Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615 |
Resumo: | In this article, we will work on the notions of enunciation and subjectivity, from the letter genre, produced as a complement to Dalton Trevisan's short story, entitled: "Apelo". For this purpose, we used the responses to the text made by students of the 1st period of the Languages English/Portuguese course at UNEAL (3 responses), which are characterized as an exercise in the discipline of Reading and Text Production. Methodologically, this analysis stands as a way to be worked qualitatively in the classroom, namely: through the use of textual complement exercises for reading literary genres (epics, narratives and lyrical poetry), as well as for discursive genres (letter, short story, string etc.). Thus, this article seeks to theoretically define, within the discursive genre letter, what would be the interaction in language, producing a sense of enunciation. As well as the importance of awareness of the 'I' for the production and reading of the text, constituting the fundamental reality of language. |
id |
UNESP-15_f03aa0857ff761516425e362e4d704a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17615 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genreEnunciación y subjetividad: Elementos para el análisis del género cartaEnunciação e subjetividade: Elementos para a análise do gênero cartaText productionReadingEnunciationSubjectivityProducción textualLecturaEnunciaciónSubjetividadProdução textualLeituraEnunciaçãoSubjetividadeIn this article, we will work on the notions of enunciation and subjectivity, from the letter genre, produced as a complement to Dalton Trevisan's short story, entitled: "Apelo". For this purpose, we used the responses to the text made by students of the 1st period of the Languages English/Portuguese course at UNEAL (3 responses), which are characterized as an exercise in the discipline of Reading and Text Production. Methodologically, this analysis stands as a way to be worked qualitatively in the classroom, namely: through the use of textual complement exercises for reading literary genres (epics, narratives and lyrical poetry), as well as for discursive genres (letter, short story, string etc.). Thus, this article seeks to theoretically define, within the discursive genre letter, what would be the interaction in language, producing a sense of enunciation. As well as the importance of awareness of the 'I' for the production and reading of the text, constituting the fundamental reality of language.En este artículo trabajaremos las nociones de enunciación y subjetividad, desde el género Carta, producidas como complemento al cuento de Dalton Trevisan titulado: "Apelo" (Súplica). Para ello, se utilizaron las respuestas al texto realizadas por los alumnos del 1er período del curso de Letras Inglés/Portugués de UNEAL (3 respuestas), que se caracterizan como un ejercicio de la disciplina de Lectura y Producción de Textos. Metodológicamente, este análisis se erige como una forma de ser trabajada cualitativamente en el aula, a saber: mediante el uso de ejercicios de complemento textual para la lectura de géneros literarios (epopeyas, narrativas y poesía lírica), así como para géneros discursivos (carta, cuento, cuerda, etc.). Así, este artículo busca definir teóricamente, dentro del género discursivo letra, cuál sería la interacción en el lenguaje, produciendo un sentido de enunciación, así como la importancia de la conciencia del "yo" para la producción y lectura del texto, constituyendo la realidad fundamental del lenguaje.Neste artigo, vamos trabalhar as noções de enunciação e subjetividade, a partir do gênero carta, produzida como complemento ao conto de Dalton Trevisan intitulado: “Apelo”. Para este intuito, usamos as respostas ao texto feitas pelos alunos do 1º período do curso de Letras Inglês/Português da UNEAL (3 respostas), que se caracterizam como exercício da disciplina de Leitura e Produção de Texto. Metodologicamente, esta análise se coloca como um caminho a ser trabalhado qualitativamente em sala de aula, a saber: pelo uso de exercícios de complemento textual para leitura de gêneros literários (epopeias, narrativas e poesias líricas), tanto quanto para gêneros discursivos (carta, conto, cordel etc.). Assim, este artigo busca definir teoricamente, dentro do gênero discursivo carta, o que seria a interação na linguagem, produzindo sentido de enunciação, bem como a importância da consciência do ‘eu’ para a produção e a leitura do texto, constituindo a realidade fundamental da linguagem.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1761510.21723/riaee.v18i00.17615Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023064Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0230641982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16480https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16481https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16482https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16483https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16861https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16484Copyright (c) 2023 James Washington Alves dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, James Washington Alves dos2024-01-10T21:42:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17615Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:22Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre Enunciación y subjetividad: Elementos para el análisis del género carta Enunciação e subjetividade: Elementos para a análise do gênero carta |
title |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre |
spellingShingle |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre Santos, James Washington Alves dos Text production Reading Enunciation Subjectivity Producción textual Lectura Enunciación Subjetividad Produção textual Leitura Enunciação Subjetividade |
title_short |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre |
title_full |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre |
title_fullStr |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre |
title_full_unstemmed |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre |
title_sort |
Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre |
author |
Santos, James Washington Alves dos |
author_facet |
Santos, James Washington Alves dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, James Washington Alves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Text production Reading Enunciation Subjectivity Producción textual Lectura Enunciación Subjetividad Produção textual Leitura Enunciação Subjetividade |
topic |
Text production Reading Enunciation Subjectivity Producción textual Lectura Enunciación Subjetividad Produção textual Leitura Enunciação Subjetividade |
description |
In this article, we will work on the notions of enunciation and subjectivity, from the letter genre, produced as a complement to Dalton Trevisan's short story, entitled: "Apelo". For this purpose, we used the responses to the text made by students of the 1st period of the Languages English/Portuguese course at UNEAL (3 responses), which are characterized as an exercise in the discipline of Reading and Text Production. Methodologically, this analysis stands as a way to be worked qualitatively in the classroom, namely: through the use of textual complement exercises for reading literary genres (epics, narratives and lyrical poetry), as well as for discursive genres (letter, short story, string etc.). Thus, this article seeks to theoretically define, within the discursive genre letter, what would be the interaction in language, producing a sense of enunciation. As well as the importance of awareness of the 'I' for the production and reading of the text, constituting the fundamental reality of language. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615 10.21723/riaee.v18i00.17615 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18i00.17615 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16480 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16481 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16482 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16483 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16861 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 James Washington Alves dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 James Washington Alves dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/xml text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023064 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023064 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18i00 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171040275300352 |