USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franca dos Santos, George
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Honorato, Janaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690
Resumo: This article presents the result of a literature review of the main digital information and communication technologies used in the education of deaf students in Brazil. The research had a qualitative approach and used methods of bibliographic and documentary analysis to collect data from various sources, such as books, journals, laws, and websites. The results indicate that educational technologies and digital resources are effective as educational support for deaf individuals, as they enable interaction, development, and learning. Additionally, it was observed that sign language translation technologies, educational games, animations, and eBooks are the most commonly used and successful for the education of deaf students. Therefore, it is concluded that the use of educational technologies can be an important strategy to improve the teaching and learning process for deaf students.
id UNESP-28_4710306f07171ff3a5d0f93c4abdec2c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14690
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTSUSOS DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NA EDUCAÇÃO DE ESTUDANTES SURDOSDigital information and communication technologies - TDICDeaf educationTeaching / LearningTecnologias digitais da informação e comunicação – TDICEducação de surdoEnsino/AprendizagemThis article presents the result of a literature review of the main digital information and communication technologies used in the education of deaf students in Brazil. The research had a qualitative approach and used methods of bibliographic and documentary analysis to collect data from various sources, such as books, journals, laws, and websites. The results indicate that educational technologies and digital resources are effective as educational support for deaf individuals, as they enable interaction, development, and learning. Additionally, it was observed that sign language translation technologies, educational games, animations, and eBooks are the most commonly used and successful for the education of deaf students. Therefore, it is concluded that the use of educational technologies can be an important strategy to improve the teaching and learning process for deaf students.Este artigo apresenta o resultado de uma revisão bibliográfica das principais tecnologias digitais da informação e comunicação utilizadas na educação de alunos surdos no Brasil. A pesquisa teve uma abordagem qualitativa e utilizou métodos de análise bibliográfica e documental para coletar dados de fontes diversas, como livros, revistas, leis e sites. Os resultados indicam que as tecnologias educacionais e recursos digitais são eficazes como suporte educacional para a pessoa surda, pois possibilitam a interação, desenvolvimento e aprendizado. Além disso, foi observado que as tecnologias de tradução de língua de sinais, jogos educativos, animações e eBooks são as mais utilizadas e bem-sucedidas para a educação de alunos surdos. Conclui-se, portanto, que o uso de tecnologias educacionais pode ser uma estratégia importante para melhorar o processo de ensino e aprendizagem de alunos surdos.Faculdade de Filosofia e Ciências2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1469010.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e02400072764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690/16129Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranca dos Santos, GeorgeHonorato, Janaine2024-02-22T11:03:39Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14690Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2024-02-22T11:03:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
USOS DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NA EDUCAÇÃO DE ESTUDANTES SURDOS
title USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
spellingShingle USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
Franca dos Santos, George
Digital information and communication technologies - TDIC
Deaf education
Teaching / Learning
Tecnologias digitais da informação e comunicação – TDIC
Educação de surdo
Ensino/Aprendizagem
title_short USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
title_full USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
title_fullStr USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
title_full_unstemmed USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
title_sort USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
author Franca dos Santos, George
author_facet Franca dos Santos, George
Honorato, Janaine
author_role author
author2 Honorato, Janaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franca dos Santos, George
Honorato, Janaine
dc.subject.por.fl_str_mv Digital information and communication technologies - TDIC
Deaf education
Teaching / Learning
Tecnologias digitais da informação e comunicação – TDIC
Educação de surdo
Ensino/Aprendizagem
topic Digital information and communication technologies - TDIC
Deaf education
Teaching / Learning
Tecnologias digitais da informação e comunicação – TDIC
Educação de surdo
Ensino/Aprendizagem
description This article presents the result of a literature review of the main digital information and communication technologies used in the education of deaf students in Brazil. The research had a qualitative approach and used methods of bibliographic and documentary analysis to collect data from various sources, such as books, journals, laws, and websites. The results indicate that educational technologies and digital resources are effective as educational support for deaf individuals, as they enable interaction, development, and learning. Additionally, it was observed that sign language translation technologies, educational games, animations, and eBooks are the most commonly used and successful for the education of deaf students. Therefore, it is concluded that the use of educational technologies can be an important strategy to improve the teaching and learning process for deaf students.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690
10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690/16129
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696398114816