Integrating the Physical Education to the Political Pedagogical Project: perspective for inclusive education
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p762 |
Resumo: | The objective with this article is to discuss the importance of Physical Education integrated into the school's political pedagogical project (PPP), concerning the inclusion of students with education handicap in the practice of body culture. We approached the legal principles and the school daily experience; the pedagogical project as a linkage for inclusive actions at school; Physical Education integrated into the pedagogical project from the inclusion standpoint. The lack of an integrated PPP may be reflected in fragmentation of teaching practices, resulting in exclusion from school and educational experiences with less significance for students’ preparation. Not to enjoy the prerogative of integration to the school's PPP is to deny students’ access to a more critical and liberating school physical education that enhances their development process as human beings and citizens. |
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Integrating the Physical Education to the Political Pedagogical Project: perspective for inclusive educationIntegrando la Educación Física al Proyecto Político Pedagógico: perspectiva para una educación inclusiva.Integrando a Educação Física ao Projeto Político Pedagógico: perspectiva para uma educação inclusiva. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p762Educação física. Projeto político-pedagógico. Inclusão.The objective with this article is to discuss the importance of Physical Education integrated into the school's political pedagogical project (PPP), concerning the inclusion of students with education handicap in the practice of body culture. We approached the legal principles and the school daily experience; the pedagogical project as a linkage for inclusive actions at school; Physical Education integrated into the pedagogical project from the inclusion standpoint. The lack of an integrated PPP may be reflected in fragmentation of teaching practices, resulting in exclusion from school and educational experiences with less significance for students’ preparation. Not to enjoy the prerogative of integration to the school's PPP is to deny students’ access to a more critical and liberating school physical education that enhances their development process as human beings and citizens.El objetivo de este artículo es discutir la importancia de la educación física integrada al proyecto pedagógico escolar objetivando la inclusión de alumnos especiales en la práctica de la cultura corporal. Abordamos los preceptos legales y la vivencia escolar; el proyecto pedagógico como articulador de acciones inclusivas en la escuela; la educación física integrada al proyecto pedagógico con la perspectiva de la inclusión. La falta de un proyecto pedagógico integrado puede reflejarse en la fragmentación de las prácticas pedagógicas, dando lugar a la exclusión escolar y a experiencias educativas poco significativas para la formación de los alumnos. No gozar de la prerrogativa de integración al proyecto pedagógico es negar a los alumnos el acceso a una educación física escolar crítica y libertadora que posibilite su desarrollo como hombre/ciudadano.O objetivo deste artigo é discutir a importância da Educação Física integrada ao Projeto Político Pedagógico [PPP] escolar visando à inclusão de alunos com necessidades educativas especiais na prática da cultura corporal. Abordamos os preceitos legais e a vivência escolar; o projeto pedagógico como articulador de ações inclusivas na escola; a Educação Física integrada ao projeto pedagógico na perspectiva da inclusão. A falta de um PPP integrado pode refletir-se na fragmentação das práticas pedagógicas, traduzindo-se em exclusão escolar e em experiências educativas pouco significativas para a formação dos alunos. Não gozar da prerrogativa de integração ao PPP é negar aos alunos o acesso a uma educação física escolar crítica e libertadora que possibilite o seu desenvolvimento como ser humano e cidadão.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionREVISÃO DE LITERATURAapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p76210.5016/1980-6574.2010v16n3p762Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 3 (2010); 762-775Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 3 (2010); 762-7751980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p762/pdf_52Souto, Maria da Conceição DiasLima, Marilena GuimarãesSilva, Vernon Furtado daHenrique, Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-08T18:08:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3077Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-11-08T18:08:25Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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