Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Waldma Maíra Menezes de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
DOI: 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912
Resumo: In this short paper we present an investigation entitled “Social Representations of Deaf Students on the Activity of Educational Interpreter in College Education”, which analyzes the social representations of deaf students during the activity of educational interpreter, seeking the implications of these representations in the process of learning and educational inclusion of deaf students. This research is based on the theory of social representations of Moscovici. The main goal of this work is identify the theoretical tensions about the role of educational interpreter in terms of being either technique or pedagogical function. This work is also a bibliographical research, based on authors such as Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), among others.
id UNESP-28_7fab7545d2c48685b1006d8c4264a0fc
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/7912
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
spelling Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?Social representationsEducational Interpretersign laguageechnical and pedagogical interpreterRepresentações SociaisIntérprete educacionalLibrasInterpretação Técnica e PedagógicaIn this short paper we present an investigation entitled “Social Representations of Deaf Students on the Activity of Educational Interpreter in College Education”, which analyzes the social representations of deaf students during the activity of educational interpreter, seeking the implications of these representations in the process of learning and educational inclusion of deaf students. This research is based on the theory of social representations of Moscovici. The main goal of this work is identify the theoretical tensions about the role of educational interpreter in terms of being either technique or pedagogical function. This work is also a bibliographical research, based on authors such as Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), among others.Apresenta-se um recorte da pesquisa intitulada “Representações Sociais de educandos surdos sobre a atuação do Intérprete Educacional no Ensino Superior”, na qual se analisa as representações sociais de educandos surdos sobre a atuação do Intérprete educacional, buscando identificar as implicações destas representações na aprendizagem e no processo de inclusão educacional dos educandos surdos. Esta investigação teve por base a teoria das representações sociais de Moscovici.  Neste estudo o objetivo é identificar as tensões teóricas sobre a atuação do intérprete educacional em termos de ser uma função técnica ou pedagógica. Trata-se de uma pesquisa, pautada em autores como Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), entre outros.   Palavras-Chave: Representações Sociais; Intérprete educacional; Libras; Interpretação Técnica e Pedagógica.  Faculdade de Filosofia e Ciências2018-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/791210.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 27-402764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912/5339Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Waldma Maíra Menezes de2020-03-24T13:31:25Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/7912Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:31:25Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
title Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
spellingShingle Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
Oliveira, Waldma Maíra Menezes de
Social representations
Educational Interpreter
sign laguage
echnical and pedagogical interpreter
Representações Sociais
Intérprete educacional
Libras
Interpretação Técnica e Pedagógica
Oliveira, Waldma Maíra Menezes de
Social representations
Educational Interpreter
sign laguage
echnical and pedagogical interpreter
Representações Sociais
Intérprete educacional
Libras
Interpretação Técnica e Pedagógica
title_short Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
title_full Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
title_fullStr Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
title_full_unstemmed Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
title_sort Tensões na atuação do Intérprete Educacional: função técnica ou pedagógica?
author Oliveira, Waldma Maíra Menezes de
author_facet Oliveira, Waldma Maíra Menezes de
Oliveira, Waldma Maíra Menezes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Waldma Maíra Menezes de
dc.subject.por.fl_str_mv Social representations
Educational Interpreter
sign laguage
echnical and pedagogical interpreter
Representações Sociais
Intérprete educacional
Libras
Interpretação Técnica e Pedagógica
topic Social representations
Educational Interpreter
sign laguage
echnical and pedagogical interpreter
Representações Sociais
Intérprete educacional
Libras
Interpretação Técnica e Pedagógica
description In this short paper we present an investigation entitled “Social Representations of Deaf Students on the Activity of Educational Interpreter in College Education”, which analyzes the social representations of deaf students during the activity of educational interpreter, seeking the implications of these representations in the process of learning and educational inclusion of deaf students. This research is based on the theory of social representations of Moscovici. The main goal of this work is identify the theoretical tensions about the role of educational interpreter in terms of being either technique or pedagogical function. This work is also a bibliographical research, based on authors such as Bakhtin (1992, 1997), Lacerda (2007), Lima (2006), Freire (2005), among others.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912
10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7912/5339
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 27-40
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 27-40
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 27-40
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1822178795239505920
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.03.p27