Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerutti, Elisabete
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Nogaro, Arnaldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9119
Resumo: This theoretical essay, of a qualitative nature, addresses the Digital Technologies of Information and Communication - TDICs as a contributor to pedagogical practice in Higher Education. To build their arguments the authors rely on authors such as Cristensen; Horn; Staker (2015), Valente (2014), Nóvoa (2015), Freire (2002), Pretto (2008). There is a challenge in understanding the teaching activity allied to digital culture. The University needs to reflect on the pedagogical doing in cyberculture, since the students come from the environment with technologies. The inclusion of digital technologies as a tool for building knowledge and social and educational knowledge in Higher Education generates greater participation and learning. It is verified the need of the teacher to use technological artifacts and to know the digital language of the students, which contributes to the students results and generates the necessary innovation to higher Education.
id UNESP-15_c04c574b476992c4bd32645e2ad1d3df
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9119
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technologyDesafios docentes no ensino superior: entre a intencionalidade pedagógica y una inserción da tecnologiaDesafios docentes no ensino superior: entre a intencionalidade pedagógica e a inserção da tecnologiaHigher education. Teaching action. Technology.Educación superior. Acción pedagógica. Tecnología.Ensino superior. Ação docente. Tecnologia.This theoretical essay, of a qualitative nature, addresses the Digital Technologies of Information and Communication - TDICs as a contributor to pedagogical practice in Higher Education. To build their arguments the authors rely on authors such as Cristensen; Horn; Staker (2015), Valente (2014), Nóvoa (2015), Freire (2002), Pretto (2008). There is a challenge in understanding the teaching activity allied to digital culture. The University needs to reflect on the pedagogical doing in cyberculture, since the students come from the environment with technologies. The inclusion of digital technologies as a tool for building knowledge and social and educational knowledge in Higher Education generates greater participation and learning. It is verified the need of the teacher to use technological artifacts and to know the digital language of the students, which contributes to the students results and generates the necessary innovation to higher Education.O presente ensaio teórico, de naturaleza cualitativa, aborda como Tecnologías Digitales de Información y Comunicación - TDICs como contribuir a la práctica pedagógica no Ensino Superior. Para construir sus argumentos de los autores apóiam-se en los autores como Cristensen; Cuerno; Staker (2015), Valente (2014), Nóvoa (2015), Freire (2002), Pretto (2008). Vive-se un desafío en una acción docente aliada en la cultura digital. A Universidade necessita reflejar sobre la práctica pedagógica en la cibercultura, para los estudiantes son oriundos de la ambiencia com tecnologías. A inclusión de las tecnologías digitales como herramienta de construcción de saberes y conocimientos sociales y educativos no Ensino superior gera mayor participación e aprendizagem. Constata-se una necesidad de hacer uso de los artefactos tecnológicos y conocer una lengua digital de los alumnos, lo que contribuye a los resultados de los estudiantes y la gera una innovación en el Ensino Superior.O presente artigo resulta de pesquisa teórica, de natureza qualitativa e aborda as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação – TDICs como um aspecto contribuinte à prática pedagógica do professor do Ensino Superior. Para construir seus argumentos os autores apóiam-se em autores como Cristensen; Horn; Staker (2015), Valente (2014), Nóvoa (2015), Freire (2002), Pretto (2008), dentre outros. A escrita constitui-se em um desafio para compreender a ação docente aliada à cultura digital. Torna-se relevante refletir sobre o fazer pedagógico nas premissas da aula na cibercultura, uma vez que os alunos são oriundos de uma ambiência com as tecnologias e a Universidade não pode ficar alheia a essa questão. Nesse sentido, este ensaio busca defender a ideia da inclusão das tecnologias digitais como ferramenta de construção de saberes e inserção de conhecimentos sociais e educacionais. Constata-se a necessidade do professor inserir, em sua prática, artefatos tecnológicos que fazem parte da vida de seus alunos, bem como conhecer suas linguagens e as formas como se comunicam e acessam informações. Entrar nesse universo e direcioná-lo para práticas de aprendizagem acadêmica e produção de conhecimento passa a ser uma estratégia imprescindível para melhorar o desempenho dos estudantes e gerar a inovação necessária ao Ensino Superior.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/911910.21723/riaee.v12.n.3.2017.9119Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1592-1609Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1592-16091982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9119/6732Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCerutti, ElisabeteNogaro, Arnaldo2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9119Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
Desafios docentes no ensino superior: entre a intencionalidade pedagógica y una inserción da tecnologia
Desafios docentes no ensino superior: entre a intencionalidade pedagógica e a inserção da tecnologia
title Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
spellingShingle Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
Cerutti, Elisabete
Higher education. Teaching action. Technology.
Educación superior. Acción pedagógica. Tecnología.
Ensino superior. Ação docente. Tecnologia.
title_short Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
title_full Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
title_fullStr Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
title_full_unstemmed Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
title_sort Teaching challenges in higher education: between pedagogical intentionality and the insertion of technology
author Cerutti, Elisabete
author_facet Cerutti, Elisabete
Nogaro, Arnaldo
author_role author
author2 Nogaro, Arnaldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cerutti, Elisabete
Nogaro, Arnaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education. Teaching action. Technology.
Educación superior. Acción pedagógica. Tecnología.
Ensino superior. Ação docente. Tecnologia.
topic Higher education. Teaching action. Technology.
Educación superior. Acción pedagógica. Tecnología.
Ensino superior. Ação docente. Tecnologia.
description This theoretical essay, of a qualitative nature, addresses the Digital Technologies of Information and Communication - TDICs as a contributor to pedagogical practice in Higher Education. To build their arguments the authors rely on authors such as Cristensen; Horn; Staker (2015), Valente (2014), Nóvoa (2015), Freire (2002), Pretto (2008). There is a challenge in understanding the teaching activity allied to digital culture. The University needs to reflect on the pedagogical doing in cyberculture, since the students come from the environment with technologies. The inclusion of digital technologies as a tool for building knowledge and social and educational knowledge in Higher Education generates greater participation and learning. It is verified the need of the teacher to use technological artifacts and to know the digital language of the students, which contributes to the students results and generates the necessary innovation to higher Education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9119
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.9119
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9119
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.9119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9119/6732
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1592-1609
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1592-1609
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855433252864