The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190 |
Resumo: | The aim this study is to present and discuss the contributions of Information and Communication Technologies in the training of teachers who work and who will act in educational institutions. The method chosen was the literature review. The study pointed out that the school cannot lose the opportunity to be agents of transformation, leaving to stay on the sidelines or influence the construction of new knowledge. It also showed that the education through information and communication technologies offers new opportunities for open and flexible learning. When planning the integration of TICs in teacher training, it is important that educational institutions understand what skills and knowledge that these professionals need to acquire in order to effectively use this technology into their classes, understanding, yet, the extent to which the institution is prepared to carry out the integration of TICs in the curriculum. |
id |
UNESP-15_f988365c689353f7105181ca35b2e04c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11190 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learningEl profesor y el uso de la tecnología en el proceso de enseñanza y aprendizajeO docente e o uso das tecnologias no processo de ensinar e aprenderTeacher trainingNew Information and Communication TechnologiesTeaching and learningLa formación de docentesNuevas Tecnologías de la Información y la ComunicaciónLa enseñanza y el aprendizajeFormação docenteNovas tecnologias da informação e comunicaçãoEnsino e aprendizagemThe aim this study is to present and discuss the contributions of Information and Communication Technologies in the training of teachers who work and who will act in educational institutions. The method chosen was the literature review. The study pointed out that the school cannot lose the opportunity to be agents of transformation, leaving to stay on the sidelines or influence the construction of new knowledge. It also showed that the education through information and communication technologies offers new opportunities for open and flexible learning. When planning the integration of TICs in teacher training, it is important that educational institutions understand what skills and knowledge that these professionals need to acquire in order to effectively use this technology into their classes, understanding, yet, the extent to which the institution is prepared to carry out the integration of TICs in the curriculum.El objetivo de este estudio es presentar y analizar la contribución de las tecnologías de la información y la comunicación en la formación de los docentes que trabajan y que actuará en las instituciones educativas. El método elegido fue la revisión de la literatura. El estudio señala que la escuela no puede perder la oportunidad de ser agentes de transformación, dejando a permanecer al margen o influir en la construcción de nuevo conocimiento. También mostró que la educación mediante las tecnologías de la información y la comunicación ofrece nuevas oportunidades para el aprendizaje abierto y flexible. Al planificar la integración de las TIC en la formación docente, es importante que las instituciones educativas comprendan qué habilidades y conocimientos que estos profesionales necesitan adquirir para utilizar eficazmente esta tecnología en sus clases, comprendiendo, sin embargo, hasta qué punto la institución está preparada para llevar a cabo la integración de las TICs en el currículo.O objetivo deste estudo consiste em apresentar e discutir as contribuições das Tecnologias da Informação e da Comunicação na formação dos docentes que atuam e que irão atuar nas instituições educativas. O método escolhido foi o da revisão bibliográfica. O estudo destacou que a instituição escolar não pode perder a chance de ser agente transformador, deixando-se ficar à margem dos acontecimentos ou de influenciar na construção de novos conhecimentos. Mostrou também que a educação por meio das Tecnologias de Informação e Comunicação oferece novas possibilidades de aprendizagem aberta e flexível. Ao planejar a integração das TICs na formação de professores, é importante que as instituições educacionais entendam quais habilidades e conhecimentos esses profissionais precisam adquirir para usar efetivamente essa tecnologia em suas aulas, compreendendo, ainda, até que ponto a instituição está preparada para realizar a integração das TICs nos currículos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1119010.21723/riaee.v13.n3.2018.11190Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-1105Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-11051982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7521https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7522https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7554Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPúblio Júnior, Claudemir2018-09-10T23:34:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11190Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:34:43Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning El profesor y el uso de la tecnología en el proceso de enseñanza y aprendizaje O docente e o uso das tecnologias no processo de ensinar e aprender |
title |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning |
spellingShingle |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning Públio Júnior, Claudemir Teacher training New Information and Communication Technologies Teaching and learning La formación de docentes Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación La enseñanza y el aprendizaje Formação docente Novas tecnologias da informação e comunicação Ensino e aprendizagem |
title_short |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning |
title_full |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning |
title_fullStr |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning |
title_full_unstemmed |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning |
title_sort |
The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning |
author |
Públio Júnior, Claudemir |
author_facet |
Públio Júnior, Claudemir |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Públio Júnior, Claudemir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training New Information and Communication Technologies Teaching and learning La formación de docentes Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación La enseñanza y el aprendizaje Formação docente Novas tecnologias da informação e comunicação Ensino e aprendizagem |
topic |
Teacher training New Information and Communication Technologies Teaching and learning La formación de docentes Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación La enseñanza y el aprendizaje Formação docente Novas tecnologias da informação e comunicação Ensino e aprendizagem |
description |
The aim this study is to present and discuss the contributions of Information and Communication Technologies in the training of teachers who work and who will act in educational institutions. The method chosen was the literature review. The study pointed out that the school cannot lose the opportunity to be agents of transformation, leaving to stay on the sidelines or influence the construction of new knowledge. It also showed that the education through information and communication technologies offers new opportunities for open and flexible learning. When planning the integration of TICs in teacher training, it is important that educational institutions understand what skills and knowledge that these professionals need to acquire in order to effectively use this technology into their classes, understanding, yet, the extent to which the institution is prepared to carry out the integration of TICs in the curriculum. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190 10.21723/riaee.v13.n3.2018.11190 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n3.2018.11190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7521 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7522 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7554 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-1105 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-1105 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n3.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856524820480 |