Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
DOI: | 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27 |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912 |
Resumo: | In this short paper we present an investigation entitled “Social Representations of Deaf Students on the Activity of Educational Interpreter in College Education”, which analyzes the social representations of deaf students during the activity of educational interpreter, seeking the implications of these representations in the process of learning and educational inclusion of deaf students. This research is based on the theory of social representations of Moscovici. The main goal of this work is identify the theoretical tensions about the role of educational interpreter in terms of being either technique or pedagogical function. This work is also a bibliographical research, based on authors such as Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), among others. |
id |
UNESP-28_7fab7545d2c48685b1006d8c4264a0fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/7912 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
spelling |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?Social representationsEducational Interpretersign laguageechnical and pedagogical interpreterRepresentações SociaisIntérprete educacionalLibrasInterpretação Técnica e PedagógicaIn this short paper we present an investigation entitled “Social Representations of Deaf Students on the Activity of Educational Interpreter in College Education”, which analyzes the social representations of deaf students during the activity of educational interpreter, seeking the implications of these representations in the process of learning and educational inclusion of deaf students. This research is based on the theory of social representations of Moscovici. The main goal of this work is identify the theoretical tensions about the role of educational interpreter in terms of being either technique or pedagogical function. This work is also a bibliographical research, based on authors such as Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), among others.Apresenta-se um recorte da pesquisa intitulada “Representações Sociais de educandos surdos sobre a atuação do Intérprete Educacional no Ensino Superior”, na qual se analisa as representações sociais de educandos surdos sobre a atuação do Intérprete educacional, buscando identificar as implicações destas representações na aprendizagem e no processo de inclusão educacional dos educandos surdos. Esta investigação teve por base a teoria das representações sociais de Moscovici. Neste estudo o objetivo é identificar as tensões teóricas sobre a atuação do intérprete educacional em termos de ser uma função técnica ou pedagógica. Trata-se de uma pesquisa, pautada em autores como Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), entre outros. Palavras-Chave: Representações Sociais; Intérprete educacional; Libras; Interpretação Técnica e Pedagógica. Faculdade de Filosofia e Ciências2018-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/791210.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 27-402764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912/5339Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Waldma Maíra Menezes de2020-03-24T13:31:25Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/7912Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:31:25Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? |
title |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? |
spellingShingle |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? Oliveira, Waldma Maíra Menezes de Social representations Educational Interpreter sign laguage echnical and pedagogical interpreter Representações Sociais Intérprete educacional Libras Interpretação Técnica e Pedagógica Oliveira, Waldma Maíra Menezes de Social representations Educational Interpreter sign laguage echnical and pedagogical interpreter Representações Sociais Intérprete educacional Libras Interpretação Técnica e Pedagógica |
title_short |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? |
title_full |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? |
title_fullStr |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? |
title_full_unstemmed |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? |
title_sort |
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica? |
author |
Oliveira, Waldma Maíra Menezes de |
author_facet |
Oliveira, Waldma Maíra Menezes de Oliveira, Waldma Maíra Menezes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Waldma Maíra Menezes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social representations Educational Interpreter sign laguage echnical and pedagogical interpreter Representações Sociais Intérprete educacional Libras Interpretação Técnica e Pedagógica |
topic |
Social representations Educational Interpreter sign laguage echnical and pedagogical interpreter Representações Sociais Intérprete educacional Libras Interpretação Técnica e Pedagógica |
description |
In this short paper we present an investigation entitled “Social Representations of Deaf Students on the Activity of Educational Interpreter in College Education”, which analyzes the social representations of deaf students during the activity of educational interpreter, seeking the implications of these representations in the process of learning and educational inclusion of deaf students. This research is based on the theory of social representations of Moscovici. The main goal of this work is identify the theoretical tensions about the role of educational interpreter in terms of being either technique or pedagogical function. This work is also a bibliographical research, based on authors such as Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), among others. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912/5339 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 27-40 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 27-40 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 27-40 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1822178795239505920 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27 |