Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rondon, Tatiane Aparecida
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Baruki, Vera Lícia de Souza, Cruz, Keli Roberta Ávila da, Macedo, Fabiane de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124
Resumo: In child development, motor activities are of real importance to interpersonal relations, proprioceptive and environmental. Whereas the teaching of rhythmic activities in the school environment can contribute to more effective communication and apprehension of the world by students, helping to develop better perception and spatial-temporal parallel body image, this study was to evaluate the contributions of a program of rhythmic activities for motor development in relation to the variables balance, body scheme, General Motor Age, Motor Quotient General and Chronological Age. All variables showed significant improvements, but most significant was made to balance. So the program of rhythmic activities apply to the school environment and can give contributions to the development of students.
id UNESP-17_3bd6c9fbc3452e216dd23571a36809d4
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3343
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years oldActividades rítmicas y la Educación Física: posibles contribuciones al desarrollo motor de los escolares de 08 años de edadAtividades rítmicas e Educação Física escolar: possíveis contribuições ao desenvolvimento motor de escolares de 08 anos de idade. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n1p124EquilíbrioEsquema corporalAtividades RítmicasEscola.Educação Física EscolarAtividades RítmicasDesenvolvimento MotorIn child development, motor activities are of real importance to interpersonal relations, proprioceptive and environmental. Whereas the teaching of rhythmic activities in the school environment can contribute to more effective communication and apprehension of the world by students, helping to develop better perception and spatial-temporal parallel body image, this study was to evaluate the contributions of a program of rhythmic activities for motor development in relation to the variables balance, body scheme, General Motor Age, Motor Quotient General and Chronological Age. All variables showed significant improvements, but most significant was made to balance. So the program of rhythmic activities apply to the school environment and can give contributions to the development of students.En el desarrollo del niño, actividades de motor son de verdadera importancia a las relaciones interpersonales, propioceptivo y el medio ambiente. Considerando que la enseñanza de actividades rítmicas en el entorno escolar puede contribuir a una comunicación más eficaz y aprehensión del mundo por los estudiantes, ayudar a desarrollar una mejor percepción y espacio-temporal de la imagen corporal Paralelamente, este estudio fue evaluar las contribuciones de de un programa de actividades rítmicas para el desarrollo de motor en relación con las variables de equilibrio, esquema corporal, Edad de General Motors, Motor Cociente General y Edad cronológica. Todas las variables mostraron mejoras significativas, pero lo más significativo fue hecho para el equilibrio. Así que el programa de actividades rítmicas aplicables al entorno escolar y puede dar su contribución al desarrollo de los estudiantes.No desenvolvimento infantil, as atividades motoras são de real importância para as relações interpessoais, proprioceptivas e ambientais. Considerando que o ensino de atividades rítmicas no ambiente escolar pode contribuir na ampliação da comunicação e apreensão do mundo por parte do aluno, ajudando a desenvolver melhor sua percepção espaço-temporal e paralelamente, a imagem corporal, esta pesquisa teve como objetivo avaliar as contribuições de um programa de atividades rítmicas para o desenvolvimento motor no que se refere às variáveis equilíbrio, esquema corporal, Idade Motora Geral, Quociente Motor Geral e Idade Cronológica. Todas as variáveis apresentaram melhoras significativas, porém a maior significância apresentada foi do equilíbrio. Portanto o programa de atividades rítmicas é aplicável ao ambiente escolar e pode conferir contribuições ao desenvolvimento de escolares.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa empírica de campoapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p12410.5016/1980-6574.2010v16n1p124Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 1 (2010); 124-134Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 1 (2010); 124-1341980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124/2803Rondon, Tatiane AparecidaBaruki, Vera Lícia de SouzaCruz, Keli Roberta Ávila daMacedo, Fabiane de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-01-20T13:21:21Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3343Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-01-20T13:21:21Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
Actividades rítmicas y la Educación Física: posibles contribuciones al desarrollo motor de los escolares de 08 años de edad
Atividades rítmicas e Educação Física escolar: possíveis contribuições ao desenvolvimento motor de escolares de 08 anos de idade. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n1p124
title Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
spellingShingle Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
Rondon, Tatiane Aparecida
Equilíbrio
Esquema corporal
Atividades Rítmicas
Escola.
Educação Física Escolar
Atividades Rítmicas
Desenvolvimento Motor
title_short Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
title_full Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
title_fullStr Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
title_full_unstemmed Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
title_sort Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
author Rondon, Tatiane Aparecida
author_facet Rondon, Tatiane Aparecida
Baruki, Vera Lícia de Souza
Cruz, Keli Roberta Ávila da
Macedo, Fabiane de Oliveira
author_role author
author2 Baruki, Vera Lícia de Souza
Cruz, Keli Roberta Ávila da
Macedo, Fabiane de Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rondon, Tatiane Aparecida
Baruki, Vera Lícia de Souza
Cruz, Keli Roberta Ávila da
Macedo, Fabiane de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Equilíbrio
Esquema corporal
Atividades Rítmicas
Escola.
Educação Física Escolar
Atividades Rítmicas
Desenvolvimento Motor
topic Equilíbrio
Esquema corporal
Atividades Rítmicas
Escola.
Educação Física Escolar
Atividades Rítmicas
Desenvolvimento Motor
description In child development, motor activities are of real importance to interpersonal relations, proprioceptive and environmental. Whereas the teaching of rhythmic activities in the school environment can contribute to more effective communication and apprehension of the world by students, helping to develop better perception and spatial-temporal parallel body image, this study was to evaluate the contributions of a program of rhythmic activities for motor development in relation to the variables balance, body scheme, General Motor Age, Motor Quotient General and Chronological Age. All variables showed significant improvements, but most significant was made to balance. So the program of rhythmic activities apply to the school environment and can give contributions to the development of students.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa empírica de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124
10.5016/1980-6574.2010v16n1p124
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124
identifier_str_mv 10.5016/1980-6574.2010v16n1p124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124/2803
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 1 (2010); 124-134
Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 1 (2010); 124-134
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215770410516480