges at the University of Passo Fundo, located in the City of Passo Fundo, RS State. First, it was briefly reconstructed Bachelard’s epistemological proposal as an attempt to overcome the dualism between realism and rationalism, toward applied rationalism. Afterwards, Bachelard’s arguments about the notion of epistemological obstacle and formation of the scientific spirit were rebuilt. Finally, the implications of Bachelard’s epistemology to rethink some challenges of university teaching were presented.
id UNOESC-3_4f522ede96f9b32201a2331ddd2c7567
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11554
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston BachelardEnseñanza universitaria y la formación del espíritu científica: una aproximación desde la epistemología de Gaston BachelardDocência universitária e formação do espírito científico: uma abordagem a partir da epistemologia de Gaston BachelardDocência universitáriaEpistemologiaObstáculos epistemológicosFormaçãoLa docencia universitariaEpistemologíaObstáculos epistemológicosFormaciónUniversity teachingEpistemologyEpistemological obstaclesFormationIn this article a theoretical analysis was carried out through a bibliographic research developed by the University Teaching Research Group, educational policies, and expansion of higher education: prospects and challenges at the University of Passo Fundo, located in the City of Passo Fundo, RS State. First, it was briefly reconstructed Bachelard’s epistemological proposal as an attempt to overcome the dualism between realism and rationalism, toward applied rationalism. Afterwards, Bachelard’s arguments about the notion of epistemological obstacle and formation of the scientific spirit were rebuilt. Finally, the implications of Bachelard’s epistemology to rethink some challenges of university teaching were presented.En este artículo se realiza un análisis teórico, a través de una búsqueda en la literatura, desarrollado por el Grupo de Investigación Enseñanza Universitaria, Políticas Educativas y Expansión de la Educación Superior: perspectivas y desafíos, de la Universidad de Passo Fundo, RS. En primer lugar se reconstruye brevemente la propuesta epistemológica bachelardiana en un intento de superar el dualismo entre el realismo y el racionalismo, en la dirección de un racionalismo aplicado; después reconstruimos los argumentos de Bachelard en torno a la noción de obstáculo epistemológico y la formación del espíritu científico; y para finalizar presentamos las implicaciones de la epistemología bachelardiana para reconsiderar algunos de los retos de la enseñanza universitaria.Neste artigo realizamos uma análise teórica, por meio de uma pesquisa bibliográfica, desenvolvida no Grupo de Pesquisa Docência Universitária, políticas educacionais e expansão da educação superior: perspectivas e desafios, na Universidade de Passo Fundo, RS. Primeiramente, reconstruímos de modo breve a proposta epistemológica bachelardiana na tentativa de superação do dualismo entre realismo e racionalismo, na direção de um racionalismo aplicado; posteriormente, reconstruímos a argumentação de Bachelard em torno da noção de obstáculo epistemológico e formação do espírito científico; e, para finalizar, apresentamos as implicações da epistemologia bachelardiana para repensar alguns desafios da docência universitária.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1155410.18593/r.v42i1.11554Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-1722177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/13714Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFávero, Altair AlbertoTonieto, Carina2019-11-19T17:25:20Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11554Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:25:20Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
Enseñanza universitaria y la formación del espíritu científica: una aproximación desde la epistemología de Gaston Bachelard
Docência universitária e formação do espírito científico: uma abordagem a partir da epistemologia de Gaston Bachelard
title University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
spellingShingle University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
Fávero, Altair Alberto
Docência universitária
Epistemologia
Obstáculos epistemológicos
Formação
La docencia universitaria
Epistemología
Obstáculos epistemológicos
Formación
University teaching
Epistemology
Epistemological obstacles
Formation
title_short University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
title_full University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
title_fullStr University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
title_full_unstemmed University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
title_sort University teaching and formation of the scientific spirit: an approach from the epistemology of Gaston Bachelard
author Fávero, Altair Alberto
author_facet Fávero, Altair Alberto
Tonieto, Carina
author_role author
author2 Tonieto, Carina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fávero, Altair Alberto
Tonieto, Carina
dc.subject.por.fl_str_mv Docência universitária
Epistemologia
Obstáculos epistemológicos
Formação
La docencia universitaria
Epistemología
Obstáculos epistemológicos
Formación
University teaching
Epistemology
Epistemological obstacles
Formation
topic Docência universitária
Epistemologia
Obstáculos epistemológicos
Formação
La docencia universitaria
Epistemología
Obstáculos epistemológicos
Formación
University teaching
Epistemology
Epistemological obstacles
Formation
description In this article a theoretical analysis was carried out through a bibliographic research developed by the University Teaching Research Group, educational policies, and expansion of higher education: prospects and challenges at the University of Passo Fundo, located in the City of Passo Fundo, RS State. First, it was briefly reconstructed Bachelard’s epistemological proposal as an attempt to overcome the dualism between realism and rationalism, toward applied rationalism. Afterwards, Bachelard’s arguments about the notion of epistemological obstacle and formation of the scientific spirit were rebuilt. Finally, the implications of Bachelard’s epistemology to rethink some challenges of university teaching were presented.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554
10.18593/r.v42i1.11554
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i1.11554
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11554/13714
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172
Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172
Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172
Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 155-172
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530120327168