Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652 |
Resumo: | This paper aims to identify strategies focused on promoting the permanence of students with disabilities in Midwestern federal universities, based on census data. This is a documentary research based on the statistical microdata of the Higher Education Census, which were read and processed through version 20 of the IBM SPSS Statistics software. The results provide data about the accessibility conditions of students with disabilities, the availability of accessible materials, the offer of the Libras course and the availability of professionals. It concludes by indicating the need to increase investments in order to potentialize the permanence conditions of this population in the Midwestern universities, especially in infrastructure, curriculum, support materials, information system and provision and training professionals for demands dealing. |
id |
UNESP-15_b4dd21715c21a67c5f865b1be4d788a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11652 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universitiesPermanencia del alumno con discapacidad en la enseñanza superior: datos censitarios sobre las universidades federales de la región centro-oestePermanência do aluno com deficiência no ensino superior: dados censitários sobre as universidades federais da região centro-oesteEducational inclusionHigher educationAccessibilityStatistical microdataInclusión educativaEnseñanza superiorAccesibilidadMicrodatos estadísticosInclusão educacionalEnsino superiorAcessibilidadeMicrodados estatísticosThis paper aims to identify strategies focused on promoting the permanence of students with disabilities in Midwestern federal universities, based on census data. This is a documentary research based on the statistical microdata of the Higher Education Census, which were read and processed through version 20 of the IBM SPSS Statistics software. The results provide data about the accessibility conditions of students with disabilities, the availability of accessible materials, the offer of the Libras course and the availability of professionals. It concludes by indicating the need to increase investments in order to potentialize the permanence conditions of this population in the Midwestern universities, especially in infrastructure, curriculum, support materials, information system and provision and training professionals for demands dealing. Este texto objetiva identificar estrategias dirigidas a promover la permanencia de los alumnos con discapacidad en las universidades federales de la región Centro-Oeste, a partir de datos censales. Se trata de una investigación documental, que tiene como fuente los microdatos estadísticos del Censo de la Educación Superior, que han sido leídos y tratados a través de la versión 20 del software IBM SPSS Statistics. Los resultados aportan datos sobre las condiciones de accesibilidad de los estudiantes con discapacidad, de materiales accesibles, de oferta de la disciplina de Libras y la provisión de profesionales. Se ha concluido que es necesaria la ampliación de las inversiones para potenciar las condiciones de permanencia de esta población en las universidades del Centro-Oeste, sobretodo en la infraestructura, en el currículo educativo, en los materiales de apoyo, en el sistema de información y en el suministro y formación de profesionales para la asistencia de las demandas.Este texto objetiva identificar estratégias voltadas para promover a permanência dos alunos com deficiência nas universidades federais da região Centro-Oeste, a partir de dados censitários. Trata-se de uma pesquisa documental, tendo como fonte os microdados estatísticos do Censo da Educação Superior, que foram lidos e tratados por meio da versão 20 do software IBM SPSS Statistics. Os resultados trazem elementos acerca das condições de acessibilidade dos estudantes com deficiência, de materiais acessíveis, de oferta da disciplina de Libras e disponibilização de profissionais. Conclui-se indicando a necessidade de ampliação dos investimentos para potencializar as condições de permanência dessa população nas universidades do Centro-Oeste, sobretudo na infraestrutura, no currículo, em materiais de apoio, no sistema de informação e na provisão e formação de profissionais para o atendimento das demandas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1165210.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-1435Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-14351982-55872446-860610.21723/riaee.v13.nesp2.set2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652/7597Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNozu, Washington Cesar ShoitiSilva, Aline Maira daAnache, Alexandra Ayach2020-12-30T22:27:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11652Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:27:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities Permanencia del alumno con discapacidad en la enseñanza superior: datos censitarios sobre las universidades federales de la región centro-oeste Permanência do aluno com deficiência no ensino superior: dados censitários sobre as universidades federais da região centro-oeste |
title |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities |
spellingShingle |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities Nozu, Washington Cesar Shoiti Educational inclusion Higher education Accessibility Statistical microdata Inclusión educativa Enseñanza superior Accesibilidad Microdatos estadísticos Inclusão educacional Ensino superior Acessibilidade Microdados estatísticos |
title_short |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities |
title_full |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities |
title_fullStr |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities |
title_full_unstemmed |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities |
title_sort |
Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities |
author |
Nozu, Washington Cesar Shoiti |
author_facet |
Nozu, Washington Cesar Shoiti Silva, Aline Maira da Anache, Alexandra Ayach |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Aline Maira da Anache, Alexandra Ayach |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nozu, Washington Cesar Shoiti Silva, Aline Maira da Anache, Alexandra Ayach |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational inclusion Higher education Accessibility Statistical microdata Inclusión educativa Enseñanza superior Accesibilidad Microdatos estadísticos Inclusão educacional Ensino superior Acessibilidade Microdados estatísticos |
topic |
Educational inclusion Higher education Accessibility Statistical microdata Inclusión educativa Enseñanza superior Accesibilidad Microdatos estadísticos Inclusão educacional Ensino superior Acessibilidade Microdados estatísticos |
description |
This paper aims to identify strategies focused on promoting the permanence of students with disabilities in Midwestern federal universities, based on census data. This is a documentary research based on the statistical microdata of the Higher Education Census, which were read and processed through version 20 of the IBM SPSS Statistics software. The results provide data about the accessibility conditions of students with disabilities, the availability of accessible materials, the offer of the Libras course and the availability of professionals. It concludes by indicating the need to increase investments in order to potentialize the permanence conditions of this population in the Midwestern universities, especially in infrastructure, curriculum, support materials, information system and provision and training professionals for demands dealing. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652/7597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-1435 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-1435 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856681058304 |