A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654 |
Resumo: | This study aims to analyze the route of educational public policies in Brazil and discuss them regarding continued teacher education, investigating the World Bank's intervention in this context. In such case, it aims that the theme presented contributes to promote public policies’ debate, besides indicating the weaknesses of the relationship between State and Society, which sometimes only makes public policies an instrument of state and social control. It concludes that the educational policy focused on basic education teachers’ continued training, will only make sense when democratically constructed by a collective identity not an individual one. |
id |
UNESP-15_b3c2b2f195b7f9815966e99541b2e683 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8654 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued educationUna breve reflexión sobre el cambio de las políticas de la educación pública em Brasil: enfocada a la formación continuaUma breve reflexão do percurso das políticas públicas educacionais no Brasil: em foco a formação continuadaEducational Public PoliciesContinued EducationWorld BankPolíticas Públicas EducacionalesFormación ContinuaBanco MundialPolíticas Públicas EducacionaisFormação ContinuadaBanco Mundial.This study aims to analyze the route of educational public policies in Brazil and discuss them regarding continued teacher education, investigating the World Bank's intervention in this context. In such case, it aims that the theme presented contributes to promote public policies’ debate, besides indicating the weaknesses of the relationship between State and Society, which sometimes only makes public policies an instrument of state and social control. It concludes that the educational policy focused on basic education teachers’ continued training, will only make sense when democratically constructed by a collective identity not an individual one.El presente estudio pretende analizar el cambio de las políticas de educación pública en Brasil y discutirlas para la formación continua de profesores, averiguando la intervención del Banco Mundial (BM) en este contexto. El procedimento metodológico se hizo a través del análisis cualitativo de bibliografía especializada. De esta manera se espera que la temática presentada contribuya a promover el debate sobre las políticas públicas, además de resaltar las debilidades de la relación Estado y Sociedad, que en ocasiones hacen que las políticas públicas no sean otra cosa que instrumentos de control estatal y social. Se concluye, que, una política educacional dirigida a la formación continua de los profesores de educación básica, solo tendrá sentido cuando sea democráticamente construida por un identidad colectiva y no individual.O presente estudo objetiva analisar o percurso das políticas públicas educacionais no Brasil e discuti-las para a formação continuada de professores, averiguando a intervenção do Banco Mundial (BM) nesse contexto. O procedimento metodológico se deu através da análise bibliográfica da literatura especializada, com abordagem qualitativa. Dessa maneira, almeja-se que a temática apresentada contribua para promover o debate acerca das políticas públicas, além de apontar as fragilidades da relação Estado e Sociedade, que por vezes tornam as políticas públicas apenas instrumentos de controle estatal e social. Conclui-se que a política educacional voltada para formação continuada de professores da educação básica só terá sentido quando democraticamente construída por uma identidade coletiva e não individual.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/865410.21723/riaee.v14i1.8654Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-107Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-1071982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7878https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7879https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7973Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Valdirene Eliane BailonVaz de Mello, Rita Márcia Andrade2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8654Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education Una breve reflexión sobre el cambio de las políticas de la educación pública em Brasil: enfocada a la formación continua Uma breve reflexão do percurso das políticas públicas educacionais no Brasil: em foco a formação continuada |
title |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education |
spellingShingle |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education Souza, Valdirene Eliane Bailon Educational Public Policies Continued Education World Bank Políticas Públicas Educacionales Formación Continua Banco Mundial Políticas Públicas Educacionais Formação Continuada Banco Mundial. |
title_short |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education |
title_full |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education |
title_fullStr |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education |
title_full_unstemmed |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education |
title_sort |
A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education |
author |
Souza, Valdirene Eliane Bailon |
author_facet |
Souza, Valdirene Eliane Bailon Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Valdirene Eliane Bailon Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Public Policies Continued Education World Bank Políticas Públicas Educacionales Formación Continua Banco Mundial Políticas Públicas Educacionais Formação Continuada Banco Mundial. |
topic |
Educational Public Policies Continued Education World Bank Políticas Públicas Educacionales Formación Continua Banco Mundial Políticas Públicas Educacionais Formação Continuada Banco Mundial. |
description |
This study aims to analyze the route of educational public policies in Brazil and discuss them regarding continued teacher education, investigating the World Bank's intervention in this context. In such case, it aims that the theme presented contributes to promote public policies’ debate, besides indicating the weaknesses of the relationship between State and Society, which sometimes only makes public policies an instrument of state and social control. It concludes that the educational policy focused on basic education teachers’ continued training, will only make sense when democratically constructed by a collective identity not an individual one. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654 10.21723/riaee.v14i1.8654 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i1.8654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7878 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7879 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7973 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-107 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-107 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854899527680 |