Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, James Washington Alves dos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615
Resumo: In this article, we will work on the notions of enunciation and subjectivity, from the letter genre, produced as a complement to Dalton Trevisan's short story, entitled: "Apelo". For this purpose, we used the responses to the text made by students of the 1st period of the Languages English/Portuguese course at UNEAL (3 responses), which are characterized as an exercise in the discipline of Reading and Text Production. Methodologically, this analysis stands as a way to be worked qualitatively in the classroom, namely: through the use of textual complement exercises for reading literary genres (epics, narratives and lyrical poetry), as well as for discursive genres (letter, short story, string etc.). Thus, this article seeks to theoretically define, within the discursive genre letter, what would be the interaction in language, producing a sense of enunciation. As well as the importance of awareness of the 'I' for the production and reading of the text, constituting the fundamental reality of language.
id UNESP-15_f03aa0857ff761516425e362e4d704a9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17615
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genreEnunciación y subjetividad: Elementos para el análisis del género cartaEnunciação e subjetividade: Elementos para a análise do gênero cartaText productionReadingEnunciationSubjectivityProducción textualLecturaEnunciaciónSubjetividadProdução textualLeituraEnunciaçãoSubjetividadeIn this article, we will work on the notions of enunciation and subjectivity, from the letter genre, produced as a complement to Dalton Trevisan's short story, entitled: "Apelo". For this purpose, we used the responses to the text made by students of the 1st period of the Languages English/Portuguese course at UNEAL (3 responses), which are characterized as an exercise in the discipline of Reading and Text Production. Methodologically, this analysis stands as a way to be worked qualitatively in the classroom, namely: through the use of textual complement exercises for reading literary genres (epics, narratives and lyrical poetry), as well as for discursive genres (letter, short story, string etc.). Thus, this article seeks to theoretically define, within the discursive genre letter, what would be the interaction in language, producing a sense of enunciation. As well as the importance of awareness of the 'I' for the production and reading of the text, constituting the fundamental reality of language.En este artículo trabajaremos las nociones de enunciación y subjetividad, desde el género Carta, producidas como complemento al cuento de Dalton Trevisan titulado: "Apelo" (Súplica). Para ello, se utilizaron las respuestas al texto realizadas por los alumnos del 1er período del curso de Letras Inglés/Portugués de UNEAL (3 respuestas), que se caracterizan como un ejercicio de la disciplina de Lectura y Producción de Textos. Metodológicamente, este análisis se erige como una forma de ser trabajada cualitativamente en el aula, a saber: mediante el uso de ejercicios de complemento textual para la lectura de géneros literarios (epopeyas, narrativas y poesía lírica), así como para géneros discursivos (carta, cuento, cuerda, etc.). Así, este artículo busca definir teóricamente, dentro del género discursivo letra, cuál sería la interacción en el lenguaje, produciendo un sentido de enunciación, así como la importancia de la conciencia del "yo" para la producción y lectura del texto, constituyendo la realidad fundamental del lenguaje.Neste artigo, vamos trabalhar as noções de enunciação e subjetividade, a partir do gênero carta, produzida como complemento ao conto de Dalton Trevisan intitulado: “Apelo”. Para este intuito, usamos as respostas ao texto feitas pelos alunos do 1º período do curso de Letras Inglês/Português da UNEAL (3 respostas), que se caracterizam como exercício da disciplina de Leitura e Produção de Texto. Metodologicamente, esta análise se coloca como um caminho a ser trabalhado qualitativamente em sala de aula, a saber: pelo uso de exercícios de complemento textual para leitura de gêneros literários (epopeias, narrativas e poesias líricas), tanto quanto para gêneros discursivos (carta, conto, cordel etc.). Assim, este artigo busca definir teoricamente, dentro do gênero discursivo carta, o que seria a interação na linguagem, produzindo sentido de enunciação, bem como a importância da consciência do ‘eu’ para a produção e a leitura do texto, constituindo a realidade fundamental da linguagem.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1761510.21723/riaee.v18i00.17615Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023064Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0230641982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16480https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16481https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16482https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16483https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16861https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16484Copyright (c) 2023 James Washington Alves dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, James Washington Alves dos2024-01-10T21:42:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17615Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:22Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
Enunciación y subjetividad: Elementos para el análisis del género carta
Enunciação e subjetividade: Elementos para a análise do gênero carta
title Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
spellingShingle Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
Santos, James Washington Alves dos
Text production
Reading
Enunciation
Subjectivity
Producción textual
Lectura
Enunciación
Subjetividad
Produção textual
Leitura
Enunciação
Subjetividade
title_short Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
title_full Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
title_fullStr Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
title_full_unstemmed Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
title_sort Enunciation and subjectivity: Elements for analysis of the letter genre
author Santos, James Washington Alves dos
author_facet Santos, James Washington Alves dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, James Washington Alves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Text production
Reading
Enunciation
Subjectivity
Producción textual
Lectura
Enunciación
Subjetividad
Produção textual
Leitura
Enunciação
Subjetividade
topic Text production
Reading
Enunciation
Subjectivity
Producción textual
Lectura
Enunciación
Subjetividad
Produção textual
Leitura
Enunciação
Subjetividade
description In this article, we will work on the notions of enunciation and subjectivity, from the letter genre, produced as a complement to Dalton Trevisan's short story, entitled: "Apelo". For this purpose, we used the responses to the text made by students of the 1st period of the Languages English/Portuguese course at UNEAL (3 responses), which are characterized as an exercise in the discipline of Reading and Text Production. Methodologically, this analysis stands as a way to be worked qualitatively in the classroom, namely: through the use of textual complement exercises for reading literary genres (epics, narratives and lyrical poetry), as well as for discursive genres (letter, short story, string etc.). Thus, this article seeks to theoretically define, within the discursive genre letter, what would be the interaction in language, producing a sense of enunciation. As well as the importance of awareness of the 'I' for the production and reading of the text, constituting the fundamental reality of language.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615
10.21723/riaee.v18i00.17615
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18i00.17615
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16480
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16481
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16482
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16483
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16861
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17615/16484
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 James Washington Alves dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 James Washington Alves dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023064
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023064
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18i00
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171040275300352