O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Saraiva, José Américo Bezerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790
Resumo: This work presents a study of the song O amor é feio, composed and released by Marisa Monte, Carlinhos Brown and Arnaldo Antunes on the album Tribalistas (2002). Under the theoretical-methodological apparatus of Discursive Semiotics (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) and Song Semiotics (TATIT, 2019, 1997), we investigated the enunciation strategies of the song in the treatment of love relationships. With the almost total predominance of the enuncive shifting out and the recurrence of only two melodic motifs, this song develops the enunciation of two points of view about love. These predications transit from dysphoric to euphoric values, but are progressively diminished, until they are emptied, promoting a kind of subject-object fusion, that seems to result in a full sense, in an absolute value of the love.
id UNESP-26_45c3978330e1e454c4b9ac800d0300ca
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17790
network_acronym_str UNESP-26
network_name_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository_id_str
spelling O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUEPredicationPhoriaShifting outSong SemioticsTribalist positioningPredicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista.This work presents a study of the song O amor é feio, composed and released by Marisa Monte, Carlinhos Brown and Arnaldo Antunes on the album Tribalistas (2002). Under the theoretical-methodological apparatus of Discursive Semiotics (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) and Song Semiotics (TATIT, 2019, 1997), we investigated the enunciation strategies of the song in the treatment of love relationships. With the almost total predominance of the enuncive shifting out and the recurrence of only two melodic motifs, this song develops the enunciation of two points of view about love. These predications transit from dysphoric to euphoric values, but are progressively diminished, until they are emptied, promoting a kind of subject-object fusion, that seems to result in a full sense, in an absolute value of the love.Este trabalho apresenta um estudo da canção O amor é feio, composta e lançada por Marisa Monte, Carlinhos Brown e Arnaldo Antunes no álbum Tribalistas (2002). Sob o aparato teórico-metodológico da Semiótica Discursiva (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) e da Semiótica da Canção (TATIT, 2019, 1997), investigamos as estratégias de enunciação da canção no tratamento das relações amorosas. Com o predomínio quase total da debreagem enunciva e a recorrência de apenas dois motivos melódicos, a canção desenvolve a enunciação de dois pontos de vista sobre o amor, cujas predicações, que transitam de valores disfóricos a eufóricos, vão diminuindo progressivamente, até se esvaziarem, promovendo uma espécie de fusão sujeito-objeto, que parece resultar em um sentido pleno, numa valorização absoluta do amor.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/1779010.21709/casa.v16i1.17790CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 16, n. 1, jul. 20231679-340410.21709/casa.v16i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790/1607010.21709/casa.v16i1.17790.g16070Copyright (c) 2023 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRêgo, Carmem Silvia de CarvalhoSaraiva, José Américo Bezerra2023-11-06T13:32:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17790Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-11-06T13:32:47CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
title O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
spellingShingle O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho
Predication
Phoria
Shifting out
Song Semiotics
Tribalist positioning
Predicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista.
title_short O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
title_full O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
title_fullStr O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
title_full_unstemmed O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
title_sort O AMOR É FEIO (E LINDO!): O ESVAZIAMENTO DA PREDICAÇÃO COMO CONCENTRAÇÃO DE VALOR: O AMOR É FEIO (AND BEAUTIFUL!): THE EMPTYING OF PREDICATION AS A CONCENTRATION OF VALUE
author Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho
author_facet Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho
Saraiva, José Américo Bezerra
author_role author
author2 Saraiva, José Américo Bezerra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rêgo, Carmem Silvia de Carvalho
Saraiva, José Américo Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv Predication
Phoria
Shifting out
Song Semiotics
Tribalist positioning
Predicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista.
topic Predication
Phoria
Shifting out
Song Semiotics
Tribalist positioning
Predicação. Foria. Debreagem. Semiótica da Canção. Posicionamento tribalista.
description This work presents a study of the song O amor é feio, composed and released by Marisa Monte, Carlinhos Brown and Arnaldo Antunes on the album Tribalistas (2002). Under the theoretical-methodological apparatus of Discursive Semiotics (GREIMAS; COURTÉS, 2011; ZILBERBERG, 2012) and Song Semiotics (TATIT, 2019, 1997), we investigated the enunciation strategies of the song in the treatment of love relationships. With the almost total predominance of the enuncive shifting out and the recurrence of only two melodic motifs, this song develops the enunciation of two points of view about love. These predications transit from dysphoric to euphoric values, but are progressively diminished, until they are emptied, promoting a kind of subject-object fusion, that seems to result in a full sense, in an absolute value of the love.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790
10.21709/casa.v16i1.17790
url https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790
identifier_str_mv 10.21709/casa.v16i1.17790
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17790/16070
10.21709/casa.v16i1.17790.g16070
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
dc.source.none.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 16, n. 1, jul. 2023
1679-3404
10.21709/casa.v16i1
reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
collection CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository.name.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv casa@fclar.unesp.br
_version_ 1797051218334318592