Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Renata Bernardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Sacramento, Ana Claudia Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155
Resumo: This work aims to reflect on the curriculum as an ideological and conceptual instrument of knowledge formation, based on the importance of the curriculum of Geography and its importance in school, by making considerations about which conceptions of discipline develop to think a worldview and critical thinking in students. Thus, from the Curriculum Guidelines of Geography of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro analyze the role of the discipline, starting from the use of Educopédia, an online platform organized from disciplines by series with content and support materials for teachers. As results, it is analyzed that the Curricular Guidelines are constructed from a traditional curricular theory, characterized by a competency curricular organization in which the discipline still shows itself in the traditional way of the geographical knowledge.
id UNESP-15_e14e3498131b311ca36ef9113b9ae179
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11155
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de JaneiroOrientaciones curriculares de geografía y edución de la Secretaría Municipal de Educación del Río de JaneiroOrientações curriculares de geografia e educopédia da Secretaria Municipal de Educação do Rio de JaneiroCurriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. EducopédiaCurrículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia.Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia.This work aims to reflect on the curriculum as an ideological and conceptual instrument of knowledge formation, based on the importance of the curriculum of Geography and its importance in school, by making considerations about which conceptions of discipline develop to think a worldview and critical thinking in students. Thus, from the Curriculum Guidelines of Geography of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro analyze the role of the discipline, starting from the use of Educopédia, an online platform organized from disciplines by series with content and support materials for teachers. As results, it is analyzed that the Curricular Guidelines are constructed from a traditional curricular theory, characterized by a competency curricular organization in which the discipline still shows itself in the traditional way of the geographical knowledge.Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre el currículo como instrumento ideológico y conceptual de formación del conocimiento, a partir de la importancia del currículo de Geografía y su importancia en la escuela, al tejer consideraciones acerca de qué concepciones de disciplina desarrollar para pensar una visión de mundo Y raciocinio crítico en los alumnos. A partir de las Orientaciones Curriculares de Geografía de la Secretaría Municipal de Educación de Río de Janeiro analizar el papel de la disciplina, desde el uso de la Educación, una plataforma on line organizada a partir de disciplinas por series con contenidos y materiales de apoyo para los profesores. Como resultados se analiza que las Orientaciones Curriculares se construyen a partir de una teoría curricular tradicional, caracterizado por una organización curricular por competencias en la cual la disciplina todavía se muestra de manera tradicional del conocimiento geográfico.Este trabalho tem como objetivo refletir sobre o currículo como instrumento ideológico e conceitual de formação do conhecimento, a partir da importância do currículo de Geografia e sua importância na escola, ao tecer considerações a respeito de que concepções de disciplina desenvolver para pensar uma visão de mundo e raciocínio crítico nos alunos. Assim, a partir das Orientações Curriculares de Geografia da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro analisar o papel da disciplina, partir do uso da Educopédia, uma plataforma on line organizada a partir de disciplinas por séries com conteúdos e materiais de apoio para os professores. Como resultados analisa-se que as Orientações Curriculares são construídas a partir de uma teoria curricular tradicional, caracterizado por uma organização curricular por competências na qual a disciplina ainda se mostra de maneira tradicional do conhecimento geográfico.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1115510.21723/riaee.v13.n1.2018.11155Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-268Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-2681982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n1.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155/7157Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Renata BernardoSacramento, Ana Claudia Ramos2018-07-27T22:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11155Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:36:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
Orientaciones curriculares de geografía y edución de la Secretaría Municipal de Educación del Río de Janeiro
Orientações curriculares de geografia e educopédia da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro
title Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
spellingShingle Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
Andrade, Renata Bernardo
Curriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. Educopédia
Currículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia.
Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia.
title_short Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
title_full Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
title_fullStr Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
title_sort Curricular guidelines of geography and educopédia of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro
author Andrade, Renata Bernardo
author_facet Andrade, Renata Bernardo
Sacramento, Ana Claudia Ramos
author_role author
author2 Sacramento, Ana Claudia Ramos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Renata Bernardo
Sacramento, Ana Claudia Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. Educopédia
Currículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia.
Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia.
topic Curriculum. Teaching Geography. Curricular Guidelines. Educopédia
Currículo. Enseñanza de Geografía. Orientaciones Curriculares. Educopéia.
Currículo. Ensino de Geografia. Orientações Curriculares. Educopéia.
description This work aims to reflect on the curriculum as an ideological and conceptual instrument of knowledge formation, based on the importance of the curriculum of Geography and its importance in school, by making considerations about which conceptions of discipline develop to think a worldview and critical thinking in students. Thus, from the Curriculum Guidelines of Geography of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro analyze the role of the discipline, starting from the use of Educopédia, an online platform organized from disciplines by series with content and support materials for teachers. As results, it is analyzed that the Curricular Guidelines are constructed from a traditional curricular theory, characterized by a competency curricular organization in which the discipline still shows itself in the traditional way of the geographical knowledge.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155
10.21723/riaee.v13.n1.2018.11155
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n1.2018.11155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11155/7157
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-268
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 248-268
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n1.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171045807587328