The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Flávio Soares
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1469
Resumo: This article tells a teaching experience at Physical Education graduation involving the Alternatives Corporal Practices. It was described the means from reach the objectives assumed at the education plan, what allowed us to launch questions about the educative intent. The opening to the corporal conscience happened through of the corporal allowance produced during the classes. It was this process what gave us the motive to make this report.
id UNESP-17_b3b4cdf4607dba30ed1a5d6437030e13
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1469
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical EducationEl despertar de la conciencia corporal: un desafío para el futuro profesional de la Educación FísicaO despertar da consciência corporal: um desafio para o futuro profissional de Educação Físicavivências corporaisPráticas Corporais Alternativasconsciência corporalprocesso pedagógicoThis article tells a teaching experience at Physical Education graduation involving the Alternatives Corporal Practices. It was described the means from reach the objectives assumed at the education plan, what allowed us to launch questions about the educative intent. The opening to the corporal conscience happened through of the corporal allowance produced during the classes. It was this process what gave us the motive to make this report.Este artículo narra una experiencia de enseñanza en la graduación en la Educación Física que implica las Prácticas Corporales Alternativas. Fueron descrito los medios del alcance que los objetivos asumieron en el plan de la educación, qué permitió que pusiéramos en marcha preguntas sobre el intento educativo. La abertura a la conciencia corporal sucedió a través del permiso corporal producido en las negociaciones entre los estudiantes y entre el profesor y los estudiantes durante las clases. Fue este proceso qué nos dio el motivo para hacer este trabajo.Este trabalho relata uma experiência de ensino na graduação em Educação Física envolvendo as Práticas Corporais Alternativas. Descrevemos os procedimentos através dos quais alcançamos os objetivos assumidos no plano de ensino, o que permitiu lançarmos questionamentos sobre a intencionalidade da ação educativa. A abertura à consciência corporal aconteceu através das permissões corporais operadas durante as vivências. Foi este processo que nos instigou às considerações aqui observadas.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2008-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Parescartografia de um processo de ensino na graduação em Educação Físicaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/146910.5016/1469Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 14, N. 3 (2008); 361-370Motriz Revista de Educação Física; V. 14, N. 3 (2008); 361-3701980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1469/1857Alves, Flávio Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:25:21Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1469Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:25:21Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
El despertar de la conciencia corporal: un desafío para el futuro profesional de la Educación Física
O despertar da consciência corporal: um desafio para o futuro profissional de Educação Física
title The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
spellingShingle The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
Alves, Flávio Soares
vivências corporais
Práticas Corporais Alternativas
consciência corporal
processo pedagógico
title_short The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
title_full The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
title_fullStr The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
title_full_unstemmed The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
title_sort The awaken of corporal conscience: a challenge for the future professional of Physical Education
author Alves, Flávio Soares
author_facet Alves, Flávio Soares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Flávio Soares
dc.subject.por.fl_str_mv vivências corporais
Práticas Corporais Alternativas
consciência corporal
processo pedagógico
topic vivências corporais
Práticas Corporais Alternativas
consciência corporal
processo pedagógico
description This article tells a teaching experience at Physical Education graduation involving the Alternatives Corporal Practices. It was described the means from reach the objectives assumed at the education plan, what allowed us to launch questions about the educative intent. The opening to the corporal conscience happened through of the corporal allowance produced during the classes. It was this process what gave us the motive to make this report.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
cartografia de um processo de ensino na graduação em Educação Física
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1469
10.5016/1469
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1469
identifier_str_mv 10.5016/1469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1469/1857
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 14, N. 3 (2008); 361-370
Motriz Revista de Educação Física; V. 14, N. 3 (2008); 361-370
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215769356697600