SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14885 |
Resumo: | This article analyzes the conceptions of disability materialized in official documents referring to school inclusion policies in Brazil, between the 1990s and the present, as well as in narratives of two teachers who work with the public of Special Education in common school. Three models of disability are discussed: 1. medical model of disability; 2. social model of disability; 3. biopsychosocial model of disability. The analysis developed and anchored in the post-structuralist perspective, especially the studies of Michel Foucault, showed the need for problematization on the concept of norm, which explains the occurrence of a process of normalization of subjects, intensified by the constancy in naming, classifying and diagnosing the conducts that escape the school "standards". These actions demonstrate the emphasis and permanence of the medical model of disability, both in the documents and in the teacher narratives analyzed, expressing, in addition, the occurrence of intensification of teaching work. |
id |
UNESP-28_9539d5a9af6affd3e31ba5d0612408e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14885 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIAAS POLÍTICAS DE INCLUSÃO ESCOLAR E AS NARRATIVAS DOCENTES: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIAInclusãoModelos da deficiênciaPolíticas inclusivasDocênciaInclusionDisability modelsInclusive policiesTeachingThis article analyzes the conceptions of disability materialized in official documents referring to school inclusion policies in Brazil, between the 1990s and the present, as well as in narratives of two teachers who work with the public of Special Education in common school. Three models of disability are discussed: 1. medical model of disability; 2. social model of disability; 3. biopsychosocial model of disability. The analysis developed and anchored in the post-structuralist perspective, especially the studies of Michel Foucault, showed the need for problematization on the concept of norm, which explains the occurrence of a process of normalization of subjects, intensified by the constancy in naming, classifying and diagnosing the conducts that escape the school "standards". These actions demonstrate the emphasis and permanence of the medical model of disability, both in the documents and in the teacher narratives analyzed, expressing, in addition, the occurrence of intensification of teaching work.Este artigo analisa as concepções de deficiência materializadas em documentos oficiais referentes às políticas de inclusão escolar do Brasil, entre a década 1990 até a atualidade, assim como em narrativas de duas docentes que atuam junto ao público da Educação Especial em escola comum. Discute-se sobre três modelos de deficiência: 1. Modelo médico da deficiência; 2. Modelo social da deficiência; 3. Modelo biopsicossocial da deficiência. A analítica desenvolvida e ancorada na perspectiva pós-estruturalista, especialmente dos estudos de Michel Foucault, evidenciou a necessidade de problematização sobre o conceito de norma, o qual explicita a ocorrência de um processo de normalização dos sujeitos, intensificado pela constância em nomear, classificar e diagnosticar as condutas que fogem aos “padrões” escolares. Ações essas, que demonstram a ênfase e a permanência do modelo médico da deficiência, tanto nos documentos, quanto nas narrativas docentes analisadas, expressando para além disso, a ocorrência de intensificação do trabalho docente.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1488510.36311/2358-8845.2023.v10n2.p123-142Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 123-142Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 123-142Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 123-1422764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14885/15492Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva dos SANTOS, NadineLOCKMANN, KamilaRamos KLEIN, Rejane2023-11-27T11:03:43Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14885Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-11-27T11:03:43Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA AS POLÍTICAS DE INCLUSÃO ESCOLAR E AS NARRATIVAS DOCENTES: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA |
title |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA |
spellingShingle |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA Silva dos SANTOS, Nadine Inclusão Modelos da deficiência Políticas inclusivas Docência Inclusion Disability models Inclusive policies Teaching |
title_short |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA |
title_full |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA |
title_fullStr |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA |
title_full_unstemmed |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA |
title_sort |
SCHOOL INCLUSION POLICIES AND TEACHER NARRATIVES: AN ANALYSIS BASED ON DISABILITY MODELS: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS MODELOS DE DEFICIÊNCIA |
author |
Silva dos SANTOS, Nadine |
author_facet |
Silva dos SANTOS, Nadine LOCKMANN, Kamila Ramos KLEIN, Rejane |
author_role |
author |
author2 |
LOCKMANN, Kamila Ramos KLEIN, Rejane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva dos SANTOS, Nadine LOCKMANN, Kamila Ramos KLEIN, Rejane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Modelos da deficiência Políticas inclusivas Docência Inclusion Disability models Inclusive policies Teaching |
topic |
Inclusão Modelos da deficiência Políticas inclusivas Docência Inclusion Disability models Inclusive policies Teaching |
description |
This article analyzes the conceptions of disability materialized in official documents referring to school inclusion policies in Brazil, between the 1990s and the present, as well as in narratives of two teachers who work with the public of Special Education in common school. Three models of disability are discussed: 1. medical model of disability; 2. social model of disability; 3. biopsychosocial model of disability. The analysis developed and anchored in the post-structuralist perspective, especially the studies of Michel Foucault, showed the need for problematization on the concept of norm, which explains the occurrence of a process of normalization of subjects, intensified by the constancy in naming, classifying and diagnosing the conducts that escape the school "standards". These actions demonstrate the emphasis and permanence of the medical model of disability, both in the documents and in the teacher narratives analyzed, expressing, in addition, the occurrence of intensification of teaching work. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14885 10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p123-142 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14885 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p123-142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14885/15492 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 123-142 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 123-142 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 123-142 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696416989184 |