FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Adriano Pinheiro de Andrade
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Aguiar, Ana Lúcia Oliveira, Fernandes, Stenio de Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852
Resumo: This study aims to understand the contributions of Brazilian Sign Language - LIBRAS to the life and formation of deaf people in the process of building knowledge and autonomy. It is a qualitative research, having as methodology the (auto)biographical research as an investigation instrument through the narratives of a deaf subject. The results showed that LIBRAS provided the deaf person with a construction of knowledge and autonomy, with this knowledge, the deaf person gave new meaning to moments of overcoming difficulties from the reconstruction of themselves in living with the other in their daily lives, providing opportunities for remaking their way of life and formation. Based on the subject's life histories and formation, the (auto) biographical narratives guided the understanding of how the insertion of the deaf subject into their daily lives occurs, and opens up a range of possibilities for future questions about the process of inclusion of the deaf subject in society, providing the (auto) formation built in the process of (auto) knowledge of the self.
id UNESP-28_d7af849cf0332164ced237f9a1b36cb1
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12852
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRASFormação e inclusão de um surdo: contribuições da língua brasileira de sinais - LIBRASNarrativasInclusãoLibrasSurdez(Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness.This study aims to understand the contributions of Brazilian Sign Language - LIBRAS to the life and formation of deaf people in the process of building knowledge and autonomy. It is a qualitative research, having as methodology the (auto)biographical research as an investigation instrument through the narratives of a deaf subject. The results showed that LIBRAS provided the deaf person with a construction of knowledge and autonomy, with this knowledge, the deaf person gave new meaning to moments of overcoming difficulties from the reconstruction of themselves in living with the other in their daily lives, providing opportunities for remaking their way of life and formation. Based on the subject's life histories and formation, the (auto) biographical narratives guided the understanding of how the insertion of the deaf subject into their daily lives occurs, and opens up a range of possibilities for future questions about the process of inclusion of the deaf subject in society, providing the (auto) formation built in the process of (auto) knowledge of the self.Este estudo tem como objetivo compreender as contribuições da Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS para a vida e formação da pessoa surda no processo de construção do conhecimento e autonomia. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, tendo como metodologia a pesquisa (auto)biográfica como instrumento de investigação por meio das narrativas de um sujeito surdo. Os resultados apontaram que a LIBRAS proporcionou a pessoa surda uma construção do conhecimento e autonomia, com esse conhecimento a pessoa surda ressignificou momentos de superação a partir da reconstrução de si na convivência com o outro no seu dia a dia, oportunizando refazer seu caminho de vida e formação. Com base nas histórias de vida e formação do sujeito, as narrativas (auto)biográficas nortearam a compreensão de como ocorre a inserção do sujeito surdo no seu cotidiano, e abre um leque de possibilidades para futuros questionamentos acerca do processo de inclusão do sujeito surdo na sociedade, propiciando a (auto)formação construída no processo de (auto)conhecimento de si.Faculdade de Filosofia e Ciências2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1285210.36311/2358-8845.2021.v8n2.p133-148Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-1482764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852/8681Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adriano Pinheiro de AndradeAguiar, Ana Lúcia OliveiraFernandes, Stenio de Brito2022-05-02T10:45:41Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12852Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-05-02T10:45:41Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
Formação e inclusão de um surdo: contribuições da língua brasileira de sinais - LIBRAS
title FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
spellingShingle FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
Santos, Adriano Pinheiro de Andrade
Narrativas
Inclusão
Libras
Surdez
(Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness.
title_short FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
title_full FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
title_fullStr FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
title_full_unstemmed FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
title_sort FORMATION AND INCLUSION OF A DEAF: : CONTRIBUTIONS FROM THE BRAZILIAN SIGNALS LANGUAGE - LIBRAS
author Santos, Adriano Pinheiro de Andrade
author_facet Santos, Adriano Pinheiro de Andrade
Aguiar, Ana Lúcia Oliveira
Fernandes, Stenio de Brito
author_role author
author2 Aguiar, Ana Lúcia Oliveira
Fernandes, Stenio de Brito
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Adriano Pinheiro de Andrade
Aguiar, Ana Lúcia Oliveira
Fernandes, Stenio de Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas
Inclusão
Libras
Surdez
(Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness.
topic Narrativas
Inclusão
Libras
Surdez
(Auto)biographical research. Narratives; Inclusion. LIBRAS. Deafness.
description This study aims to understand the contributions of Brazilian Sign Language - LIBRAS to the life and formation of deaf people in the process of building knowledge and autonomy. It is a qualitative research, having as methodology the (auto)biographical research as an investigation instrument through the narratives of a deaf subject. The results showed that LIBRAS provided the deaf person with a construction of knowledge and autonomy, with this knowledge, the deaf person gave new meaning to moments of overcoming difficulties from the reconstruction of themselves in living with the other in their daily lives, providing opportunities for remaking their way of life and formation. Based on the subject's life histories and formation, the (auto) biographical narratives guided the understanding of how the insertion of the deaf subject into their daily lives occurs, and opens up a range of possibilities for future questions about the process of inclusion of the deaf subject in society, providing the (auto) formation built in the process of (auto) knowledge of the self.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852
10.36311/2358-8845.2021.v8n2.p133-148
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2021.v8n2.p133-148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12852/8681
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Dossiê - Discapacidad: nuevas intersecciones en tiempos de pandemia; 133-148
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696468369408