Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bissoli, Anna Carolinne Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, Gustavo Antunes dos, Conde, Sandro José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440
Resumo: This paper shows the process of research and design of learning materials for flipped classrooms, an active teaching method that intends to switch from the traditional acquisition of content in class and to the assignments’ resolution at home. In order to choose the content to be addressed, we based our efforts on a research that indicated "Genetics" as a subject of difficult comprehension. With the use of digital platforms, some flashcards, quizzes, mind maps, video and a website were produced to create the materials and promote the flipped classroom values. It is intended to show that the flipped classroom is an applicable approach, placing students at the center of the learning process.
id UNESP-15_d0d4483045e2da73d9d72aad3af5a0aa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11440
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroomProducción de material didácticos para la enseñanza de genética en la implementación de la clase invertidaProdução de materiais didáticos para o ensino de genética na implementação da sala de aula invertidaFlipped classroomActive learningDesign of learning materialGeneticsHigh school.Sala de clase invertidaAprendizaje activoProducción de material didácticoGenéticaEscuela secundaria.Sala de aula invertidaAprendizagem ativaProdução de material didáticoGenéticaEnsino médio.This paper shows the process of research and design of learning materials for flipped classrooms, an active teaching method that intends to switch from the traditional acquisition of content in class and to the assignments’ resolution at home. In order to choose the content to be addressed, we based our efforts on a research that indicated "Genetics" as a subject of difficult comprehension. With the use of digital platforms, some flashcards, quizzes, mind maps, video and a website were produced to create the materials and promote the flipped classroom values. It is intended to show that the flipped classroom is an applicable approach, placing students at the center of the learning process.El presente artículo muestra el proceso de investigación y producción de materiales didácticos para el enfoque del aula invertida, un método de enseñanza activo que pretende invertir la tradicional adquisición de contenido en clase y la resolución de ejercicios en casa. Para la elección del contenido a ser abordado, recurrimos a una investigación que indicó la “Genética” como asunto de difícil comprensión. Con el uso de plataformas digitales, fueron producidos: flashcards, quizes, mapa mental, video y un sitio con el propósito de divulgar los materiales y diseminar el aula invertida. Se pretende mostrar que el aula invertida es un enfoque aplicable, colocando al estudiante en el centro del proceso de enseñanza-aprendizaje.O presente artigo mostra o processo de pesquisa e produção de materiais didáticos para a metodologia da sala de aula invertida, uma metodologia de ensino ativa que pretende inverter o que normalmente é desenvolvido em sala de aula, verticalizando a relação professor-aluno. Para a escolha do conteúdo a ser abordado, recorremos a uma pesquisa que indicou a Genética como matéria de difícil compreensão. Os materiais didáticos foram produzidos com o objetivo de facilitar a aplicação desta metodologia. Com a utilização de plataformas digitais, foram produzidos: flashcards, quiz, mapa metal, vídeo e um site com intuito de divulgar os materiais e disseminar a sala de aula invertida. Pretendemos com este trabalho mostrar que a sala de aula invertida é uma metodologia aplicável, desde que o professor esteja disposto a superar as dificuldades.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1144010.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11440Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 468-478Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 468-4781982-55872446-860610.21723/riaee.nesp1.v13.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440/7305https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440/7306Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBissoli, Anna Carolinne FerreiraSantos, Gustavo Antunes dosConde, Sandro José2020-12-30T21:18:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11440Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T21:18:17Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
Producción de material didácticos para la enseñanza de genética en la implementación de la clase invertida
Produção de materiais didáticos para o ensino de genética na implementação da sala de aula invertida
title Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
spellingShingle Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
Bissoli, Anna Carolinne Ferreira
Flipped classroom
Active learning
Design of learning material
Genetics
High school.
Sala de clase invertida
Aprendizaje activo
Producción de material didáctico
Genética
Escuela secundaria.
Sala de aula invertida
Aprendizagem ativa
Produção de material didático
Genética
Ensino médio.
title_short Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
title_full Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
title_fullStr Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
title_full_unstemmed Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
title_sort Learning material design for teaching genetics while implementing flipped classroom
author Bissoli, Anna Carolinne Ferreira
author_facet Bissoli, Anna Carolinne Ferreira
Santos, Gustavo Antunes dos
Conde, Sandro José
author_role author
author2 Santos, Gustavo Antunes dos
Conde, Sandro José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bissoli, Anna Carolinne Ferreira
Santos, Gustavo Antunes dos
Conde, Sandro José
dc.subject.por.fl_str_mv Flipped classroom
Active learning
Design of learning material
Genetics
High school.
Sala de clase invertida
Aprendizaje activo
Producción de material didáctico
Genética
Escuela secundaria.
Sala de aula invertida
Aprendizagem ativa
Produção de material didático
Genética
Ensino médio.
topic Flipped classroom
Active learning
Design of learning material
Genetics
High school.
Sala de clase invertida
Aprendizaje activo
Producción de material didáctico
Genética
Escuela secundaria.
Sala de aula invertida
Aprendizagem ativa
Produção de material didático
Genética
Ensino médio.
description This paper shows the process of research and design of learning materials for flipped classrooms, an active teaching method that intends to switch from the traditional acquisition of content in class and to the assignments’ resolution at home. In order to choose the content to be addressed, we based our efforts on a research that indicated "Genetics" as a subject of difficult comprehension. With the use of digital platforms, some flashcards, quizzes, mind maps, video and a website were produced to create the materials and promote the flipped classroom values. It is intended to show that the flipped classroom is an applicable approach, placing students at the center of the learning process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440
10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11440
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440
identifier_str_mv 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11440
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440/7305
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11440/7306
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 468-478
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 468-478
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.nesp1.v13.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856589832192