Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205 |
Resumo: | The paper discusses the use of ICT (Information and Communication Technologies) in two public schools of Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (the city s Board of Education), from the available resources in Educopédia platform, and investigates how technological changes in the world today change the classroons in the view of teachers in order to identify how to incorporate them in the teaching and learning of the geography content. In this sense, it investigates how the geography curriculum, through the objectives, contents and methods defined in the 8th grade of elementary school, available in Educopédia, is organized and is being developed in class. The aim is to identify how the geography teacher use the material available on Educopédia and what their views on them are, their organization and the available activities, and to investigate whether there is evidence of an emancipatory education or if this practice points to conformations and regulation knowledge in pedagogical practice from the content / Geography materials for the 8th year. The methodology considers the point of view of teachers and how they deal with digital learning materials available in Educopédia. Thus, is observations of classes and the platform will be important to see how such use, as well as interviews with teachers involved in the research. |
id |
UERJ_2880825ef7931cf84c4800421dd2d5e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10205 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Araújo, Ivanildo Amaro dehttp://lattes.cnpq.br/2133421358917061Aragão, Luciano Ximenes dehttp://lattes.cnpq.br/7660810648030001Miranda, Claudiahttp://lattes.cnpq.br/6732256946429649http://lattes.cnpq.br/7066520395482670Cunha, Elcio Arian do Carmo2021-01-05T21:38:57Z2016-10-182016-06-17CUNHA, Elcio Arian do Carmo. Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205The paper discusses the use of ICT (Information and Communication Technologies) in two public schools of Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (the city s Board of Education), from the available resources in Educopédia platform, and investigates how technological changes in the world today change the classroons in the view of teachers in order to identify how to incorporate them in the teaching and learning of the geography content. In this sense, it investigates how the geography curriculum, through the objectives, contents and methods defined in the 8th grade of elementary school, available in Educopédia, is organized and is being developed in class. The aim is to identify how the geography teacher use the material available on Educopédia and what their views on them are, their organization and the available activities, and to investigate whether there is evidence of an emancipatory education or if this practice points to conformations and regulation knowledge in pedagogical practice from the content / Geography materials for the 8th year. The methodology considers the point of view of teachers and how they deal with digital learning materials available in Educopédia. Thus, is observations of classes and the platform will be important to see how such use, as well as interviews with teachers involved in the research.O trabalho discute o uso das TICs (Tecnologias da Informação e da Comunicação) em duas escolas públicas da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro, a partir dos recursos disponíveis na plataforma Educopédia, e investiga como mudanças tecnológicas do mundo atual alteram as salas de aula na visão de professores/as, buscando identificar como as incorporam no processo de ensino e aprendizagem dos conteúdos de Geografia. Nesse sentido, investiga-se de que forma o currículo de Geografia, através dos objetivos, conteúdos e métodos definidos ao 8º ano do ensino fundamental, disponibilizados na Educopédia, se organiza e está sendo desenvolvido nas aulas. Busca-se identificar como os/as professore/as de Geografia utilizam o material disponibilizado na Educopédia e quais suas visões sobre os mesmos, sua organização e as atividades disponibilizadas, além de pesquisar se há indícios de uma formação emancipatória ou se essa prática aponta para conformações e regulação de conhecimentos na prática pedagógica a partir dos conteúdos/materiais de Geografia para o 8º ano. A metodologia considera o ponto de vista dos educadores e o modo como estes lidam com os materiais didáticos digitais disponíveis na Educopédia. Assim, observações das aulas e da plataforma serão importantes para perceber como se dá tal uso, bem como entrevistas com os/as professores/as envolvidos/as na pesquisa.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:38:57Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Elcio Arian do Carmo Cunha.pdf: 1348799 bytes, checksum: 597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:38:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Elcio Arian do Carmo Cunha.pdf: 1348799 bytes, checksum: 597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191 (MD5) Previous issue date: 2016-06-17application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseGeography TeachingEmancipation educationEducopédiaGeografiaEducação EmancipatóriaTecnologia educacionalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOEducopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?Educopédia and geography teaching : emancipation and / or regulation in the elementary school curriculum ?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Elcio Arian do Carmo Cunha.pdfapplication/pdf1348799http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10205/1/Dissertacao+Elcio+Arian+do+Carmo+Cunha.pdf597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191MD511/102052024-02-27 13:04:44.903oai:www.bdtd.uerj.br:1/10205Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Educopédia and geography teaching : emancipation and / or regulation in the elementary school curriculum ? |
title |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? |
spellingShingle |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? Cunha, Elcio Arian do Carmo Geography Teaching Emancipation education Educopédia Geografia Educação Emancipatória Tecnologia educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? |
title_full |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? |
title_fullStr |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? |
title_full_unstemmed |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? |
title_sort |
Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental? |
author |
Cunha, Elcio Arian do Carmo |
author_facet |
Cunha, Elcio Arian do Carmo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araújo, Ivanildo Amaro de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2133421358917061 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Aragão, Luciano Ximenes de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7660810648030001 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Miranda, Claudia |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6732256946429649 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7066520395482670 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Elcio Arian do Carmo |
contributor_str_mv |
Araújo, Ivanildo Amaro de Aragão, Luciano Ximenes de Miranda, Claudia |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Geography Teaching Emancipation education |
topic |
Geography Teaching Emancipation education Educopédia Geografia Educação Emancipatória Tecnologia educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educopédia Geografia Educação Emancipatória Tecnologia educacional |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
The paper discusses the use of ICT (Information and Communication Technologies) in two public schools of Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (the city s Board of Education), from the available resources in Educopédia platform, and investigates how technological changes in the world today change the classroons in the view of teachers in order to identify how to incorporate them in the teaching and learning of the geography content. In this sense, it investigates how the geography curriculum, through the objectives, contents and methods defined in the 8th grade of elementary school, available in Educopédia, is organized and is being developed in class. The aim is to identify how the geography teacher use the material available on Educopédia and what their views on them are, their organization and the available activities, and to investigate whether there is evidence of an emancipatory education or if this practice points to conformations and regulation knowledge in pedagogical practice from the content / Geography materials for the 8th year. The methodology considers the point of view of teachers and how they deal with digital learning materials available in Educopédia. Thus, is observations of classes and the platform will be important to see how such use, as well as interviews with teachers involved in the research. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-10-18 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-06-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:38:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CUNHA, Elcio Arian do Carmo. Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205 |
identifier_str_mv |
CUNHA, Elcio Arian do Carmo. Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10205/1/Dissertacao+Elcio+Arian+do+Carmo+Cunha.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728649032826880 |