Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pellegrini, Ana Maria
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3096
Resumo: A set of constraints on the performance of motor skills is a determinant factor of success in many sport modalities that require from the athlete continuous adaptation to changes in the game context. Taking into account Newell’s model of organism (or performer), task and environmental constraints in the acquisition of motor skills (NEWELL, 1986), the focus of this study is the set of changes that take place in motor behavior from the beginner to the high level athlete. In specific, the focus is toward changes in sports settings in which the ball is the center of the game, responsible for the relationship among athletes of the same team as well as between opponents, as in volleyball. The ball, in its trajectory, carries on a set of constraints to the player’s behavior. To be able of imposing constraints on the opponent’s behavior is so important as to know how to deal with a ball sent to you by the opponent in an unpredictable trajectory.
id UNESP-17_d99e8790b4f4ba0772c97fbe6c03b8cd
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3096
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performerEl rendimiento motor en el deporte: de las restricciones del iniciante al experienteDesempenho motor no esporte: das restrições do iniciante ao experienteEsporteVoleibolhabilidades motorasdesempenho motorA set of constraints on the performance of motor skills is a determinant factor of success in many sport modalities that require from the athlete continuous adaptation to changes in the game context. Taking into account Newell’s model of organism (or performer), task and environmental constraints in the acquisition of motor skills (NEWELL, 1986), the focus of this study is the set of changes that take place in motor behavior from the beginner to the high level athlete. In specific, the focus is toward changes in sports settings in which the ball is the center of the game, responsible for the relationship among athletes of the same team as well as between opponents, as in volleyball. The ball, in its trajectory, carries on a set of constraints to the player’s behavior. To be able of imposing constraints on the opponent’s behavior is so important as to know how to deal with a ball sent to you by the opponent in an unpredictable trajectory.El conjunto de restricciones, presente en la ejecución de las habilidades motoras es un factor determinante de éxito en várias modalidades deportivas que demandan del atleta adaptación continua a las alteraciones em el contexto del juego. Tomando como punto de partida el modelo de Newell (1986) sobre las restricciones del organismo (el ejecutante), del ambiente y de la tarea en la adquisición de habilidades motoras, este estudio focaliza cambios que ocurren en el comportamiento motor del iniciante al atleta de alto nivel. En específico, focaliza cambios que ocurren en deportes em que la pelota es el centro del juego, el vínculo entre los atletas de um mismo equipo y atletas oponientes, como en voleibol. La pelota, en su trayectoria, lleva una serie de restricciones al comportamiento de los jugadores. Ser capaz de imponer restricciones sobre el comportamiento del adversario através de la pelota es tan importante como saber cómo lidiar con la imprevisibilidad de la trayectoria de la pelota impuesta por el adversário.O conjunto de restrições, presente na execução de habilidades motoras, é fator determinante do sucesso em várias modalidades esportivas que demandam do atleta adaptação contínua a alterações no contexto do jogo. Tendo como ponto de partida o modelo de Newell (1986) sobre as restrições do organismo (ou executante), do ambiente e da tarefa na aquisição de habilidades motoras, este estudo focaliza mudanças que ocorrem no comportamento motor do iniciante ao atleta de alto nível. Em especifico, focaliza mudanças que ocorrem em esportes em que a bola é o centro do jogo, elo de ligação entre atletas de uma mesma equipe e entre atletas oponentes, como no voleibol. A bola, em sua trajetória, carrega uma série de restrições ao comportamento dos jogadores. Ser capaz de impor restrições no comportamento do adversário através da bola é tão importante quanto saber lidar com a imprevisibilidade da trajetória da bola imposta pelo adversário.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesImplicacoes teorico-práticasapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/309610.5016/3096Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 1009-1013Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 1009-10131980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3096/2761Pellegrini, Ana Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:04:58Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3096Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:04:58Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
El rendimiento motor en el deporte: de las restricciones del iniciante al experiente
Desempenho motor no esporte: das restrições do iniciante ao experiente
title Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
spellingShingle Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
Pellegrini, Ana Maria
Esporte
Voleibol
habilidades motoras
desempenho motor
title_short Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
title_full Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
title_fullStr Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
title_full_unstemmed Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
title_sort Motor performance in sport competition: constraints from beginner to expert performer
author Pellegrini, Ana Maria
author_facet Pellegrini, Ana Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pellegrini, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Esporte
Voleibol
habilidades motoras
desempenho motor
topic Esporte
Voleibol
habilidades motoras
desempenho motor
description A set of constraints on the performance of motor skills is a determinant factor of success in many sport modalities that require from the athlete continuous adaptation to changes in the game context. Taking into account Newell’s model of organism (or performer), task and environmental constraints in the acquisition of motor skills (NEWELL, 1986), the focus of this study is the set of changes that take place in motor behavior from the beginner to the high level athlete. In specific, the focus is toward changes in sports settings in which the ball is the center of the game, responsible for the relationship among athletes of the same team as well as between opponents, as in volleyball. The ball, in its trajectory, carries on a set of constraints to the player’s behavior. To be able of imposing constraints on the opponent’s behavior is so important as to know how to deal with a ball sent to you by the opponent in an unpredictable trajectory.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Implicacoes teorico-práticas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3096
10.5016/3096
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3096
identifier_str_mv 10.5016/3096
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3096/2761
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 1009-1013
Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 1009-1013
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215770347601920