O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790 |
Resumo: | This work presents a study of the song O amor é feio, composed and released by Marisa Monte, Carlinhos Brown and Arnaldo Antunes on the album Tribalistas (2002). Under the theoretical-methodological apparatus of Discursive Semiotics (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) and Song Semiotics (TATIT, 2019, 1997), we investigated the enunciation strategies of the song in the treatment of love relationships. With the almost total predominance of the enuncive shifting out and the recurrence of only two melodic motifs, this song develops the enunciation of two points of view about love. These predications transit from dysphoric to euphoric values, but are progressively diminished, until they are emptied, promoting a kind of subject-object fusion, that seems to result in a full sense, in an absolute value of the love. |
id |
UNESP-26_45c3978330e1e454c4b9ac800d0300ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17790 |
network_acronym_str |
UNESP-26 |
network_name_str |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUEPredicationPhoriaShifting outSong SemioticsTribalist positioningPredicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista.This work presents a study of the song O amor é feio, composed and released by Marisa Monte, Carlinhos Brown and Arnaldo Antunes on the album Tribalistas (2002). Under the theoretical-methodological apparatus of Discursive Semiotics (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) and Song Semiotics (TATIT, 2019, 1997), we investigated the enunciation strategies of the song in the treatment of love relationships. With the almost total predominance of the enuncive shifting out and the recurrence of only two melodic motifs, this song develops the enunciation of two points of view about love. These predications transit from dysphoric to euphoric values, but are progressively diminished, until they are emptied, promoting a kind of subject-object fusion, that seems to result in a full sense, in an absolute value of the love.Este trabalho apresenta um estudo da canção O amor é feio, composta e lançada por Marisa Monte, Carlinhos Brown e Arnaldo Antunes no álbum Tribalistas (2002). Sob o aparato teórico-metodológico da Semiótica Discursiva (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) e da Semiótica da Canção (TATIT, 2019, 1997), investigamos as estratégias de enunciação da canção no tratamento das relações amorosas. Com o predomínio quase total da debreagem enunciva e a recorrência de apenas dois motivos melódicos, a canção desenvolve a enunciação de dois pontos de vista sobre o amor, cujas predicações, que transitam de valores disfóricos a eufóricos, vão diminuindo progressivamente, até se esvaziarem, promovendo uma espécie de fusão sujeito-objeto, que parece resultar em um sentido pleno, numa valorização absoluta do amor.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/1779010.21709/casa.v16i1.17790CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 16, n. 1, jul. 20231679-340410.21709/casa.v16i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790/1607010.21709/casa.v16i1.17790.g16070Copyright (c) 2023 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRêgo, Carmem Silvia de CarvalhoSaraiva, José Américo Bezerra2023-11-06T13:32:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17790Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-11-06T13:32:47CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE |
title |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE |
spellingShingle |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho Predication Phoria Shifting out Song Semiotics Tribalist positioning Predicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista. |
title_short |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE |
title_full |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE |
title_fullStr |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE |
title_full_unstemmed |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE |
title_sort |
O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE |
author |
Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho |
author_facet |
Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho Saraiva, José Américo Bezerra |
author_role |
author |
author2 |
Saraiva, José Américo Bezerra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho Saraiva, José Américo Bezerra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Predication Phoria Shifting out Song Semiotics Tribalist positioning Predicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista. |
topic |
Predication Phoria Shifting out Song Semiotics Tribalist positioning Predicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista. |
description |
This work presents a study of the song O amor é feio, composed and released by Marisa Monte, Carlinhos Brown and Arnaldo Antunes on the album Tribalistas (2002). Under the theoretical-methodological apparatus of Discursive Semiotics (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) and Song Semiotics (TATIT, 2019, 1997), we investigated the enunciation strategies of the song in the treatment of love relationships. With the almost total predominance of the enuncive shifting out and the recurrence of only two melodic motifs, this song develops the enunciation of two points of view about love. These predications transit from dysphoric to euphoric values, but are progressively diminished, until they are emptied, promoting a kind of subject-object fusion, that seems to result in a full sense, in an absolute value of the love. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790 10.21709/casa.v16i1.17790 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790 |
identifier_str_mv |
10.21709/casa.v16i1.17790 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790/16070 10.21709/casa.v16i1.17790.g16070 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria |
publisher.none.fl_str_mv |
Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria |
dc.source.none.fl_str_mv |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 16, n. 1, jul. 2023 1679-3404 10.21709/casa.v16i1 reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
collection |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
casa@fclar.unesp.br |
_version_ |
1797051218334318592 |