A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Valdirene Eliane Bailon
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654
Resumo: This study aims to analyze the route of educational public policies in Brazil and discuss them regarding continued teacher education, investigating the World Bank's intervention in this context. In such case, it aims that the theme presented contributes to promote public policies’ debate, besides indicating the weaknesses of the relationship between State and Society, which sometimes only makes public policies an instrument of state and social control. It concludes that the educational policy focused on basic education teachers’ continued training, will only make sense when democratically constructed by a collective identity not an individual one.
id UNESP-15_b3c2b2f195b7f9815966e99541b2e683
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8654
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued educationUna breve reflexión sobre el cambio de las políticas de la educación pública em Brasil: enfocada a la formación continuaUma breve reflexão do percurso das políticas públicas educacionais no Brasil: em foco a formação continuadaEducational Public PoliciesContinued EducationWorld BankPolíticas Públicas EducacionalesFormación ContinuaBanco MundialPolíticas Públicas EducacionaisFormação ContinuadaBanco Mundial.This study aims to analyze the route of educational public policies in Brazil and discuss them regarding continued teacher education, investigating the World Bank's intervention in this context. In such case, it aims that the theme presented contributes to promote public policies’ debate, besides indicating the weaknesses of the relationship between State and Society, which sometimes only makes public policies an instrument of state and social control. It concludes that the educational policy focused on basic education teachers’ continued training, will only make sense when democratically constructed by a collective identity not an individual one.El presente estudio pretende analizar el cambio de las políticas de educación pública en Brasil y discutirlas para la formación continua de profesores, averiguando la intervención del Banco Mundial (BM) en este contexto. El procedimento metodológico se hizo a través del análisis cualitativo de bibliografía especializada. De esta manera se espera que la temática presentada contribuya a promover el debate sobre las políticas públicas, además de resaltar las debilidades de la relación Estado y Sociedad, que en ocasiones hacen que las políticas públicas no sean otra cosa que instrumentos de control estatal y social. Se concluye, que, una política educacional dirigida a la formación continua de los profesores de educación básica, solo tendrá sentido cuando sea democráticamente construida por un identidad colectiva y no individual.O presente estudo objetiva analisar o percurso das políticas públicas educacionais no Brasil e discuti-las para a formação continuada de professores, averiguando a intervenção do Banco Mundial (BM) nesse contexto. O procedimento metodológico se deu através da análise bibliográfica da literatura especializada, com abordagem qualitativa. Dessa maneira, almeja-se que a temática apresentada contribua para promover o debate acerca das políticas públicas, além de apontar as fragilidades da relação Estado e Sociedade, que por vezes tornam as políticas públicas apenas instrumentos de controle estatal e social. Conclui-se que a política educacional voltada para formação continuada de professores da educação básica só terá sentido quando democraticamente construída por uma identidade coletiva e não individual.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/865410.21723/riaee.v14i1.8654Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-107Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-1071982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7878https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7879https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7973Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Valdirene Eliane BailonVaz de Mello, Rita Márcia Andrade2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8654Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
Una breve reflexión sobre el cambio de las políticas de la educación pública em Brasil: enfocada a la formación continua
Uma breve reflexão do percurso das políticas públicas educacionais no Brasil: em foco a formação continuada
title A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
spellingShingle A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
Souza, Valdirene Eliane Bailon
Educational Public Policies
Continued Education
World Bank
Políticas Públicas Educacionales
Formación Continua
Banco Mundial
Políticas Públicas Educacionais
Formação Continuada
Banco Mundial.
title_short A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
title_full A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
title_fullStr A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
title_full_unstemmed A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
title_sort A brief reflexion on educational public policies’ path in Brazil: focus on continued education
author Souza, Valdirene Eliane Bailon
author_facet Souza, Valdirene Eliane Bailon
Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
author_role author
author2 Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Valdirene Eliane Bailon
Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Public Policies
Continued Education
World Bank
Políticas Públicas Educacionales
Formación Continua
Banco Mundial
Políticas Públicas Educacionais
Formação Continuada
Banco Mundial.
topic Educational Public Policies
Continued Education
World Bank
Políticas Públicas Educacionales
Formación Continua
Banco Mundial
Políticas Públicas Educacionais
Formação Continuada
Banco Mundial.
description This study aims to analyze the route of educational public policies in Brazil and discuss them regarding continued teacher education, investigating the World Bank's intervention in this context. In such case, it aims that the theme presented contributes to promote public policies’ debate, besides indicating the weaknesses of the relationship between State and Society, which sometimes only makes public policies an instrument of state and social control. It concludes that the educational policy focused on basic education teachers’ continued training, will only make sense when democratically constructed by a collective identity not an individual one.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654
10.21723/riaee.v14i1.8654
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i1.8654
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7878
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7879
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8654/7973
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-107
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 94-107
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854899527680