FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852 |
Resumo: | This study aims to understand the contributions of Brazilian Sign Language - LIBRAS to the life and formation of deaf people in the process of building knowledge and autonomy. It is a qualitative research, having as methodology the (auto)biographical research as an investigation instrument through the narratives of a deaf subject. The results showed that LIBRAS provided the deaf person with a construction of knowledge and autonomy, with this knowledge, the deaf person gave new meaning to moments of overcoming difficulties from the reconstruction of themselves in living with the other in their daily lives, providing opportunities for remaking their way of life and formation. Based on the subject's life histories and formation, the (auto) biographical narratives guided the understanding of how the insertion of the deaf subject into their daily lives occurs, and opens up a range of possibilities for future questions about the process of inclusion of the deaf subject in society, providing the (auto) formation built in the process of (auto) knowledge of the self. |
id |
UNESP-28_d7af849cf0332164ced237f9a1b36cb1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12852 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRASFormação e inclusão de um surdo: contribuições da língua brasileira de sinais - LIBRASNarrativasInclusãoLibrasSurdez(Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness.This study aims to understand the contributions of Brazilian Sign Language - LIBRAS to the life and formation of deaf people in the process of building knowledge and autonomy. It is a qualitative research, having as methodology the (auto)biographical research as an investigation instrument through the narratives of a deaf subject. The results showed that LIBRAS provided the deaf person with a construction of knowledge and autonomy, with this knowledge, the deaf person gave new meaning to moments of overcoming difficulties from the reconstruction of themselves in living with the other in their daily lives, providing opportunities for remaking their way of life and formation. Based on the subject's life histories and formation, the (auto) biographical narratives guided the understanding of how the insertion of the deaf subject into their daily lives occurs, and opens up a range of possibilities for future questions about the process of inclusion of the deaf subject in society, providing the (auto) formation built in the process of (auto) knowledge of the self.Este estudo tem como objetivo compreender as contribuições da Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS para a vida e formação da pessoa surda no processo de construção do conhecimento e autonomia. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, tendo como metodologia a pesquisa (auto)biográfica como instrumento de investigação por meio das narrativas de um sujeito surdo. Os resultados apontaram que a LIBRAS proporcionou a pessoa surda uma construção do conhecimento e autonomia, com esse conhecimento a pessoa surda ressignificou momentos de superação a partir da reconstrução de si na convivência com o outro no seu dia a dia, oportunizando refazer seu caminho de vida e formação. Com base nas histórias de vida e formação do sujeito, as narrativas (auto)biográficas nortearam a compreensão de como ocorre a inserção do sujeito surdo no seu cotidiano, e abre um leque de possibilidades para futuros questionamentos acerca do processo de inclusão do sujeito surdo na sociedade, propiciando a (auto)formação construída no processo de (auto)conhecimento de si.Faculdade de Filosofia e Ciências2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1285210.36311/2358-8845.2021.v8n2.p133-148Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-1482764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852/8681Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adriano Pinheiro de AndradeAguiar, Ana Lúcia OliveiraFernandes, Stenio de Brito2022-05-02T10:45:41Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12852Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-05-02T10:45:41Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS Formação e inclusão de um surdo: contribuições da língua brasileira de sinais - LIBRAS |
title |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS |
spellingShingle |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS Santos, Adriano Pinheiro de Andrade Narrativas Inclusão Libras Surdez (Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness. |
title_short |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS |
title_full |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS |
title_fullStr |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS |
title_full_unstemmed |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS |
title_sort |
FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS |
author |
Santos, Adriano Pinheiro de Andrade |
author_facet |
Santos, Adriano Pinheiro de Andrade Aguiar, Ana Lúcia Oliveira Fernandes, Stenio de Brito |
author_role |
author |
author2 |
Aguiar, Ana Lúcia Oliveira Fernandes, Stenio de Brito |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Adriano Pinheiro de Andrade Aguiar, Ana Lúcia Oliveira Fernandes, Stenio de Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas Inclusão Libras Surdez (Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness. |
topic |
Narrativas Inclusão Libras Surdez (Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness. |
description |
This study aims to understand the contributions of Brazilian Sign Language - LIBRAS to the life and formation of deaf people in the process of building knowledge and autonomy. It is a qualitative research, having as methodology the (auto)biographical research as an investigation instrument through the narratives of a deaf subject. The results showed that LIBRAS provided the deaf person with a construction of knowledge and autonomy, with this knowledge, the deaf person gave new meaning to moments of overcoming difficulties from the reconstruction of themselves in living with the other in their daily lives, providing opportunities for remaking their way of life and formation. Based on the subject's life histories and formation, the (auto) biographical narratives guided the understanding of how the insertion of the deaf subject into their daily lives occurs, and opens up a range of possibilities for future questions about the process of inclusion of the deaf subject in society, providing the (auto) formation built in the process of (auto) knowledge of the self. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852 10.36311/2358-8845.2021.v8n2.p133-148 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2021.v8n2.p133-148 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852/8681 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696468369408 |