The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Backes, Luciana
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Schlemmer, Eliane, Ratto, Cleber Gibbon
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881
Resumo: This paper addresses the teacher education through the emerging digital technologies (DT), can be understood as coexistence spaces. The problem comprehends two aspects: the context of the digital technological hybridism and constitution of coexistence of digital-virtual nature, about this matter occurred during the courses of initial teacher education, developed in Brazil and France. The empirical data resulted from the process of interaction and knowledge representation of participants in the proposed activities and submitted to the content analysis methodology. The results highlight that the coexistence constitution of digital-virtual nature occurs through: of emotional relations, the aesthetics that founds the “tribe”; of the everyday “being-together”; of the dialogical relationships in the interaction processes; of the structural coupling in the coexistence. 
id UNESP-15_f58b86ab6fea6cbcd699be43e0b53e9c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9881
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspectiveLa convivencia de naturaleza virtual digital de las tribus: la formación en la perspectiva del hibridismo tecnologíco digitalA convivência de natureza digital virtual nas tribos: formação na perspectiva do hibridismo tecnológico digitalTeacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence.Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual.Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual.This paper addresses the teacher education through the emerging digital technologies (DT), can be understood as coexistence spaces. The problem comprehends two aspects: the context of the digital technological hybridism and constitution of coexistence of digital-virtual nature, about this matter occurred during the courses of initial teacher education, developed in Brazil and France. The empirical data resulted from the process of interaction and knowledge representation of participants in the proposed activities and submitted to the content analysis methodology. The results highlight that the coexistence constitution of digital-virtual nature occurs through: of emotional relations, the aesthetics that founds the “tribe”; of the everyday “being-together”; of the dialogical relationships in the interaction processes; of the structural coupling in the coexistence. Este artículo trata de la formación docente a través de las tecnologías digitales (TD) emergente, entendidas como espacios de convivir. El problema incluye dos aspectos: el contexto del hibridismo tecnológico digital y la creación de convivência de la naturaleza digital virtual, en los cursos de formación docente inicial, desarrollado en Brasil y Francia. Los datos empíricos son resultado del proceso de interacción y la representación de los conocimientos en las actividades propuestas, y fueron sometidos a la metodología de análisis de contenido. Los resultados muestran la creación de convivencia de la naturaleza digital virtual es a través de: la relación de emocional, la estética como fundación de la "tribu"; el "estar-juntos" en la vida diaria; las relaciones dialógicas en los procesos de interacción; el coplamineto estructural en el convivir.O artigo aborda a formação do educador por meio das tecnologias digitais (TD) emergentes, compreendidas como espaços de convivência. A problemática contempla dois aspectos: o contexto do hibridismo tecnológico digital e a constituição da convivência de natureza digital virtual, nos cursos de formação inicial do educador, desenvolvidos no Brasil e na França. Os dados empíricos resultaram do processo de interação e representação dos conhecimentos nas atividades propostas e foram submetidos à metodologia de análise de conteúdo. Os resultados evidenciam a constituição da convivência de natureza digital virtual por meio: das relações de emocionar, a estética que funda a “tribo”; do “estar-junto” no cotidiano; das relações dialógicas nos processos de interação; do acoplamento estrutural na convivência.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/988110.21723/riaee.v12.n.esp.2.9881Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-1216Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-12161982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881/6681Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBackes, LucianaSchlemmer, ElianeRatto, Cleber Gibbon2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9881Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
La convivencia de naturaleza virtual digital de las tribus: la formación en la perspectiva del hibridismo tecnologíco digital
A convivência de natureza digital virtual nas tribos: formação na perspectiva do hibridismo tecnológico digital
title The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
spellingShingle The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
Backes, Luciana
Teacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence.
Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual.
Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual.
title_short The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
title_full The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
title_fullStr The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
title_full_unstemmed The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
title_sort The coexistence of digital-virtual nature in the tribes: the teacher education from the digital technological hybridism perspective
author Backes, Luciana
author_facet Backes, Luciana
Schlemmer, Eliane
Ratto, Cleber Gibbon
author_role author
author2 Schlemmer, Eliane
Ratto, Cleber Gibbon
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Backes, Luciana
Schlemmer, Eliane
Ratto, Cleber Gibbon
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence.
Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual.
Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual.
topic Teacher education. Digital technological hybridism. Digital-virtual coexistence.
Formación de educadores. Hibridismo tecnológico digital. Convivencia digital virtual.
Formação do educador. Hibridismo tecnológico digital. Convivência digital virtual.
description This paper addresses the teacher education through the emerging digital technologies (DT), can be understood as coexistence spaces. The problem comprehends two aspects: the context of the digital technological hybridism and constitution of coexistence of digital-virtual nature, about this matter occurred during the courses of initial teacher education, developed in Brazil and France. The empirical data resulted from the process of interaction and knowledge representation of participants in the proposed activities and submitted to the content analysis methodology. The results highlight that the coexistence constitution of digital-virtual nature occurs through: of emotional relations, the aesthetics that founds the “tribe”; of the everyday “being-together”; of the dialogical relationships in the interaction processes; of the structural coupling in the coexistence. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.9881
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.9881
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9881/6681
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-1216
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1194-1216
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855594733568