Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155 |
Resumo: | This work aims to reflect on the curriculum as an ideological and conceptual instrument of knowledge formation, based on the importance of the curriculum of Geography and its importance in school, by making considerations about which conceptions of discipline develop to think a worldview and critical thinking in students. Thus, from the Curriculum Guidelines of Geography of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro analyze the role of the discipline, starting from the use of Educopédia, an online platform organized from disciplines by series with content and support materials for teachers. As results, it is analyzed that the Curricular Guidelines are constructed from a traditional curricular theory, characterized by a competency curricular organization in which the discipline still shows itself in the traditional way of the geographical knowledge. |
id |
UNESP-15_e14e3498131b311ca36ef9113b9ae179 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11155 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de JaneiroOrientaciones curriculares de geografía y edución de la Secretaría Municipal de Educación del Río de JaneiroOrientações curriculares de geografia e educopédia da Secretaria Municipal de Educação do Rio de JaneiroCurriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. EducopédiaCurrículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia.Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia.This work aims to reflect on the curriculum as an ideological and conceptual instrument of knowledge formation, based on the importance of the curriculum of Geography and its importance in school, by making considerations about which conceptions of discipline develop to think a worldview and critical thinking in students. Thus, from the Curriculum Guidelines of Geography of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro analyze the role of the discipline, starting from the use of Educopédia, an online platform organized from disciplines by series with content and support materials for teachers. As results, it is analyzed that the Curricular Guidelines are constructed from a traditional curricular theory, characterized by a competency curricular organization in which the discipline still shows itself in the traditional way of the geographical knowledge.Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre el currículo como instrumento ideológico y conceptual de formación del conocimiento, a partir de la importancia del currículo de Geografía y su importancia en la escuela, al tejer consideraciones acerca de qué concepciones de disciplina desarrollar para pensar una visión de mundo Y raciocinio crítico en los alumnos. A partir de las Orientaciones Curriculares de Geografía de la Secretaría Municipal de Educación de Río de Janeiro analizar el papel de la disciplina, desde el uso de la Educación, una plataforma on line organizada a partir de disciplinas por series con contenidos y materiales de apoyo para los profesores. Como resultados se analiza que las Orientaciones Curriculares se construyen a partir de una teoría curricular tradicional, caracterizado por una organización curricular por competencias en la cual la disciplina todavía se muestra de manera tradicional del conocimiento geográfico.Este trabalho tem como objetivo refletir sobre o currículo como instrumento ideológico e conceitual de formação do conhecimento, a partir da importância do currículo de Geografia e sua importância na escola, ao tecer considerações a respeito de que concepções de disciplina desenvolver para pensar uma visão de mundo e raciocínio crítico nos alunos. Assim, a partir das Orientações Curriculares de Geografia da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro analisar o papel da disciplina, partir do uso da Educopédia, uma plataforma on line organizada a partir de disciplinas por séries com conteúdos e materiais de apoio para os professores. Como resultados analisa-se que as Orientações Curriculares são construídas a partir de uma teoria curricular tradicional, caracterizado por uma organização curricular por competências na qual a disciplina ainda se mostra de maneira tradicional do conhecimento geográfico.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1115510.21723/riaee.v13.n1.2018.11155Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-268Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-2681982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n1.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155/7157Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Renata BernardoSacramento, Ana Claudia Ramos2018-07-27T22:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11155Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:36:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro Orientaciones curriculares de geografía y edución de la Secretaría Municipal de Educación del Río de Janeiro Orientações curriculares de geografia e educopédia da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro |
title |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro Andrade, Renata Bernardo Curriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. Educopédia Currículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia. Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia. |
title_short |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro |
title_full |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro |
title_sort |
Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro |
author |
Andrade, Renata Bernardo |
author_facet |
Andrade, Renata Bernardo Sacramento, Ana Claudia Ramos |
author_role |
author |
author2 |
Sacramento, Ana Claudia Ramos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Renata Bernardo Sacramento, Ana Claudia Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. Educopédia Currículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia. Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia. |
topic |
Curriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. Educopédia Currículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia. Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia. |
description |
This work aims to reflect on the curriculum as an ideological and conceptual instrument of knowledge formation, based on the importance of the curriculum of Geography and its importance in school, by making considerations about which conceptions of discipline develop to think a worldview and critical thinking in students. Thus, from the Curriculum Guidelines of Geography of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro analyze the role of the discipline, starting from the use of Educopédia, an online platform organized from disciplines by series with content and support materials for teachers. As results, it is analyzed that the Curricular Guidelines are constructed from a traditional curricular theory, characterized by a competency curricular organization in which the discipline still shows itself in the traditional way of the geographical knowledge. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155 10.21723/riaee.v13.n1.2018.11155 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n1.2018.11155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155/7157 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-268 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-268 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n1.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171045807587328 |