Hybrid learning in literature in times of pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Harbe, Rafaella de Paula Tavares
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Brito, Luciana Ribeiro de, Bergmann, Juliana Cristina Faggion
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094
Resumo: The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the most diverse processes of social reproduction, including education. The situation of education and teaching in the context of the pandemic has been radically modified with the adoption of what has been called hybrid education. The aim of this article is to investigate this conceptualization in order to understand the meaning in which this concept has been assumed by specialized literature and other individual and collective subjects involved with educational institutions and research in education. To do so, the authors reviewed the literature analyzing recent articles addressing hybrid “learning” and “pandemic”. Although bulky, it is noted that this production is still relatively precarious in terms of theoretical consistency. Further discussions about the implementation of hybrid education should be better thought and structured, so that this modality will contribute not only to learning now, but also to the reception of students, who will return after so long outside the classroom and face a new reality.
id UNESP-7_b4150cc99c487a579c3e5702b1eaee4c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16094
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Hybrid learning in literature in times of pandemicEnseñanza híbrida en literatura en tiempos de pandemiaO ensino híbrido na literatura em tempos de pandemiaEnsino Híbrido. Pandemia. Educação.Hybrid learning. Pandemic. Education.Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación.The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the most diverse processes of social reproduction, including education. The situation of education and teaching in the context of the pandemic has been radically modified with the adoption of what has been called hybrid education. The aim of this article is to investigate this conceptualization in order to understand the meaning in which this concept has been assumed by specialized literature and other individual and collective subjects involved with educational institutions and research in education. To do so, the authors reviewed the literature analyzing recent articles addressing hybrid “learning” and “pandemic”. Although bulky, it is noted that this production is still relatively precarious in terms of theoretical consistency. Further discussions about the implementation of hybrid education should be better thought and structured, so that this modality will contribute not only to learning now, but also to the reception of students, who will return after so long outside the classroom and face a new reality.La pandemia de Covid-19 impactó profundamente en los más diversos procesos de reproducción social, entre ellos la educación. La situación de la educación y la enseñanza en el contexto de la pandemia cambió radicalmente con la adopción de lo que se ha denominado educación híbrida. El propósito de este artículo es investigar esta conceptualización para comprender el sentido en que este concepto ha sido asumido por la literatura especializada y por otros sujetos individuales y colectivos involucrados con las instituciones de enseñanza y la investigación educativa. Para ello, los autores realizan una revisión bibliográfica en la que analizan artículos recientes que abordan los temas de la enseñanza híbrida y la pandemia. Aunque voluminosa, se observa que esta producción es todavía relativamente precaria en términos de consistencia teórica. Las nuevas discusiones sobre la implementación de la enseñanza híbrida deben ser más bien pensadas y estructuradas para que esta modalidad pueda contribuir no sólo en el aprendizaje actual, sino también en la recepción de los estudiantes, que volverán después de largo tiempo alejados del aula y se enfrentarán a una nueva realidad.A pandemia de Covid-19 impactou profundamente os mais diversos processos de reprodução social, entre eles a educação. A situação da educação e do ensino no contexto da pandemia foi radicalmente modificada com a adoção do que vem sendo chamado de ensino híbrido. O objetivo do presente artigo é investigar essa conceituação a fim de compreender o sentido em que esse conceito vem sendo assumido pela literatura especializada e por outros sujeitos individuais e coletivos envolvidos com as instituições de ensino e com a pesquisa em educação. Para tanto, as autoras realizam revisão de literatura, analisando artigos recentes que abordam os temas “ensino híbrido” e “pandemia”. Apesar de volumosa, nota-se que essa produção ainda é relativamente precária em termos de consistência teórica. Novas discussões acerca da implementação do ensino híbrido precisam ser mais bem pensadas e estruturadas, a fim de que essa modalidade venha a contribuir para a aprendizagem não apenas no momento pandêmico, mas também no acolhimento dos estudantes, que retornam depois de tanto tempo fora da sala de aula e se deparam com uma nova realidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1609410.18675/1981-8106.v33.n.66.s16094Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094/12655Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessHarbe, Rafaella de Paula Tavares Brito, Luciana Ribeiro deBergmann, Juliana Cristina Faggion 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16094Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Hybrid learning in literature in times of pandemic
Enseñanza híbrida en literatura en tiempos de pandemia
O ensino híbrido na literatura em tempos de pandemia
title Hybrid learning in literature in times of pandemic
spellingShingle Hybrid learning in literature in times of pandemic
Harbe, Rafaella de Paula Tavares
Ensino Híbrido. Pandemia. Educação.
Hybrid learning. Pandemic. Education.
Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación.
title_short Hybrid learning in literature in times of pandemic
title_full Hybrid learning in literature in times of pandemic
title_fullStr Hybrid learning in literature in times of pandemic
title_full_unstemmed Hybrid learning in literature in times of pandemic
title_sort Hybrid learning in literature in times of pandemic
author Harbe, Rafaella de Paula Tavares
author_facet Harbe, Rafaella de Paula Tavares
Brito, Luciana Ribeiro de
Bergmann, Juliana Cristina Faggion
author_role author
author2 Brito, Luciana Ribeiro de
Bergmann, Juliana Cristina Faggion
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Harbe, Rafaella de Paula Tavares
Brito, Luciana Ribeiro de
Bergmann, Juliana Cristina Faggion
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Híbrido. Pandemia. Educação.
Hybrid learning. Pandemic. Education.
Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación.
topic Ensino Híbrido. Pandemia. Educação.
Hybrid learning. Pandemic. Education.
Enseñanza Híbrida. Pandemia. Educación.
description The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the most diverse processes of social reproduction, including education. The situation of education and teaching in the context of the pandemic has been radically modified with the adoption of what has been called hybrid education. The aim of this article is to investigate this conceptualization in order to understand the meaning in which this concept has been assumed by specialized literature and other individual and collective subjects involved with educational institutions and research in education. To do so, the authors reviewed the literature analyzing recent articles addressing hybrid “learning” and “pandemic”. Although bulky, it is noted that this production is still relatively precarious in terms of theoretical consistency. Further discussions about the implementation of hybrid education should be better thought and structured, so that this modality will contribute not only to learning now, but also to the reception of students, who will return after so long outside the classroom and face a new reality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16094
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16094
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16094/12655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e10[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813779619840