AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ferro CAVALCANTE, Tícia Cassiany, da Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770
Resumo: This article aims to present the results of a research on the contributions of the work of the Special Educational Development Support Agent (AADEE) towards the inclusion of students with intellectual disabilities in municipal public education in the city of Recife-PE . As part of the methodological course, professionals who work as AADEE were interviewed. The analysis presents evidence of a transformative inclusion, but it lacks a set of collective practices so that the right to education of students with intellectual disabilities becomes effective.   
id UNESP-28_7fc3f8bc82d0111d3fbbbcbf5d8b4dad
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14770
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE A CONTRIBUIÇÃO DO AADEE NA INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL NAS ESCOLAS MUNICIPAIS DO RECIFE - PE AADEEdeficiência intelectualdireito à educaçãoInclusãoAADEEIntellectual disabilityRight to educationinclusionThis article aims to present the results of a research on the contributions of the work of the Special Educational Development Support Agent (AADEE) towards the inclusion of students with intellectual disabilities in municipal public education in the city of Recife-PE . As part of the methodological course, professionals who work as AADEE were interviewed. The analysis presents evidence of a transformative inclusion, but it lacks a set of collective practices so that the right to education of students with intellectual disabilities becomes effective.   Neste artigo tem-se por objetivo apresentar os resultados de uma pesquisa sobre as contribuições do trabalho do Agente de Apoio ao Desenvolvimento Educacional Especial (AADEE) frente à inclusão de alunos com deficiência intelectual, na educação pública municipal da cidade do Recife-PE. Como parte do percurso metodológico, foram entrevistados profissionais que atuam como AADEE. A análise, apresenta evidências de uma inclusão transformadora, mas que carece de um conjunto de práticas coletivas para que o direito à educação dos estudantes com deficiência intelectual se torne efetivo.Faculdade de Filosofia e Ciências2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1477010.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240008Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e02400082764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770/16130Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCALDAS, Hylka Walleska Barbosa de LimaFerro CAVALCANTE, Tícia Cassianyda Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes2024-02-22T11:03:39Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14770Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2024-02-22T11:03:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
A CONTRIBUIÇÃO DO AADEE NA INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL NAS ESCOLAS MUNICIPAIS DO RECIFE - PE
title AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
spellingShingle AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima
AADEE
deficiência intelectual
direito à educação
Inclusão
AADEE
Intellectual disability
Right to education
inclusion
title_short AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
title_full AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
title_fullStr AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
title_full_unstemmed AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
title_sort AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
author CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima
author_facet CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima
Ferro CAVALCANTE, Tícia Cassiany
da Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes
author_role author
author2 Ferro CAVALCANTE, Tícia Cassiany
da Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima
Ferro CAVALCANTE, Tícia Cassiany
da Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv AADEE
deficiência intelectual
direito à educação
Inclusão
AADEE
Intellectual disability
Right to education
inclusion
topic AADEE
deficiência intelectual
direito à educação
Inclusão
AADEE
Intellectual disability
Right to education
inclusion
description This article aims to present the results of a research on the contributions of the work of the Special Educational Development Support Agent (AADEE) towards the inclusion of students with intellectual disabilities in municipal public education in the city of Recife-PE . As part of the methodological course, professionals who work as AADEE were interviewed. The analysis presents evidence of a transformative inclusion, but it lacks a set of collective practices so that the right to education of students with intellectual disabilities becomes effective.   
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770
10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240008
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770/16130
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696402309120