Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Gabriela
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Martins, Morgana de Fátima Agostini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204
Resumo: The article presents the results of a research aimed to understand Specialized Educational Assistance in multifunctional resource rooms, during Early Childhood, located in Dourados / MS. Characterized as a Qualitative Case Study, the data collection included sessions of observation and application of two different questionnaires. A checklist was also used to check what materials were available for the service and the annotations of the field book that recorded the observations. The results pointed out lack of adequacy in materials offered to Specialized Educational Assistance of Infant Education and the need for more specialized teachers to carry out this service. We conclude that there is a need for greater investments in human resources, both for hiring and training.
id UNESP-15_dc835d8639cfe4eefa98b4cb97410d5f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12204
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilitiesAtendimento educacional especializado na educación infantil: obstáculos y possibilidadesAtendimento educacional especializado – AEE na educação infantil: entraves e possibilidades.Special educationInfant educationTeacher trainingSpecialized educational assistanceMultifunctional resource room.Educación especialEducación infantilFormación de professoresAtención educacional especializadoClasses de recursos multifuncionales.Educação especialEducação infantilFormação de professoresAtendimento educacional especializadoSala de recurso multifuncional.The article presents the results of a research aimed to understand Specialized Educational Assistance in multifunctional resource rooms, during Early Childhood, located in Dourados / MS. Characterized as a Qualitative Case Study, the data collection included sessions of observation and application of two different questionnaires. A checklist was also used to check what materials were available for the service and the annotations of the field book that recorded the observations. The results pointed out lack of adequacy in materials offered to Specialized Educational Assistance of Infant Education and the need for more specialized teachers to carry out this service. We conclude that there is a need for greater investments in human resources, both for hiring and training.Este trabajo presenta los resultados de una investigación que buscó comprender la atención Educacional Especializada en la Educación Infantil en Dourados/MS. Caracterizada con un estudio de caso de cuño cualitativo, la recopilación de datos contó con sesiones de observación y aplicación de dos cuestionarios diferentes. También utilizo un checklist para verificar los materiales disponibles para el servicio y las anotaciones del cuaderno de campo que registro las observaciones. Los resultados apuntan que falta adecuación en los materiales ofrecidos por el Ministerio de Educación para el AEE de la Educación Infantil y la necesidad de más profesores especializados para efectuar esta atención. Concluimos que existe la necesidad de mayores inversiones em recursos humanos, tanto para la contratación y formación.O trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que buscou compreender o Atendimento Educacional Especializado na Educação Infantil em Dourados/MS. Caracterizada como um Estudo de Caso de cunho qualitativo, a coleta de dados contou com sessões de observação e aplicação de dois questionários diferentes.  Utilizou-se ainda de um checklist para verificar quais os materiais disponíveis para o serviço e as anotações do caderno de campo que registrou as observações. Os resultados apontaram que falta adequação dos materiais oferecidos pelo MEC para o AEE da Educação infantil e a necessidade de mais professores especializados para realizar este atendimento. Concluímos que existe necessidade de maiores investimentos em recursos humanos, tanto para mais contratação quanto para formação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1220410.21723/riaee.v14iesp.1.12204Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-759Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-7591982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8054https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8284https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8929Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, GabrielaMartins, Morgana de Fátima Agostini2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12204Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
Atendimento educacional especializado na educación infantil: obstáculos y possibilidades
Atendimento educacional especializado – AEE na educação infantil: entraves e possibilidades.
title Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
spellingShingle Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
Machado, Gabriela
Special education
Infant education
Teacher training
Specialized educational assistance
Multifunctional resource room.
Educación especial
Educación infantil
Formación de professores
Atención educacional especializado
Classes de recursos multifuncionales.
Educação especial
Educação infantil
Formação de professores
Atendimento educacional especializado
Sala de recurso multifuncional.
title_short Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
title_full Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
title_fullStr Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
title_full_unstemmed Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
title_sort Specialized educational assistance in early childhood education: obstacles and possibilities
author Machado, Gabriela
author_facet Machado, Gabriela
Martins, Morgana de Fátima Agostini
author_role author
author2 Martins, Morgana de Fátima Agostini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Gabriela
Martins, Morgana de Fátima Agostini
dc.subject.por.fl_str_mv Special education
Infant education
Teacher training
Specialized educational assistance
Multifunctional resource room.
Educación especial
Educación infantil
Formación de professores
Atención educacional especializado
Classes de recursos multifuncionales.
Educação especial
Educação infantil
Formação de professores
Atendimento educacional especializado
Sala de recurso multifuncional.
topic Special education
Infant education
Teacher training
Specialized educational assistance
Multifunctional resource room.
Educación especial
Educación infantil
Formación de professores
Atención educacional especializado
Classes de recursos multifuncionales.
Educação especial
Educação infantil
Formação de professores
Atendimento educacional especializado
Sala de recurso multifuncional.
description The article presents the results of a research aimed to understand Specialized Educational Assistance in multifunctional resource rooms, during Early Childhood, located in Dourados / MS. Characterized as a Qualitative Case Study, the data collection included sessions of observation and application of two different questionnaires. A checklist was also used to check what materials were available for the service and the annotations of the field book that recorded the observations. The results pointed out lack of adequacy in materials offered to Specialized Educational Assistance of Infant Education and the need for more specialized teachers to carry out this service. We conclude that there is a need for greater investments in human resources, both for hiring and training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204
10.21723/riaee.v14iesp.1.12204
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12204
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8054
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8284
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12204/8929
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-759
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 746-759
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857156063232