Professional intervention in Physical Education: expertise, acrreditation and autonomy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia Verenguer, Rita de Cássia
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/608
Resumo: Although we have a consolidated structure of undergraduation courses, the work field in Physical Education, still today, hires people without academic accreditation. The objective of this paper is to discuss the professional intervention in Physical Education, starting from the characterization of the concept of profession presented by Friedson (1998) and relate it to the professional knowledge and accreditation of the profession, considering the expertise, the accreditation and the autonomy as common denominators to any profession. We observe that Physical Education lacks scientific knowledge about professional intervension, that professional accreditation is a recent fact and professionals still aren't the main formers of opinion in the field.
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spelling Professional intervention in Physical Education: expertise, acrreditation and autonomyIntervenção profissional em Educação Física: expertise, credencialismo e autonomiaIntervenção profissional. Profissão. Mercado de trabalho. Educação Física.Although we have a consolidated structure of undergraduation courses, the work field in Physical Education, still today, hires people without academic accreditation. The objective of this paper is to discuss the professional intervention in Physical Education, starting from the characterization of the concept of profession presented by Friedson (1998) and relate it to the professional knowledge and accreditation of the profession, considering the expertise, the accreditation and the autonomy as common denominators to any profession. We observe that Physical Education lacks scientific knowledge about professional intervension, that professional accreditation is a recent fact and professionals still aren't the main formers of opinion in the field.Embora tenhamos uma estrutura de cursos de graduação consolidada, o mercado de trabalho em Educação Física, ainda hoje, admite pessoas sem formação acadêmica. O objetivo deste artigo é discutir a intervenção profissional em Educação Física a partir da caracterização do conceito de profissão apresentada por Freidson (1998) e relacioná-la com o saber profissional e a regulamentação da profissão. Considerando a expertise, o credencialismo e a autonomia como denominadores comuns a qualquer profissão, observamos que a Educação Física se ressente do conhecimento científico sobre a intervenção profissional, de que a regulamentação da profissão é um fato recente e de que os profissionais ainda não são os principais formadores de opinião na área.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2007-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/60810.5016/608Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 10, N. 2 (2004); 123-134Motriz Revista de Educação Física; V. 10, N. 2 (2004); 123-1341980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/608/511Garcia Verenguer, Rita de Cássiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2007-09-10T10:21:53Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/608Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2007-09-10T10:21:53Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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