The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Públio Júnior, Claudemir
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190
Resumo: The aim this study is to present and discuss the contributions of Information and Communication Technologies in the training of teachers who work and who will act in educational institutions. The method chosen was the literature review. The study pointed out that the school cannot lose the opportunity to be agents of transformation, leaving to stay on the sidelines or influence the construction of new knowledge. It also showed that the education through information and communication technologies offers new opportunities for open and flexible learning. When planning the integration of TICs in teacher training, it is important that educational institutions understand what skills and knowledge that these professionals need to acquire in order to effectively use this technology into their classes, understanding, yet, the extent to which the institution is prepared to carry out the integration of TICs in the curriculum.
id UNESP-15_f988365c689353f7105181ca35b2e04c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11190
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The teacher and the use of technology in the process of teaching and learningEl profesor y el uso de la tecnología en el proceso de enseñanza y aprendizajeO docente e o uso das tecnologias no processo de ensinar e aprenderTeacher trainingNew Information and Communication TechnologiesTeaching and learningLa formación de docentesNuevas Tecnologías de la Información y la ComunicaciónLa enseñanza y el aprendizajeFormação docenteNovas tecnologias da informação e comunicaçãoEnsino e aprendizagemThe aim this study is to present and discuss the contributions of Information and Communication Technologies in the training of teachers who work and who will act in educational institutions. The method chosen was the literature review. The study pointed out that the school cannot lose the opportunity to be agents of transformation, leaving to stay on the sidelines or influence the construction of new knowledge. It also showed that the education through information and communication technologies offers new opportunities for open and flexible learning. When planning the integration of TICs in teacher training, it is important that educational institutions understand what skills and knowledge that these professionals need to acquire in order to effectively use this technology into their classes, understanding, yet, the extent to which the institution is prepared to carry out the integration of TICs in the curriculum.El objetivo de este estudio es presentar y analizar la contribución de las tecnologías de la información y la comunicación en la formación de los docentes que trabajan y que actuará en las instituciones educativas. El método elegido fue la revisión de la literatura. El estudio señala que la escuela no puede perder la oportunidad de ser agentes de transformación, dejando a permanecer al margen o influir en la construcción de nuevo conocimiento. También mostró que la educación mediante las tecnologías de la información y la comunicación ofrece nuevas oportunidades para el aprendizaje abierto y flexible. Al planificar la integración de las TIC en la formación docente, es importante que las instituciones educativas comprendan qué habilidades y conocimientos que estos profesionales necesitan adquirir para utilizar eficazmente esta tecnología en sus clases, comprendiendo, sin embargo, hasta qué punto la institución está preparada para llevar a cabo la integración de las TICs en el currículo.O objetivo deste estudo consiste em apresentar e discutir as contribuições das Tecnologias da Informação e da Comunicação na formação dos docentes que atuam e que irão atuar nas instituições educativas. O método escolhido foi o da revisão bibliográfica. O estudo destacou que a instituição escolar não pode perder a chance de ser agente transformador, deixando-se ficar à margem dos acontecimentos ou de influenciar na construção de novos conhecimentos. Mostrou também que a educação por meio das Tecnologias de Informação e Comunicação oferece novas possibilidades de aprendizagem aberta e flexível. Ao planejar a integração das TICs na formação de professores, é importante que as instituições educacionais entendam quais habilidades e conhecimentos esses profissionais precisam adquirir para usar efetivamente essa tecnologia em suas aulas, compreendendo, ainda, até que ponto a instituição está preparada para realizar a integração das TICs nos currículos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1119010.21723/riaee.v13.n3.2018.11190Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-1105Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-11051982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7521https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7522https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7554Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPúblio Júnior, Claudemir2018-09-10T23:34:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11190Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:34:43Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
El profesor y el uso de la tecnología en el proceso de enseñanza y aprendizaje
O docente e o uso das tecnologias no processo de ensinar e aprender
title The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
spellingShingle The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
Públio Júnior, Claudemir
Teacher training
New Information and Communication Technologies
Teaching and learning
La formación de docentes
Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación
La enseñanza y el aprendizaje
Formação docente
Novas tecnologias da informação e comunicação
Ensino e aprendizagem
title_short The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
title_full The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
title_fullStr The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
title_full_unstemmed The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
title_sort The teacher and the use of technology in the process of teaching and learning
author Públio Júnior, Claudemir
author_facet Públio Júnior, Claudemir
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Públio Júnior, Claudemir
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
New Information and Communication Technologies
Teaching and learning
La formación de docentes
Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación
La enseñanza y el aprendizaje
Formação docente
Novas tecnologias da informação e comunicação
Ensino e aprendizagem
topic Teacher training
New Information and Communication Technologies
Teaching and learning
La formación de docentes
Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación
La enseñanza y el aprendizaje
Formação docente
Novas tecnologias da informação e comunicação
Ensino e aprendizagem
description The aim this study is to present and discuss the contributions of Information and Communication Technologies in the training of teachers who work and who will act in educational institutions. The method chosen was the literature review. The study pointed out that the school cannot lose the opportunity to be agents of transformation, leaving to stay on the sidelines or influence the construction of new knowledge. It also showed that the education through information and communication technologies offers new opportunities for open and flexible learning. When planning the integration of TICs in teacher training, it is important that educational institutions understand what skills and knowledge that these professionals need to acquire in order to effectively use this technology into their classes, understanding, yet, the extent to which the institution is prepared to carry out the integration of TICs in the curriculum.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190
10.21723/riaee.v13.n3.2018.11190
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n3.2018.11190
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7521
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7522
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11190/7554
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-1105
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1092-1105
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n3.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856524820480