University, Physical Education as profession and the labor marketing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Proni, Marcelo Weishaupt
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p788
Resumo: The main purposes of this paper are: (i) to delimitate the importance of the university in the progressive social and political construction of Physical Education as a profession; (ii) to present the sectors of economic activity where are concentrated the opportunities of employment and to show the regional differences about the average wages of the Physical Education workers; and (iii) to discuss the tension relationship between the professional education from the Brazilian universities and the major demands in labor marketing. I intent to suggest that the professional regulation produced a division between two “professional identities” inside Physical Education, and it reinforced the segmentation in this competitive labor marketing, where are much different occupational situations. Beside, I intent to show that the Physical Education labor marketing isn’t organized like the Education labor marketing. The professional regulation tries to create exclusive labor marketing, but it isn’t able to organize this wide and unequal labor marketing, to diffuse an appropriate employment standard and to increase the wages level.
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spelling University, Physical Education as profession and the labor marketingUniversidade, profissão Educação Física e o mercado de trabalho. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p788Educação FísicaRegulamentação da profissãoMercado de trabalho.Profissão e mercado de trabalhoThe main purposes of this paper are: (i) to delimitate the importance of the university in the progressive social and political construction of Physical Education as a profession; (ii) to present the sectors of economic activity where are concentrated the opportunities of employment and to show the regional differences about the average wages of the Physical Education workers; and (iii) to discuss the tension relationship between the professional education from the Brazilian universities and the major demands in labor marketing. I intent to suggest that the professional regulation produced a division between two “professional identities” inside Physical Education, and it reinforced the segmentation in this competitive labor marketing, where are much different occupational situations. Beside, I intent to show that the Physical Education labor marketing isn’t organized like the Education labor marketing. The professional regulation tries to create exclusive labor marketing, but it isn’t able to organize this wide and unequal labor marketing, to diffuse an appropriate employment standard and to increase the wages level.Os propósitos centrais do artigo são: (i) delimitar a importância da universidade na progressiva construção social e política da profissão Educação Física; (ii) apresentar um mapeamento dos ramos de atividade econômica onde se concentram as oportunidades de emprego e das diferenças regionais no que se refere aos níveis salariais médios dos profissionais da EF; e (iii) colocar em discussão a tensão que se estabelece entre a formação profissional oferecida nas universidades brasileiras e as demandas predominantes no mercado de trabalho. Pretende-se mostrar que a regulamentação da profissão produziu uma divisão entre duas “identidades profissionais” no interior da Educação Física, o que reforçou a segmentação deste mercado de trabalho altamente competitivo e marcado por situações muito desiguais. Além disso, procura-se enfatizar que o mercado de trabalho para os profissionais da Educação Física é menos estruturado que o destinado aos licenciados. E que a regulamentação da profissão procurou criar uma reserva de mercado, mas não foi suficiente para estruturar este amplo e diversificado mercado de trabalho, difundir um padrão de emprego adequado e elevar os níveis de remuneração.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literatura; Pesquisa empíricaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p78810.5016/1980-6574.2010v16n3p788Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 3 (2010); 788-798Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 3 (2010); 788-7981980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p788/pdf_54Proni, Marcelo Weishauptinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-08T18:08:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3693Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-11-08T18:08:25Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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