The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881 |
Resumo: | This paper addresses the teacher education through the emerging digital technologies (DT), can be understood as coexistence spaces. The problem comprehends two aspects: the context of the digital technological hybridism and constitution of coexistence of digital-virtual nature, about this matter occurred during the courses of initial teacher education, developed in Brazil and France. The empirical data resulted from the process of interaction and knowledge representation of participants in the proposed activities and submitted to the content analysis methodology. The results highlight that the coexistence constitution of digital-virtual nature occurs through: of emotional relations, the aesthetics that founds the “tribe”; of the everyday “being-together”; of the dialogical relationships in the interaction processes; of the structural coupling in the coexistence. |
id |
UNESP-15_f58b86ab6fea6cbcd699be43e0b53e9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9881 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspectiveLa convivencia de naturaleza virtual digital de las tribus: la formación en la perspectiva del hibridismo tecnologíco digitalA convivência de natureza digital virtual nas tribos: formação na perspectiva do hibridismo tecnológico digitalTeacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence.Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual.Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual.This paper addresses the teacher education through the emerging digital technologies (DT), can be understood as coexistence spaces. The problem comprehends two aspects: the context of the digital technological hybridism and constitution of coexistence of digital-virtual nature, about this matter occurred during the courses of initial teacher education, developed in Brazil and France. The empirical data resulted from the process of interaction and knowledge representation of participants in the proposed activities and submitted to the content analysis methodology. The results highlight that the coexistence constitution of digital-virtual nature occurs through: of emotional relations, the aesthetics that founds the “tribe”; of the everyday “being-together”; of the dialogical relationships in the interaction processes; of the structural coupling in the coexistence. Este artículo trata de la formación docente a través de las tecnologías digitales (TD) emergente, entendidas como espacios de convivir. El problema incluye dos aspectos: el contexto del hibridismo tecnológico digital y la creación de convivência de la naturaleza digital virtual, en los cursos de formación docente inicial, desarrollado en Brasil y Francia. Los datos empíricos son resultado del proceso de interacción y la representación de los conocimientos en las actividades propuestas, y fueron sometidos a la metodología de análisis de contenido. Los resultados muestran la creación de convivencia de la naturaleza digital virtual es a través de: la relación de emocional, la estética como fundación de la "tribu"; el "estar-juntos" en la vida diaria; las relaciones dialógicas en los procesos de interacción; el coplamineto estructural en el convivir.O artigo aborda a formação do educador por meio das tecnologias digitais (TD) emergentes, compreendidas como espaços de convivência. A problemática contempla dois aspectos: o contexto do hibridismo tecnológico digital e a constituição da convivência de natureza digital virtual, nos cursos de formação inicial do educador, desenvolvidos no Brasil e na França. Os dados empíricos resultaram do processo de interação e representação dos conhecimentos nas atividades propostas e foram submetidos à metodologia de análise de conteúdo. Os resultados evidenciam a constituição da convivência de natureza digital virtual por meio: das relações de emocionar, a estética que funda a “tribo”; do “estar-junto” no cotidiano; das relações dialógicas nos processos de interação; do acoplamento estrutural na convivência.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/988110.21723/riaee.v12.n.esp.2.9881Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-1216Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-12161982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881/6681Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBackes, LucianaSchlemmer, ElianeRatto, Cleber Gibbon2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9881Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective La convivencia de naturaleza virtual digital de las tribus: la formación en la perspectiva del hibridismo tecnologíco digital A convivência de natureza digital virtual nas tribos: formação na perspectiva do hibridismo tecnológico digital |
title |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective |
spellingShingle |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective Backes, Luciana Teacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence. Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual. Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual. |
title_short |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective |
title_full |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective |
title_fullStr |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective |
title_full_unstemmed |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective |
title_sort |
The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective |
author |
Backes, Luciana |
author_facet |
Backes, Luciana Schlemmer, Eliane Ratto, Cleber Gibbon |
author_role |
author |
author2 |
Schlemmer, Eliane Ratto, Cleber Gibbon |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Backes, Luciana Schlemmer, Eliane Ratto, Cleber Gibbon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence. Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual. Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual. |
topic |
Teacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence. Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual. Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual. |
description |
This paper addresses the teacher education through the emerging digital technologies (DT), can be understood as coexistence spaces. The problem comprehends two aspects: the context of the digital technological hybridism and constitution of coexistence of digital-virtual nature, about this matter occurred during the courses of initial teacher education, developed in Brazil and France. The empirical data resulted from the process of interaction and knowledge representation of participants in the proposed activities and submitted to the content analysis methodology. The results highlight that the coexistence constitution of digital-virtual nature occurs through: of emotional relations, the aesthetics that founds the “tribe”; of the everyday “being-together”; of the dialogical relationships in the interaction processes; of the structural coupling in the coexistence. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.9881 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.9881 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881/6681 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-1216 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-1216 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855594733568 |