Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204 |
Resumo: | The article presents the results of a research aimed to understand Specialized Educational Assistance in multifunctional resource rooms, during Early Childhood, located in Dourados / MS. Characterized as a Qualitative Case Study, the data collection included sessions of observation and application of two different questionnaires. A checklist was also used to check what materials were available for the service and the annotations of the field book that recorded the observations. The results pointed out lack of adequacy in materials offered to Specialized Educational Assistance of Infant Education and the need for more specialized teachers to carry out this service. We conclude that there is a need for greater investments in human resources, both for hiring and training. |
id |
UNESP-15_dc835d8639cfe4eefa98b4cb97410d5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12204 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilitiesAtendimento educacional especializado na educación infantil: obstáculos y possibilidadesAtendimento educacional especializado – AEE na educação infantil: entraves e possibilidades.Special educationInfant educationTeacher trainingSpecialized educational assistanceMultifunctional resource room.Educación especialEducación infantilFormación de professoresAtención educacional especializadoClasses de recursos multifuncionales.Educação especialEducação infantilFormação de professoresAtendimento educacional especializadoSala de recurso multifuncional.The article presents the results of a research aimed to understand Specialized Educational Assistance in multifunctional resource rooms, during Early Childhood, located in Dourados / MS. Characterized as a Qualitative Case Study, the data collection included sessions of observation and application of two different questionnaires. A checklist was also used to check what materials were available for the service and the annotations of the field book that recorded the observations. The results pointed out lack of adequacy in materials offered to Specialized Educational Assistance of Infant Education and the need for more specialized teachers to carry out this service. We conclude that there is a need for greater investments in human resources, both for hiring and training.Este trabajo presenta los resultados de una investigación que buscó comprender la atención Educacional Especializada en la Educación Infantil en Dourados/MS. Caracterizada con un estudio de caso de cuño cualitativo, la recopilación de datos contó con sesiones de observación y aplicación de dos cuestionarios diferentes. También utilizo un checklist para verificar los materiales disponibles para el servicio y las anotaciones del cuaderno de campo que registro las observaciones. Los resultados apuntan que falta adecuación en los materiales ofrecidos por el Ministerio de Educación para el AEE de la Educación Infantil y la necesidad de más profesores especializados para efectuar esta atención. Concluimos que existe la necesidad de mayores inversiones em recursos humanos, tanto para la contratación y formación.O trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que buscou compreender o Atendimento Educacional Especializado na Educação Infantil em Dourados/MS. Caracterizada como um Estudo de Caso de cunho qualitativo, a coleta de dados contou com sessões de observação e aplicação de dois questionários diferentes. Utilizou-se ainda de um checklist para verificar quais os materiais disponíveis para o serviço e as anotações do caderno de campo que registrou as observações. Os resultados apontaram que falta adequação dos materiais oferecidos pelo MEC para o AEE da Educação infantil e a necessidade de mais professores especializados para realizar este atendimento. Concluímos que existe necessidade de maiores investimentos em recursos humanos, tanto para mais contratação quanto para formação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1220410.21723/riaee.v14iesp.1.12204Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-759Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-7591982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8054https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8284https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8929Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, GabrielaMartins, Morgana de Fátima Agostini2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12204Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities Atendimento educacional especializado na educación infantil: obstáculos y possibilidades Atendimento educacional especializado – AEE na educação infantil: entraves e possibilidades. |
title |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities |
spellingShingle |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities Machado, Gabriela Special education Infant education Teacher training Specialized educational assistance Multifunctional resource room. Educación especial Educación infantil Formación de professores Atención educacional especializado Classes de recursos multifuncionales. Educação especial Educação infantil Formação de professores Atendimento educacional especializado Sala de recurso multifuncional. |
title_short |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities |
title_full |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities |
title_fullStr |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities |
title_full_unstemmed |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities |
title_sort |
Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities |
author |
Machado, Gabriela |
author_facet |
Machado, Gabriela Martins, Morgana de Fátima Agostini |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Morgana de Fátima Agostini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Gabriela Martins, Morgana de Fátima Agostini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special education Infant education Teacher training Specialized educational assistance Multifunctional resource room. Educación especial Educación infantil Formación de professores Atención educacional especializado Classes de recursos multifuncionales. Educação especial Educação infantil Formação de professores Atendimento educacional especializado Sala de recurso multifuncional. |
topic |
Special education Infant education Teacher training Specialized educational assistance Multifunctional resource room. Educación especial Educación infantil Formación de professores Atención educacional especializado Classes de recursos multifuncionales. Educação especial Educação infantil Formação de professores Atendimento educacional especializado Sala de recurso multifuncional. |
description |
The article presents the results of a research aimed to understand Specialized Educational Assistance in multifunctional resource rooms, during Early Childhood, located in Dourados / MS. Characterized as a Qualitative Case Study, the data collection included sessions of observation and application of two different questionnaires. A checklist was also used to check what materials were available for the service and the annotations of the field book that recorded the observations. The results pointed out lack of adequacy in materials offered to Specialized Educational Assistance of Infant Education and the need for more specialized teachers to carry out this service. We conclude that there is a need for greater investments in human resources, both for hiring and training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204 10.21723/riaee.v14iesp.1.12204 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.1.12204 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8054 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8284 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8929 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-759 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-759 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857156063232 |