Hybrid learning in literature in times of pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094 |
Resumo: | The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the most diverse processes of social reproduction, including education. The situation of education and teaching in the context of the pandemic has been radically modified with the adoption of what has been called hybrid education. The aim of this article is to investigate this conceptualization in order to understand the meaning in which this concept has been assumed by specialized literature and other individual and collective subjects involved with educational institutions and research in education. To do so, the authors reviewed the literature analyzing recent articles addressing hybrid “learning” and “pandemic”. Although bulky, it is noted that this production is still relatively precarious in terms of theoretical consistency. Further discussions about the implementation of hybrid education should be better thought and structured, so that this modality will contribute not only to learning now, but also to the reception of students, who will return after so long outside the classroom and face a new reality. |
id |
UNESP-7_b4150cc99c487a579c3e5702b1eaee4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16094 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Hybrid learning in literature in times of pandemicEnseñanza híbrida en literatura en tiempos de pandemiaO ensino híbrido na literatura em tempos de pandemiaEnsino Híbrido. Pandemia. Educação.Hybrid learning. Pandemic. Education.Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación.The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the most diverse processes of social reproduction, including education. The situation of education and teaching in the context of the pandemic has been radically modified with the adoption of what has been called hybrid education. The aim of this article is to investigate this conceptualization in order to understand the meaning in which this concept has been assumed by specialized literature and other individual and collective subjects involved with educational institutions and research in education. To do so, the authors reviewed the literature analyzing recent articles addressing hybrid “learning” and “pandemic”. Although bulky, it is noted that this production is still relatively precarious in terms of theoretical consistency. Further discussions about the implementation of hybrid education should be better thought and structured, so that this modality will contribute not only to learning now, but also to the reception of students, who will return after so long outside the classroom and face a new reality.La pandemia de Covid-19 impactó profundamente en los más diversos procesos de reproducción social, entre ellos la educación. La situación de la educación y la enseñanza en el contexto de la pandemia cambió radicalmente con la adopción de lo que se ha denominado educación híbrida. El propósito de este artículo es investigar esta conceptualización para comprender el sentido en que este concepto ha sido asumido por la literatura especializada y por otros sujetos individuales y colectivos involucrados con las instituciones de enseñanza y la investigación educativa. Para ello, los autores realizan una revisión bibliográfica en la que analizan artículos recientes que abordan los temas de la enseñanza híbrida y la pandemia. Aunque voluminosa, se observa que esta producción es todavía relativamente precaria en términos de consistencia teórica. Las nuevas discusiones sobre la implementación de la enseñanza híbrida deben ser más bien pensadas y estructuradas para que esta modalidad pueda contribuir no sólo en el aprendizaje actual, sino también en la recepción de los estudiantes, que volverán después de largo tiempo alejados del aula y se enfrentarán a una nueva realidad.A pandemia de Covid-19 impactou profundamente os mais diversos processos de reprodução social, entre eles a educação. A situação da educação e do ensino no contexto da pandemia foi radicalmente modificada com a adoção do que vem sendo chamado de ensino híbrido. O objetivo do presente artigo é investigar essa conceituação a fim de compreender o sentido em que esse conceito vem sendo assumido pela literatura especializada e por outros sujeitos individuais e coletivos envolvidos com as instituições de ensino e com a pesquisa em educação. Para tanto, as autoras realizam revisão de literatura, analisando artigos recentes que abordam os temas “ensino híbrido” e “pandemia”. Apesar de volumosa, nota-se que essa produção ainda é relativamente precária em termos de consistência teórica. Novas discussões acerca da implementação do ensino híbrido precisam ser mais bem pensadas e estruturadas, a fim de que essa modalidade venha a contribuir para a aprendizagem não apenas no momento pandêmico, mas também no acolhimento dos estudantes, que retornam depois de tanto tempo fora da sala de aula e se deparam com uma nova realidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1609410.18675/1981-8106.v33.n.66.s16094Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094/12655Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessHarbe, Rafaella de Paula Tavares Brito, Luciana Ribeiro deBergmann, Juliana Cristina Faggion 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16094Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hybrid learning in literature in times of pandemic Enseñanza híbrida en literatura en tiempos de pandemia O ensino híbrido na literatura em tempos de pandemia |
title |
Hybrid learning in literature in times of pandemic |
spellingShingle |
Hybrid learning in literature in times of pandemic Harbe, Rafaella de Paula Tavares Ensino Híbrido. Pandemia. Educação. Hybrid learning. Pandemic. Education. Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación. |
title_short |
Hybrid learning in literature in times of pandemic |
title_full |
Hybrid learning in literature in times of pandemic |
title_fullStr |
Hybrid learning in literature in times of pandemic |
title_full_unstemmed |
Hybrid learning in literature in times of pandemic |
title_sort |
Hybrid learning in literature in times of pandemic |
author |
Harbe, Rafaella de Paula Tavares |
author_facet |
Harbe, Rafaella de Paula Tavares Brito, Luciana Ribeiro de Bergmann, Juliana Cristina Faggion |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Luciana Ribeiro de Bergmann, Juliana Cristina Faggion |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Harbe, Rafaella de Paula Tavares Brito, Luciana Ribeiro de Bergmann, Juliana Cristina Faggion |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Híbrido. Pandemia. Educação. Hybrid learning. Pandemic. Education. Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación. |
topic |
Ensino Híbrido. Pandemia. Educação. Hybrid learning. Pandemic. Education. Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación. |
description |
The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the most diverse processes of social reproduction, including education. The situation of education and teaching in the context of the pandemic has been radically modified with the adoption of what has been called hybrid education. The aim of this article is to investigate this conceptualization in order to understand the meaning in which this concept has been assumed by specialized literature and other individual and collective subjects involved with educational institutions and research in education. To do so, the authors reviewed the literature analyzing recent articles addressing hybrid “learning” and “pandemic”. Although bulky, it is noted that this production is still relatively precarious in terms of theoretical consistency. Further discussions about the implementation of hybrid education should be better thought and structured, so that this modality will contribute not only to learning now, but also to the reception of students, who will return after so long outside the classroom and face a new reality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16094 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16094 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094/12655 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813779619840 |