USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690 |
Resumo: | This article presents the result of a literature review of the main digital information and communication technologies used in the education of deaf students in Brazil. The research had a qualitative approach and used methods of bibliographic and documentary analysis to collect data from various sources, such as books, journals, laws, and websites. The results indicate that educational technologies and digital resources are effective as educational support for deaf individuals, as they enable interaction, development, and learning. Additionally, it was observed that sign language translation technologies, educational games, animations, and eBooks are the most commonly used and successful for the education of deaf students. Therefore, it is concluded that the use of educational technologies can be an important strategy to improve the teaching and learning process for deaf students. |
id |
UNESP-28_4710306f07171ff3a5d0f93c4abdec2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14690 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTSUSOS DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NA EDUCAÇÃO DE ESTUDANTES SURDOSDigital information and communication technologies - TDICDeaf educationTeaching / LearningTecnologias digitais da informação e comunicação – TDICEducação de surdoEnsino/AprendizagemThis article presents the result of a literature review of the main digital information and communication technologies used in the education of deaf students in Brazil. The research had a qualitative approach and used methods of bibliographic and documentary analysis to collect data from various sources, such as books, journals, laws, and websites. The results indicate that educational technologies and digital resources are effective as educational support for deaf individuals, as they enable interaction, development, and learning. Additionally, it was observed that sign language translation technologies, educational games, animations, and eBooks are the most commonly used and successful for the education of deaf students. Therefore, it is concluded that the use of educational technologies can be an important strategy to improve the teaching and learning process for deaf students.Este artigo apresenta o resultado de uma revisão bibliográfica das principais tecnologias digitais da informação e comunicação utilizadas na educação de alunos surdos no Brasil. A pesquisa teve uma abordagem qualitativa e utilizou métodos de análise bibliográfica e documental para coletar dados de fontes diversas, como livros, revistas, leis e sites. Os resultados indicam que as tecnologias educacionais e recursos digitais são eficazes como suporte educacional para a pessoa surda, pois possibilitam a interação, desenvolvimento e aprendizado. Além disso, foi observado que as tecnologias de tradução de língua de sinais, jogos educativos, animações e eBooks são as mais utilizadas e bem-sucedidas para a educação de alunos surdos. Conclui-se, portanto, que o uso de tecnologias educacionais pode ser uma estratégia importante para melhorar o processo de ensino e aprendizagem de alunos surdos.Faculdade de Filosofia e Ciências2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1469010.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e02400072764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690/16129Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranca dos Santos, GeorgeHonorato, Janaine2024-02-22T11:03:39Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14690Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2024-02-22T11:03:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS USOS DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NA EDUCAÇÃO DE ESTUDANTES SURDOS |
title |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS |
spellingShingle |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS Franca dos Santos, George Digital information and communication technologies - TDIC Deaf education Teaching / Learning Tecnologias digitais da informação e comunicação – TDIC Educação de surdo Ensino/Aprendizagem |
title_short |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS |
title_full |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS |
title_fullStr |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS |
title_full_unstemmed |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS |
title_sort |
USES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATION OF DEAF STUDENTS |
author |
Franca dos Santos, George |
author_facet |
Franca dos Santos, George Honorato, Janaine |
author_role |
author |
author2 |
Honorato, Janaine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franca dos Santos, George Honorato, Janaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital information and communication technologies - TDIC Deaf education Teaching / Learning Tecnologias digitais da informação e comunicação – TDIC Educação de surdo Ensino/Aprendizagem |
topic |
Digital information and communication technologies - TDIC Deaf education Teaching / Learning Tecnologias digitais da informação e comunicação – TDIC Educação de surdo Ensino/Aprendizagem |
description |
This article presents the result of a literature review of the main digital information and communication technologies used in the education of deaf students in Brazil. The research had a qualitative approach and used methods of bibliographic and documentary analysis to collect data from various sources, such as books, journals, laws, and websites. The results indicate that educational technologies and digital resources are effective as educational support for deaf individuals, as they enable interaction, development, and learning. Additionally, it was observed that sign language translation technologies, educational games, animations, and eBooks are the most commonly used and successful for the education of deaf students. Therefore, it is concluded that the use of educational technologies can be an important strategy to improve the teaching and learning process for deaf students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14690/16129 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240007 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696398114816 |