Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124 |
Resumo: | In child development, motor activities are of real importance to interpersonal relations, proprioceptive and environmental. Whereas the teaching of rhythmic activities in the school environment can contribute to more effective communication and apprehension of the world by students, helping to develop better perception and spatial-temporal parallel body image, this study was to evaluate the contributions of a program of rhythmic activities for motor development in relation to the variables balance, body scheme, General Motor Age, Motor Quotient General and Chronological Age. All variables showed significant improvements, but most significant was made to balance. So the program of rhythmic activities apply to the school environment and can give contributions to the development of students. |
id |
UNESP-17_3bd6c9fbc3452e216dd23571a36809d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3343 |
network_acronym_str |
UNESP-17 |
network_name_str |
Motriz (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years oldActividades rítmicas y la Educación Física: posibles contribuciones al desarrollo motor de los escolares de 08 años de edadAtividades rítmicas e Educação Física escolar: possíveis contribuições ao desenvolvimento motor de escolares de 08 anos de idade. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n1p124EquilíbrioEsquema corporalAtividades RítmicasEscola.Educação Física EscolarAtividades RítmicasDesenvolvimento MotorIn child development, motor activities are of real importance to interpersonal relations, proprioceptive and environmental. Whereas the teaching of rhythmic activities in the school environment can contribute to more effective communication and apprehension of the world by students, helping to develop better perception and spatial-temporal parallel body image, this study was to evaluate the contributions of a program of rhythmic activities for motor development in relation to the variables balance, body scheme, General Motor Age, Motor Quotient General and Chronological Age. All variables showed significant improvements, but most significant was made to balance. So the program of rhythmic activities apply to the school environment and can give contributions to the development of students.En el desarrollo del niño, actividades de motor son de verdadera importancia a las relaciones interpersonales, propioceptivo y el medio ambiente. Considerando que la enseñanza de actividades rítmicas en el entorno escolar puede contribuir a una comunicación más eficaz y aprehensión del mundo por los estudiantes, ayudar a desarrollar una mejor percepción y espacio-temporal de la imagen corporal Paralelamente, este estudio fue evaluar las contribuciones de de un programa de actividades rítmicas para el desarrollo de motor en relación con las variables de equilibrio, esquema corporal, Edad de General Motors, Motor Cociente General y Edad cronológica. Todas las variables mostraron mejoras significativas, pero lo más significativo fue hecho para el equilibrio. Así que el programa de actividades rítmicas aplicables al entorno escolar y puede dar su contribución al desarrollo de los estudiantes.No desenvolvimento infantil, as atividades motoras são de real importância para as relações interpessoais, proprioceptivas e ambientais. Considerando que o ensino de atividades rítmicas no ambiente escolar pode contribuir na ampliação da comunicação e apreensão do mundo por parte do aluno, ajudando a desenvolver melhor sua percepção espaço-temporal e paralelamente, a imagem corporal, esta pesquisa teve como objetivo avaliar as contribuições de um programa de atividades rítmicas para o desenvolvimento motor no que se refere às variáveis equilíbrio, esquema corporal, Idade Motora Geral, Quociente Motor Geral e Idade Cronológica. Todas as variáveis apresentaram melhoras significativas, porém a maior significância apresentada foi do equilíbrio. Portanto o programa de atividades rítmicas é aplicável ao ambiente escolar e pode conferir contribuições ao desenvolvimento de escolares.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa empírica de campoapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p12410.5016/1980-6574.2010v16n1p124Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 1 (2010); 124-134Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 1 (2010); 124-1341980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124/2803Rondon, Tatiane AparecidaBaruki, Vera Lícia de SouzaCruz, Keli Roberta Ávila daMacedo, Fabiane de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-01-20T13:21:21Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3343Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-01-20T13:21:21Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old Actividades rítmicas y la Educación Física: posibles contribuciones al desarrollo motor de los escolares de 08 años de edad Atividades rítmicas e Educação Física escolar: possíveis contribuições ao desenvolvimento motor de escolares de 08 anos de idade. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n1p124 |
title |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old |
spellingShingle |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old Rondon, Tatiane Aparecida Equilíbrio Esquema corporal Atividades Rítmicas Escola. Educação Física Escolar Atividades Rítmicas Desenvolvimento Motor |
title_short |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old |
title_full |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old |
title_fullStr |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old |
title_full_unstemmed |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old |
title_sort |
Rhythmics activities and physical education at school: possible contributions to motor development of student’s school at 08 years old |
author |
Rondon, Tatiane Aparecida |
author_facet |
Rondon, Tatiane Aparecida Baruki, Vera Lícia de Souza Cruz, Keli Roberta Ávila da Macedo, Fabiane de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Baruki, Vera Lícia de Souza Cruz, Keli Roberta Ávila da Macedo, Fabiane de Oliveira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rondon, Tatiane Aparecida Baruki, Vera Lícia de Souza Cruz, Keli Roberta Ávila da Macedo, Fabiane de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Equilíbrio Esquema corporal Atividades Rítmicas Escola. Educação Física Escolar Atividades Rítmicas Desenvolvimento Motor |
topic |
Equilíbrio Esquema corporal Atividades Rítmicas Escola. Educação Física Escolar Atividades Rítmicas Desenvolvimento Motor |
description |
In child development, motor activities are of real importance to interpersonal relations, proprioceptive and environmental. Whereas the teaching of rhythmic activities in the school environment can contribute to more effective communication and apprehension of the world by students, helping to develop better perception and spatial-temporal parallel body image, this study was to evaluate the contributions of a program of rhythmic activities for motor development in relation to the variables balance, body scheme, General Motor Age, Motor Quotient General and Chronological Age. All variables showed significant improvements, but most significant was made to balance. So the program of rhythmic activities apply to the school environment and can give contributions to the development of students. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa empírica de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124 10.5016/1980-6574.2010v16n1p124 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124 |
identifier_str_mv |
10.5016/1980-6574.2010v16n1p124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p124/2803 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 1 (2010); 124-134 Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 1 (2010); 124-134 1980-6574 reponame:Motriz (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Motriz (Online) |
collection |
Motriz (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215770410516480 |