The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SAPAGE, Sara
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: CRUZ-SANTOS, Anabela, FERNANDES, Hugo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8329
Resumo: The ability to communicate allows for opportunities for interaction, influencing the behavior of others and thereby exercising control over the person's environment. To provide an augmentative or alternative way of communicating promotes the autonomy and a better quality of life of children with communication disorders. This requires professionals to have a set of skills to intervene with these children. The implementation of Augmentative and Alternative Communication (AAC) can be hampered by prejudices about the need to use, a more appropriate period to start learning and the precise skills to develop communication through these resources. In this sense, this text aims to contribute to an understanding of the myths and realities in relation to the use of the AAC. National and international scientific productions about the use of AAC in populations with severe communication problems were analyzed. To do this, a search was carried out in databases of articles, theses and dissertations, using the combination of the descriptors "Alternative Communication", "Augmentative Communication" and "Communication Disorders". The five myths presented, if not adequately clarified, may lead to problems in adherence to the AAC by families and professionals. Thus, there is a need to demystify these issues in order to promote adequate support for children who can benefit from AAC.
id UNESP-28_130b6c8a914ae59f1e856d1b1ec1cbba
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8329
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five mythsA comunicação aumentativa e alternativa em crianças com perturbações graves da comunicação: cinco mitosComunicação Alternativa e Aumentativa; Perturbações Graves da Comunicação, Necessidades Educativas Especiais, MitosAlternative and Augmentative Communication; Severe Communication Disorders, Special Educational Needs, MythsThe ability to communicate allows for opportunities for interaction, influencing the behavior of others and thereby exercising control over the person's environment. To provide an augmentative or alternative way of communicating promotes the autonomy and a better quality of life of children with communication disorders. This requires professionals to have a set of skills to intervene with these children. The implementation of Augmentative and Alternative Communication (AAC) can be hampered by prejudices about the need to use, a more appropriate period to start learning and the precise skills to develop communication through these resources. In this sense, this text aims to contribute to an understanding of the myths and realities in relation to the use of the AAC. National and international scientific productions about the use of AAC in populations with severe communication problems were analyzed. To do this, a search was carried out in databases of articles, theses and dissertations, using the combination of the descriptors "Alternative Communication", "Augmentative Communication" and "Communication Disorders". The five myths presented, if not adequately clarified, may lead to problems in adherence to the AAC by families and professionals. Thus, there is a need to demystify these issues in order to promote adequate support for children who can benefit from AAC.A capacidade de comunicar permite criar oportunidades de interação, influenciar o comportamento de outros e através disso exercer controlo sobre o meio ambiente da pessoa. Proporcionar uma forma aumentativa ou alternativa de comunicar potencia a autonomia e uma melhor qualidade de vida das crianças com perturbações da comunicação. Este facto, requere da parte dos profissionais um conjunto de competências para intervir junto destas crianças. A implementação da Comunicação Aumentativa e Alternativa (CAA) pode ser dificultada por preconceitos sobre a necessidade de uso, período mais adequado para iniciar a aprendizagem e competências precisas para o desenvolvimento da comunicação através destes recursos. Nesse sentido, este texto tem como finalidade contribuir para uma compreensão acerca dos mitos e realidades em relação ao uso da CAA. Foram analisadas as produções científicas nacionais e internacionais acerca do uso da CAA em populações com problemas graves na comunicação. Para isso, foi realizada uma busca em bases de dados de artigos, teses e dissertações, utilizando a combinação dos descritores “Comunicação Alternativa”, “Comunicação Aumentativa” e “Perturbações da Comunicação”. Os cinco mitos apresentados, caso não sejam adequadamente esclarecidos, podem levar a problemas na adesão à CAA por parte das famílias e de alguns profissionais. Assim, surge a necessidade de desmistificar estas questões de forma a promover o apoio adequado a crianças que podem beneficiar de CAA.Faculdade de Filosofia e Ciências2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/832910.36311/2358-8845.2018.v5n2.17.p229Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 2 (2018); 229-240Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 2 (2018); 229-240Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 2 (2018); 229-2402764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8329/5676Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessSAPAGE, SaraCRUZ-SANTOS, AnabelaFERNANDES, Hugo2020-03-24T13:31:02Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8329Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:31:02Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
A comunicação aumentativa e alternativa em crianças com perturbações graves da comunicação: cinco mitos
title The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
spellingShingle The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
SAPAGE, Sara
Comunicação Alternativa e Aumentativa; Perturbações Graves da Comunicação, Necessidades Educativas Especiais, Mitos
Alternative and Augmentative Communication; Severe Communication Disorders, Special Educational Needs, Myths
title_short The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
title_full The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
title_fullStr The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
title_full_unstemmed The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
title_sort The augmentative and alternative communication in children with communication disorders: five myths
author SAPAGE, Sara
author_facet SAPAGE, Sara
CRUZ-SANTOS, Anabela
FERNANDES, Hugo
author_role author
author2 CRUZ-SANTOS, Anabela
FERNANDES, Hugo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SAPAGE, Sara
CRUZ-SANTOS, Anabela
FERNANDES, Hugo
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação Alternativa e Aumentativa; Perturbações Graves da Comunicação, Necessidades Educativas Especiais, Mitos
Alternative and Augmentative Communication; Severe Communication Disorders, Special Educational Needs, Myths
topic Comunicação Alternativa e Aumentativa; Perturbações Graves da Comunicação, Necessidades Educativas Especiais, Mitos
Alternative and Augmentative Communication; Severe Communication Disorders, Special Educational Needs, Myths
description The ability to communicate allows for opportunities for interaction, influencing the behavior of others and thereby exercising control over the person's environment. To provide an augmentative or alternative way of communicating promotes the autonomy and a better quality of life of children with communication disorders. This requires professionals to have a set of skills to intervene with these children. The implementation of Augmentative and Alternative Communication (AAC) can be hampered by prejudices about the need to use, a more appropriate period to start learning and the precise skills to develop communication through these resources. In this sense, this text aims to contribute to an understanding of the myths and realities in relation to the use of the AAC. National and international scientific productions about the use of AAC in populations with severe communication problems were analyzed. To do this, a search was carried out in databases of articles, theses and dissertations, using the combination of the descriptors "Alternative Communication", "Augmentative Communication" and "Communication Disorders". The five myths presented, if not adequately clarified, may lead to problems in adherence to the AAC by families and professionals. Thus, there is a need to demystify these issues in order to promote adequate support for children who can benefit from AAC.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8329
10.36311/2358-8845.2018.v5n2.17.p229
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8329
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2018.v5n2.17.p229
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8329/5676
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 2 (2018); 229-240
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 2 (2018); 229-240
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 2 (2018); 229-240
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697175109632