TIMBRE COMO IDENTIDADE SONORA: UMA PROPOSTA DE SEMIOTIZAÇÃO: TIMBRE AS SOUND IDENTITY: A SEMIOTICAL APPROACH
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17814 |
Resumo: | Timbre is commonly defined as an acoustic property that identifies the source of a given sound event. Current literature on the subject presents a double description strategy, either by nominalization or by qualification. This timbre-generated identity can be semiotically described by means of the concept of figurativity, as well as semantic enrichment. These concepts were articulated through the analytical tools of the tensive schematism. The developed model is successful in covering a gradual scale of timbral identities, going from the most generic up to the most specific. This scale can be segmented into three major regions of specification: a minimum level, an intermediate level, and a maximum level. At the first one, the timbre is nonspecific and only renders the identification of abstract qualities possible. The intermediate level comprises descriptions and categorizations of timbre into the so-called instrument families, identifiable through its most prototypical member. The last degree comprises those identifiable to unique and exclusive entities in the natural world. These timbres are often referred to through anthroponyms. Such timbristic identities are built up by the discourse. The results of this study display an abstract model of semiotic description of timbre that outdo specific timbre typologies. |
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TIMBRE COMO IDENTIDADE SONORA: UMA PROPOSTA DE SEMIOTIZAÇÃO: TIMBRE AS SOUND IDENTITY: A SEMIOTICAL APPROACHTone colourFigurativityIconizationTensive schemeTimbre. Figuratividade. Iconização. Esquematismo tensivo.Timbre is commonly defined as an acoustic property that identifies the source of a given sound event. Current literature on the subject presents a double description strategy, either by nominalization or by qualification. This timbre-generated identity can be semiotically described by means of the concept of figurativity, as well as semantic enrichment. These concepts were articulated through the analytical tools of the tensive schematism. The developed model is successful in covering a gradual scale of timbral identities, going from the most generic up to the most specific. This scale can be segmented into three major regions of specification: a minimum level, an intermediate level, and a maximum level. At the first one, the timbre is nonspecific and only renders the identification of abstract qualities possible. The intermediate level comprises descriptions and categorizations of timbre into the so-called instrument families, identifiable through its most prototypical member. The last degree comprises those identifiable to unique and exclusive entities in the natural world. These timbres are often referred to through anthroponyms. Such timbristic identities are built up by the discourse. The results of this study display an abstract model of semiotic description of timbre that outdo specific timbre typologies.Comumente, define-se o timbre como uma propriedade acústica que identifica a fonte de um dado evento sonoro. Nos trabalhos incidindo sobre o tema, constata-se uma dupla estratégia de descrição timbrística: (i) descrição por nomeação; (ii) descrição por qualificação. Para operacionalizar semioticamente essa identidade sonora criada pelo timbre, foi empregado o conceito semiótico de figuratividade e de investimento sêmico. Esses conceitos foram articulados por meio do aparato analítico do esquematismo tensivo. O modelo desenvolvido logra abranger uma escala contínua de identidades timbrísticas, partindo do mais genérico ao mais específico. Essa escala pode ser segmentada em três grandes regiões de especificação: um grau mínimo, um grau intermediário e um grau máximo. No nível mínimo, o timbre é inespecífico e só permite a identificação de qualidades abstratas. No grau intermediário, encontram-se as descrições e categorizações de timbres em famílias, identificáveis por meio de seu membro mais prototípico. No último grau, encontram-se os timbres identificáveis a entidades únicas e exclusivas no mundo natural. Frequentemente, esses timbres são designados por antropônimos. Tais identidades timbrísticas são cristalizadas no âmbito do discurso e não da matéria. Os resultados estabelecem um modelo abstrato de descrição semiótica do timbre que transcende as diversas tipologias particulares de timbres.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/1781410.21709/casa.v16i1.17814CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 16, n. 1, jul. 20231679-340410.21709/casa.v16i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/17814/1606810.21709/casa.v16i1.17814.g16068Copyright (c) 2023 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessShimoda, Lucas Takeo2023-11-06T13:32:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17814Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-11-06T13:32:47CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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