Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Alberto d'Avila
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, Rita de Cássia Rosa dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6961
Resumo: The present text aims to present some results and conclusions of a research carried out from the experiences of a teacher-researcher and her students, who have no sense of sight or low vision. The modes of existence in bodies involved in everyday learning situations produced subjectivities that served as a research subject, based on a qualitative research of a cartographic nature. Some encounters and movements between these subjects were observed and problematized in search of questionnaire answers, which are: how does a psychic teacher process knowledge with a group of blind students in sensory experience? How does their blindness interfere with their ways of “seeing” themselves in the world and in the exercise of their teaching? Following a narrative-cartographic mode we arrive at some results pointed out in this article: that a non-clairvoyant body exposed to sensations enables a learning by other ways of seeing, hearing and feeling vitalizing a discarded life; That there is a corporation-force next to the physical, trivial body that is effected in the transformations that powerful encounters are capacities of promotion when in the production of desire.
id UNESP-28_3d27c696b468ba93c6246d59fb2d0903
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/6961
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blindProcessos tranformadores de uma experiência docente: o caso de uma professora de cegosEducação EspecialCegueiraCorpoPotênciaDesejoSpecial EducationBlindnessBodyPower ratingDesireThe present text aims to present some results and conclusions of a research carried out from the experiences of a teacher-researcher and her students, who have no sense of sight or low vision. The modes of existence in bodies involved in everyday learning situations produced subjectivities that served as a research subject, based on a qualitative research of a cartographic nature. Some encounters and movements between these subjects were observed and problematized in search of questionnaire answers, which are: how does a psychic teacher process knowledge with a group of blind students in sensory experience? How does their blindness interfere with their ways of “seeing” themselves in the world and in the exercise of their teaching? Following a narrative-cartographic mode we arrive at some results pointed out in this article: that a non-clairvoyant body exposed to sensations enables a learning by other ways of seeing, hearing and feeling vitalizing a discarded life; That there is a corporation-force next to the physical, trivial body that is effected in the transformations that powerful encounters are capacities of promotion when in the production of desire.O presente artigo tem como objetivo expor alguns resultados e conclusões de uma pesquisa realizada a partir das experiências de uma professora-investigadora e seus alunos, sendo estes não possuidores do sentido da visão ou com baixa visão. Os modos de existência destes corpos envolvidos em situações de aprendizagens cotidianas produziram subjetividades que serviram como matéria investigativa, agenciada a partir de uma pesquisa qualitativa de cunho cartográfico. Foram observados e problematizados alguns encontros e movimentações entre estes sujeitos na busca por responder questões, quais sejam: como uma professora vidente processa saberes junto a um grupo de alunos cegos em experiência sensorial? Como a cegueira deles interfere nos seus modos de “ver-se” no mundo e no exercício de sua docência?  Seguindo um modo narrativo-cartográfico chega-se a alguns resultados apontados neste artigo: que um corpo não vidente exposto a sensações possibilita um aprender por outros modos de ver, ouvir e sentir vitalizando um viver desestimulado; que há um corpo-força junto ao corpo físico, trivial, que se efetua nas transformações que encontros potentes são capazes de promover quando na produção de desejo. Faculdade de Filosofia e Ciências2018-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/696110.36311/2358-8845.2018.v5n1.14.p185Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 185-196Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 185-196Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 185-1962764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6961/5350Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Alberto d'AvilaSantos, Rita de Cássia Rosa dos2020-03-24T13:31:29Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/6961Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:31:29Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
Processos tranformadores de uma experiência docente: o caso de uma professora de cegos
title Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
spellingShingle Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
Coelho, Alberto d'Avila
Educação Especial
Cegueira
Corpo
Potência
Desejo
Special Education
Blindness
Body
Power rating
Desire
title_short Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
title_full Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
title_fullStr Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
title_full_unstemmed Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
title_sort Processes transformers of a teaching experience: the case of a teacher of blind
author Coelho, Alberto d'Avila
author_facet Coelho, Alberto d'Avila
Santos, Rita de Cássia Rosa dos
author_role author
author2 Santos, Rita de Cássia Rosa dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Alberto d'Avila
Santos, Rita de Cássia Rosa dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Cegueira
Corpo
Potência
Desejo
Special Education
Blindness
Body
Power rating
Desire
topic Educação Especial
Cegueira
Corpo
Potência
Desejo
Special Education
Blindness
Body
Power rating
Desire
description The present text aims to present some results and conclusions of a research carried out from the experiences of a teacher-researcher and her students, who have no sense of sight or low vision. The modes of existence in bodies involved in everyday learning situations produced subjectivities that served as a research subject, based on a qualitative research of a cartographic nature. Some encounters and movements between these subjects were observed and problematized in search of questionnaire answers, which are: how does a psychic teacher process knowledge with a group of blind students in sensory experience? How does their blindness interfere with their ways of “seeing” themselves in the world and in the exercise of their teaching? Following a narrative-cartographic mode we arrive at some results pointed out in this article: that a non-clairvoyant body exposed to sensations enables a learning by other ways of seeing, hearing and feeling vitalizing a discarded life; That there is a corporation-force next to the physical, trivial body that is effected in the transformations that powerful encounters are capacities of promotion when in the production of desire.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6961
10.36311/2358-8845.2018.v5n1.14.p185
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6961
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.14.p185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6961/5350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 185-196
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 185-196
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 185-196
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697061863424