(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895 |
Resumo: | The present article investigates the question of the emergent condition of education in pandemic times, especially regarding the meaning of the (im)possibilities of subjective formation. Meanwhile, we outline some elements of the educational implications of the pandemic scenario of the new coronavirus. In this way, we outline a diagnosis of the social and educational transformations in the current context and discuss how this indicates something about the processes of subjective formation. The research is bibliographic, with aspects of integrative review. Thus, we bring to the text authors that we have already been studying, for an interlocution with new commentators, who bring elements of contextualization to form a panorama of the current educational scenario. In this way, we understand that the recrudescence of the educational situation is a sign of the advance of a more serious and severe situation globally established. A social and civilizing condition, greatly aggravated, by the social, ethical and economic-political model, which permeates all dimensions in our contemporary world (which, consequently, has strong impacts on the possibilities of subjective formation). |
id |
UNESP-15_c59783e6adcfb3b5b263364c7fce454a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15895 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times(Im) posibilidades de formación subjetiva: Reflexiones educativas en tiempos de pandemia(Im) possibilidades da formação subjetiva: Reflexões educativas em tempos pandêmicosEducationSubjective formationPandemicTeachingEducaciónFormación subjetivaPandemiaEnseñanzaEducaçãoFormação subjetivaPandemiaEnsinoThe present article investigates the question of the emergent condition of education in pandemic times, especially regarding the meaning of the (im)possibilities of subjective formation. Meanwhile, we outline some elements of the educational implications of the pandemic scenario of the new coronavirus. In this way, we outline a diagnosis of the social and educational transformations in the current context and discuss how this indicates something about the processes of subjective formation. The research is bibliographic, with aspects of integrative review. Thus, we bring to the text authors that we have already been studying, for an interlocution with new commentators, who bring elements of contextualization to form a panorama of the current educational scenario. In this way, we understand that the recrudescence of the educational situation is a sign of the advance of a more serious and severe situation globally established. A social and civilizing condition, greatly aggravated, by the social, ethical and economic-political model, which permeates all dimensions in our contemporary world (which, consequently, has strong impacts on the possibilities of subjective formation).El presente artículo investiga la problemática de la condición de emergencia de la educación en tiempos de pandemia, especialmente en cuanto al significado de las (im)posibilidades de formación subjetiva. Mientras tanto, esbozamos algunos elementos de las implicaciones educativas del escenario pandémico del nuevo coronavirus. De esta manera, se esboza un diagnóstico de las transformaciones sociales y educativas en el contexto actual y se discute de qué manera esto señala algo sobre el proceso de formación subjetiva. La investigación es bibliográfica, con aspectos de revisión integradora. Así, traemos al texto, autores que ya venimos estudiando, para una interlocución con nuevos comentaristas, que aportan elementos de contextualización para formar panorama del escenario educativo actual. De este modo, entendemos que el recrudecimiento de la situación educativa es un signo del avance de un cuadro más grave y agudo establecido globalmente. Una condición social y civilizatoria, muy agravada, por el modelo social, ético y económico-político, que permea todas las dimensiones en nuestro mundo contemporáneo (lo que, consecuentemente, tiene fuertes impactos en las posibilidades de formación subjetiva).O presente artigo investiga a problemática da condição emergencial da educação em tempos pandêmicos, sobretudo no que tange ao significado das (im)possibilidades da formação subjetiva. Nesse ínterim, delineamos alguns elementos das implicações educativas do cenário da pandemia do novo coronavírus. Delineia-se um diagnóstico das transformações sociais e educacionais no contexto atual e discute-se de que maneira isso sinaliza algo sobre os processos da formação subjetiva. A pesquisa se apresenta bibliográfica, com aspectos de revisão integrativa. Assim, trazemos autores que já vínhamos estudando juntamente com novos comentadores, que trazem elementos de contextualização para formar panorama do cenário educativo atual. Desse modo, entendemos que o recrudescimento da situação educativa é sinal do avanço de um quadro mais grave globalmente estabelecido. Uma condição social e civilizatória, grandemente agravada, pelo modelo social, ético e econômico-político, que permeia todas as dimensões no mundo contemporâneo e, consequentemente, tem fortes impactos sobre as possibilidades de formação subjetiva.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1589510.21723/riaee.v17iesp.2.15895Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 2: Memórias, subjetividades e diversidades culturais; 1375-1388Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 2: Memórias, subjetividades e diversidades culturais; 1375-13881982-55872446-860610.21723/riaee.v17iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13979https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13980https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13981https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13982https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/14794Copyright (c) 2022 Alex Sander da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Alex Sander daCanarim, Guilherme OrestesTeixeira, Silvana Mazzuquello2023-01-11T21:13:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15895Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-01-11T21:13:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times (Im) posibilidades de formación subjetiva: Reflexiones educativas en tiempos de pandemia (Im) possibilidades da formação subjetiva: Reflexões educativas em tempos pandêmicos |
title |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times |
spellingShingle |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times Silva, Alex Sander da Education Subjective formation Pandemic Teaching Educación Formación subjetiva Pandemia Enseñanza Educação Formação subjetiva Pandemia Ensino |
title_short |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times |
title_full |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times |
title_fullStr |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times |
title_full_unstemmed |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times |
title_sort |
(Im) possibilities of subjective formation: Educational weightings in pandemic times |
author |
Silva, Alex Sander da |
author_facet |
Silva, Alex Sander da Canarim, Guilherme Orestes Teixeira, Silvana Mazzuquello |
author_role |
author |
author2 |
Canarim, Guilherme Orestes Teixeira, Silvana Mazzuquello |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Alex Sander da Canarim, Guilherme Orestes Teixeira, Silvana Mazzuquello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Subjective formation Pandemic Teaching Educación Formación subjetiva Pandemia Enseñanza Educação Formação subjetiva Pandemia Ensino |
topic |
Education Subjective formation Pandemic Teaching Educación Formación subjetiva Pandemia Enseñanza Educação Formação subjetiva Pandemia Ensino |
description |
The present article investigates the question of the emergent condition of education in pandemic times, especially regarding the meaning of the (im)possibilities of subjective formation. Meanwhile, we outline some elements of the educational implications of the pandemic scenario of the new coronavirus. In this way, we outline a diagnosis of the social and educational transformations in the current context and discuss how this indicates something about the processes of subjective formation. The research is bibliographic, with aspects of integrative review. Thus, we bring to the text authors that we have already been studying, for an interlocution with new commentators, who bring elements of contextualization to form a panorama of the current educational scenario. In this way, we understand that the recrudescence of the educational situation is a sign of the advance of a more serious and severe situation globally established. A social and civilizing condition, greatly aggravated, by the social, ethical and economic-political model, which permeates all dimensions in our contemporary world (which, consequently, has strong impacts on the possibilities of subjective formation). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895 10.21723/riaee.v17iesp.2.15895 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v17iesp.2.15895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13979 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13980 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13981 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/13982 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15895/14794 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alex Sander da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alex Sander da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 2: Memórias, subjetividades e diversidades culturais; 1375-1388 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 2: Memórias, subjetividades e diversidades culturais; 1375-1388 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v17iesp.2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171039108235264 |