AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770 |
Resumo: | This article aims to present the results of a research on the contributions of the work of the Special Educational Development Support Agent (AADEE) towards the inclusion of students with intellectual disabilities in municipal public education in the city of Recife-PE . As part of the methodological course, professionals who work as AADEE were interviewed. The analysis presents evidence of a transformative inclusion, but it lacks a set of collective practices so that the right to education of students with intellectual disabilities becomes effective. |
id |
UNESP-28_7fc3f8bc82d0111d3fbbbcbf5d8b4dad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14770 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE A CONTRIBUIÇÃO DO AADEE NA INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL NAS ESCOLAS MUNICIPAIS DO RECIFE - PE AADEEdeficiência intelectualdireito à educaçãoInclusãoAADEEIntellectual disabilityRight to educationinclusionThis article aims to present the results of a research on the contributions of the work of the Special Educational Development Support Agent (AADEE) towards the inclusion of students with intellectual disabilities in municipal public education in the city of Recife-PE . As part of the methodological course, professionals who work as AADEE were interviewed. The analysis presents evidence of a transformative inclusion, but it lacks a set of collective practices so that the right to education of students with intellectual disabilities becomes effective. Neste artigo tem-se por objetivo apresentar os resultados de uma pesquisa sobre as contribuições do trabalho do Agente de Apoio ao Desenvolvimento Educacional Especial (AADEE) frente à inclusão de alunos com deficiência intelectual, na educação pública municipal da cidade do Recife-PE. Como parte do percurso metodológico, foram entrevistados profissionais que atuam como AADEE. A análise, apresenta evidências de uma inclusão transformadora, mas que carece de um conjunto de práticas coletivas para que o direito à educação dos estudantes com deficiência intelectual se torne efetivo.Faculdade de Filosofia e Ciências2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1477010.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240008Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e02400082764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770/16130Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCALDAS, Hylka Walleska Barbosa de LimaFerro CAVALCANTE, Tícia Cassianyda Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes2024-02-22T11:03:39Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14770Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2024-02-22T11:03:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE A CONTRIBUIÇÃO DO AADEE NA INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL NAS ESCOLAS MUNICIPAIS DO RECIFE - PE |
title |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE |
spellingShingle |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima AADEE deficiência intelectual direito à educação Inclusão AADEE Intellectual disability Right to education inclusion |
title_short |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE |
title_full |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE |
title_fullStr |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE |
title_full_unstemmed |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE |
title_sort |
AADEE'S CONTRIBUTION TO THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN MUNICIPAL SCHOOLS IN RECIFE - PE |
author |
CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima |
author_facet |
CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima Ferro CAVALCANTE, Tícia Cassiany da Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Ferro CAVALCANTE, Tícia Cassiany da Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CALDAS, Hylka Walleska Barbosa de Lima Ferro CAVALCANTE, Tícia Cassiany da Silva SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
AADEE deficiência intelectual direito à educação Inclusão AADEE Intellectual disability Right to education inclusion |
topic |
AADEE deficiência intelectual direito à educação Inclusão AADEE Intellectual disability Right to education inclusion |
description |
This article aims to present the results of a research on the contributions of the work of the Special Educational Development Support Agent (AADEE) towards the inclusion of students with intellectual disabilities in municipal public education in the city of Recife-PE . As part of the methodological course, professionals who work as AADEE were interviewed. The analysis presents evidence of a transformative inclusion, but it lacks a set of collective practices so that the right to education of students with intellectual disabilities becomes effective. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240008 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14770/16130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240008 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696402309120 |