About the epistemology of teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortunato, Ivan
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mena, Juanjo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900
Resumo: This opening article of the special issue on epistemology and teacher training seeks to present a partial overview of the area. Elaborated as an essay, the objective is to describe some theories that have guided initial and continuing teacher education, based on practices lived in different territories. This is not a comparative study because the differences or proximity are not analyzed. The main objective is to reflect on the consistent and / or emergent epistemological support that has been based on norms, forms and methodologies of teacher training. In the end, it is hoped to highlight epistemology as a founding of the teaching career, which should be revisited often by those who are responsible for teacher training.
id UNESP-15_ae6b524ec022f96f890a8ab4cc588bb9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11900
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling About the epistemology of teacher educationSobre la epistemología de la formación de profesoresSobre a epistemologia da formação de professoresTeacher educationEducational theoryTeaching practiceFormación docenteTeoría educativaPráctica docenteFormação docenteTeoria educativaPrática docenteThis opening article of the special issue on epistemology and teacher training seeks to present a partial overview of the area. Elaborated as an essay, the objective is to describe some theories that have guided initial and continuing teacher education, based on practices lived in different territories. This is not a comparative study because the differences or proximity are not analyzed. The main objective is to reflect on the consistent and / or emergent epistemological support that has been based on norms, forms and methodologies of teacher training. In the end, it is hoped to highlight epistemology as a founding of the teaching career, which should be revisited often by those who are responsible for teacher training.Este artículo de apertura del número especial sobre epistemología y formación de profesores busca presentar un panorama parcial del área. El objetivo es describir algunas teorías que han orientado la formación docente, inicial y continua, a partir de prácticas docentes que se han llevado a cabo en territorios distintos. No se trata de un estudio comparado, pues no se analizan las diferencias o similitudes en la práctica profesional. El objetivo principal es reflexionar sobre el apoyo epistemológico, consistente y/o emergente, que ha fundamentado normas, formas y metodologías de formación de profesores. Al final, se espera poner en evidencia la epistemología como algo fundante de la carrera docente, la cual debe ser revisada concienzudamente por aquellos que son responsables de la formación de profesores.Este artigo de abertura do número especial sobre epistemologia e formação de professores busca apresentar um panorama parcial da área. Elaborado na forma de um ensaio, o objetivo é descrever algumas teorias que têm norteado a formação docente, inicial e continuada, a partir de práticas vivenciadas em territórios distintos. Não se trata de um estudo comparado, pois não se analisam as diferenças ou proximidades. O objetivo principal é refletir sobre o suporte epistemológico, consistente e/ou emergente, que tem embasado normas, formas e metodologias de formação de professores. Ao final, espera-se colocar em evidência a epistemologia como algo fundante da carreira docente, a qual deve ser revisitada amiúde por aqueles que são responsáveis pela formação de professores.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1190010.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-1895Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-18951982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7819https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7820https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7821Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanMena, Juanjo2019-01-12T20:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11900Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-12T20:53:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv About the epistemology of teacher education
Sobre la epistemología de la formación de profesores
Sobre a epistemologia da formação de professores
title About the epistemology of teacher education
spellingShingle About the epistemology of teacher education
Fortunato, Ivan
Teacher education
Educational theory
Teaching practice
Formación docente
Teoría educativa
Práctica docente
Formação docente
Teoria educativa
Prática docente
title_short About the epistemology of teacher education
title_full About the epistemology of teacher education
title_fullStr About the epistemology of teacher education
title_full_unstemmed About the epistemology of teacher education
title_sort About the epistemology of teacher education
author Fortunato, Ivan
author_facet Fortunato, Ivan
Mena, Juanjo
author_role author
author2 Mena, Juanjo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortunato, Ivan
Mena, Juanjo
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education
Educational theory
Teaching practice
Formación docente
Teoría educativa
Práctica docente
Formação docente
Teoria educativa
Prática docente
topic Teacher education
Educational theory
Teaching practice
Formación docente
Teoría educativa
Práctica docente
Formação docente
Teoria educativa
Prática docente
description This opening article of the special issue on epistemology and teacher training seeks to present a partial overview of the area. Elaborated as an essay, the objective is to describe some theories that have guided initial and continuing teacher education, based on practices lived in different territories. This is not a comparative study because the differences or proximity are not analyzed. The main objective is to reflect on the consistent and / or emergent epistemological support that has been based on norms, forms and methodologies of teacher training. In the end, it is hoped to highlight epistemology as a founding of the teaching career, which should be revisited often by those who are responsible for teacher training.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11900
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7819
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7820
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11900/7821
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-1895
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 1881-1895
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856758652928