About the epistemology of teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
DOI: | 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900 |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900 |
Resumo: | This opening article of the special issue on epistemology and teacher training seeks to present a partial overview of the area. Elaborated as an essay, the objective is to describe some theories that have guided initial and continuing teacher education, based on practices lived in different territories. This is not a comparative study because the differences or proximity are not analyzed. The main objective is to reflect on the consistent and / or emergent epistemological support that has been based on norms, forms and methodologies of teacher training. In the end, it is hoped to highlight epistemology as a founding of the teaching career, which should be revisited often by those who are responsible for teacher training. |
id |
UNESP-15_ae6b524ec022f96f890a8ab4cc588bb9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11900 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
spelling |
About the epistemology of teacher educationSobre la epistemología de la formación de profesoresSobre a epistemologia da formação de professoresTeacher educationEducational theoryTeaching practiceFormación docenteTeoría educativaPráctica docenteFormação docenteTeoria educativaPrática docenteThis opening article of the special issue on epistemology and teacher training seeks to present a partial overview of the area. Elaborated as an essay, the objective is to describe some theories that have guided initial and continuing teacher education, based on practices lived in different territories. This is not a comparative study because the differences or proximity are not analyzed. The main objective is to reflect on the consistent and / or emergent epistemological support that has been based on norms, forms and methodologies of teacher training. In the end, it is hoped to highlight epistemology as a founding of the teaching career, which should be revisited often by those who are responsible for teacher training.Este artículo de apertura del número especial sobre epistemología y formación de profesores busca presentar un panorama parcial del área. El objetivo es describir algunas teorías que han orientado la formación docente, inicial y continua, a partir de prácticas docentes que se han llevado a cabo en territorios distintos. No se trata de un estudio comparado, pues no se analizan las diferencias o similitudes en la práctica profesional. El objetivo principal es reflexionar sobre el apoyo epistemológico, consistente y/o emergente, que ha fundamentado normas, formas y metodologías de formación de profesores. Al final, se espera poner en evidencia la epistemología como algo fundante de la carrera docente, la cual debe ser revisada concienzudamente por aquellos que son responsables de la formación de profesores.Este artigo de abertura do número especial sobre epistemologia e formação de professores busca apresentar um panorama parcial da área. Elaborado na forma de um ensaio, o objetivo é descrever algumas teorias que têm norteado a formação docente, inicial e continuada, a partir de práticas vivenciadas em territórios distintos. Não se trata de um estudo comparado, pois não se analisam as diferenças ou proximidades. O objetivo principal é refletir sobre o suporte epistemológico, consistente e/ou emergente, que tem embasado normas, formas e metodologias de formação de professores. Ao final, espera-se colocar em evidência a epistemologia como algo fundante da carreira docente, a qual deve ser revisitada amiúde por aqueles que são responsáveis pela formação de professores.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1190010.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-1895Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-18951982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7819https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7820https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7821Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanMena, Juanjo2019-01-12T20:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11900Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-12T20:53:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
About the epistemology of teacher education Sobre la epistemología de la formación de profesores Sobre a epistemologia da formação de professores |
title |
About the epistemology of teacher education |
spellingShingle |
About the epistemology of teacher education About the epistemology of teacher education Fortunato, Ivan Teacher education Educational theory Teaching practice Formación docente Teoría educativa Práctica docente Formação docente Teoria educativa Prática docente Fortunato, Ivan Teacher education Educational theory Teaching practice Formación docente Teoría educativa Práctica docente Formação docente Teoria educativa Prática docente |
title_short |
About the epistemology of teacher education |
title_full |
About the epistemology of teacher education |
title_fullStr |
About the epistemology of teacher education About the epistemology of teacher education |
title_full_unstemmed |
About the epistemology of teacher education About the epistemology of teacher education |
title_sort |
About the epistemology of teacher education |
author |
Fortunato, Ivan |
author_facet |
Fortunato, Ivan Fortunato, Ivan Mena, Juanjo Mena, Juanjo |
author_role |
author |
author2 |
Mena, Juanjo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fortunato, Ivan Mena, Juanjo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education Educational theory Teaching practice Formación docente Teoría educativa Práctica docente Formação docente Teoria educativa Prática docente |
topic |
Teacher education Educational theory Teaching practice Formación docente Teoría educativa Práctica docente Formação docente Teoria educativa Prática docente |
description |
This opening article of the special issue on epistemology and teacher training seeks to present a partial overview of the area. Elaborated as an essay, the objective is to describe some theories that have guided initial and continuing teacher education, based on practices lived in different territories. This is not a comparative study because the differences or proximity are not analyzed. The main objective is to reflect on the consistent and / or emergent epistemological support that has been based on norms, forms and methodologies of teacher training. In the end, it is hoped to highlight epistemology as a founding of the teaching career, which should be revisited often by those who are responsible for teacher training. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7819 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7820 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-1895 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-1895 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1822179047576174592 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900 |