Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Elcio Arian do Carmo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205
Resumo: The paper discusses the use of ICT (Information and Communication Technologies) in two public schools of Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (the city s Board of Education), from the available resources in Educopédia platform, and investigates how technological changes in the world today change the classroons in the view of teachers in order to identify how to incorporate them in the teaching and learning of the geography content. In this sense, it investigates how the geography curriculum, through the objectives, contents and methods defined in the 8th grade of elementary school, available in Educopédia, is organized and is being developed in class. The aim is to identify how the geography teacher use the material available on Educopédia and what their views on them are, their organization and the available activities, and to investigate whether there is evidence of an emancipatory education or if this practice points to conformations and regulation knowledge in pedagogical practice from the content / Geography materials for the 8th year. The methodology considers the point of view of teachers and how they deal with digital learning materials available in Educopédia. Thus, is observations of classes and the platform will be important to see how such use, as well as interviews with teachers involved in the research.
id UERJ_2880825ef7931cf84c4800421dd2d5e6
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10205
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Araújo, Ivanildo Amaro dehttp://lattes.cnpq.br/2133421358917061Aragão, Luciano Ximenes dehttp://lattes.cnpq.br/7660810648030001Miranda, Claudiahttp://lattes.cnpq.br/6732256946429649http://lattes.cnpq.br/7066520395482670Cunha, Elcio Arian do Carmo2021-01-05T21:38:57Z2016-10-182016-06-17CUNHA, Elcio Arian do Carmo. Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205The paper discusses the use of ICT (Information and Communication Technologies) in two public schools of Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (the city s Board of Education), from the available resources in Educopédia platform, and investigates how technological changes in the world today change the classroons in the view of teachers in order to identify how to incorporate them in the teaching and learning of the geography content. In this sense, it investigates how the geography curriculum, through the objectives, contents and methods defined in the 8th grade of elementary school, available in Educopédia, is organized and is being developed in class. The aim is to identify how the geography teacher use the material available on Educopédia and what their views on them are, their organization and the available activities, and to investigate whether there is evidence of an emancipatory education or if this practice points to conformations and regulation knowledge in pedagogical practice from the content / Geography materials for the 8th year. The methodology considers the point of view of teachers and how they deal with digital learning materials available in Educopédia. Thus, is observations of classes and the platform will be important to see how such use, as well as interviews with teachers involved in the research.O trabalho discute o uso das TICs (Tecnologias da Informação e da Comunicação) em duas escolas públicas da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro, a partir dos recursos disponíveis na plataforma Educopédia, e investiga como mudanças tecnológicas do mundo atual alteram as salas de aula na visão de professores/as, buscando identificar como as incorporam no processo de ensino e aprendizagem dos conteúdos de Geografia. Nesse sentido, investiga-se de que forma o currículo de Geografia, através dos objetivos, conteúdos e métodos definidos ao 8º ano do ensino fundamental, disponibilizados na Educopédia, se organiza e está sendo desenvolvido nas aulas. Busca-se identificar como os/as professore/as de Geografia utilizam o material disponibilizado na Educopédia e quais suas visões sobre os mesmos, sua organização e as atividades disponibilizadas, além de pesquisar se há indícios de uma formação emancipatória ou se essa prática aponta para conformações e regulação de conhecimentos na prática pedagógica a partir dos conteúdos/materiais de Geografia para o 8º ano. A metodologia considera o ponto de vista dos educadores e o modo como estes lidam com os materiais didáticos digitais disponíveis na Educopédia. Assim, observações das aulas e da plataforma serão importantes para perceber como se dá tal uso, bem como entrevistas com os/as professores/as envolvidos/as na pesquisa.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:38:57Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Elcio Arian do Carmo Cunha.pdf: 1348799 bytes, checksum: 597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:38:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Elcio Arian do Carmo Cunha.pdf: 1348799 bytes, checksum: 597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191 (MD5) Previous issue date: 2016-06-17application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseGeography TeachingEmancipation educationEducopédiaGeografiaEducação EmancipatóriaTecnologia educacionalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOEducopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?Educopédia and geography teaching : emancipation and / or regulation in the elementary school curriculum ?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Elcio Arian do Carmo Cunha.pdfapplication/pdf1348799http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10205/1/Dissertacao+Elcio+Arian+do+Carmo+Cunha.pdf597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191MD511/102052024-02-27 13:04:44.903oai:www.bdtd.uerj.br:1/10205Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Educopédia and geography teaching : emancipation and / or regulation in the elementary school curriculum ?
title Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
spellingShingle Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
Cunha, Elcio Arian do Carmo
Geography Teaching
Emancipation education
Educopédia
Geografia
Educação Emancipatória
Tecnologia educacional
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
title_full Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
title_fullStr Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
title_full_unstemmed Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
title_sort Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?
author Cunha, Elcio Arian do Carmo
author_facet Cunha, Elcio Arian do Carmo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araújo, Ivanildo Amaro de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2133421358917061
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Aragão, Luciano Ximenes de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7660810648030001
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Miranda, Claudia
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6732256946429649
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7066520395482670
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Elcio Arian do Carmo
contributor_str_mv Araújo, Ivanildo Amaro de
Aragão, Luciano Ximenes de
Miranda, Claudia
dc.subject.eng.fl_str_mv Geography Teaching
Emancipation education
topic Geography Teaching
Emancipation education
Educopédia
Geografia
Educação Emancipatória
Tecnologia educacional
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.por.fl_str_mv Educopédia
Geografia
Educação Emancipatória
Tecnologia educacional
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description The paper discusses the use of ICT (Information and Communication Technologies) in two public schools of Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (the city s Board of Education), from the available resources in Educopédia platform, and investigates how technological changes in the world today change the classroons in the view of teachers in order to identify how to incorporate them in the teaching and learning of the geography content. In this sense, it investigates how the geography curriculum, through the objectives, contents and methods defined in the 8th grade of elementary school, available in Educopédia, is organized and is being developed in class. The aim is to identify how the geography teacher use the material available on Educopédia and what their views on them are, their organization and the available activities, and to investigate whether there is evidence of an emancipatory education or if this practice points to conformations and regulation knowledge in pedagogical practice from the content / Geography materials for the 8th year. The methodology considers the point of view of teachers and how they deal with digital learning materials available in Educopédia. Thus, is observations of classes and the platform will be important to see how such use, as well as interviews with teachers involved in the research.
publishDate 2016
dc.date.available.fl_str_mv 2016-10-18
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-06-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:38:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CUNHA, Elcio Arian do Carmo. Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205
identifier_str_mv CUNHA, Elcio Arian do Carmo. Educopédia e o ensino de geografia: emancipação e/ou regulação no currículo do Ensino Fundamental?. 2016. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10205/1/Dissertacao+Elcio+Arian+do+Carmo+Cunha.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 597ea111e0e89c4a2127999cdfba2191
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728649032826880