Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rocha, Terezinha Cristina da Costa, Borges, Adriana Araújo Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338
Resumo: In this study we analyze the implementation of the quotas policy for people with disabilities in the Federal University of Minas Gerais. The goals was to identify the profile of students who enrolled through the quota system, making an analysis of characteristics such as the type of disability, chosen area of study, age, gender, among others aspects. The basis for conducting this research was the local understanding of the establishment of Public Policies. Among the identified results, it was possible to perceive that the students are formed by the majority of men, with physical disability, and most chose courses in the health area. The results, broadly speaking, grounded the conclusion about the need to broaden the discussions and reflections about the accessibility demands that federal institutions may need in the coming years.
id UNESP-28_f02de55671467939f4550fe912ce245a
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8338
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilitiesPolítica de cotas na universidade federal de minas gerais: uma análise do perfil dos alunos com deficiênciainclusion in higher educationquota policystudents with disabilitiesinclusão no ensino superiorsistema de cotasalunos com deficiênciaIn this study we analyze the implementation of the quotas policy for people with disabilities in the Federal University of Minas Gerais. The goals was to identify the profile of students who enrolled through the quota system, making an analysis of characteristics such as the type of disability, chosen area of study, age, gender, among others aspects. The basis for conducting this research was the local understanding of the establishment of Public Policies. Among the identified results, it was possible to perceive that the students are formed by the majority of men, with physical disability, and most chose courses in the health area. The results, broadly speaking, grounded the conclusion about the need to broaden the discussions and reflections about the accessibility demands that federal institutions may need in the coming years.Neste estudo analisamos a implementação da política de cotas para pessoas com deficiência na Universidade Federal de Minas Gerais. O objetivo geral foi identificar o perfil dos estudantes que ingressaram através do sistema de cotas, por meio da análise de características como o tipo de deficiência, a área de estudos escolhida, a idade, o sexo, entre outros. A fundamentação para a realização da pesquisa permeia a compreensão in loco do estabelecimento da Política de cotas. Dentre os diversos aspectos identificados, foi possível notar que os alunos são formados pela maioria de homens, com deficiência física e a maior parte escolheu cursos da área da saúde. Esses resultados, em linhas gerais, embasaram a conclusão da necessidade de ampliação das discussões e reflexões acerca das demandas de acessibilidade que as instituições federais podem apresentar nos próximos anos.Faculdade de Filosofia e Ciências2018-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/833810.36311/2358-8845.2018.v5n1.10.p127Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 127-140Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 127-140Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 127-1402764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338/5346Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetten, Adriana Maria Valladão Novais VanRocha, Terezinha Cristina da CostaBorges, Adriana Araújo Pereira2020-03-24T13:31:22Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8338Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:31:22Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
Política de cotas na universidade federal de minas gerais: uma análise do perfil dos alunos com deficiência
title Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
spellingShingle Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van
inclusion in higher education
quota policy
students with disabilities
inclusão no ensino superior
sistema de cotas
alunos com deficiência
title_short Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
title_full Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
title_fullStr Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
title_full_unstemmed Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
title_sort Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
author Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van
author_facet Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van
Rocha, Terezinha Cristina da Costa
Borges, Adriana Araújo Pereira
author_role author
author2 Rocha, Terezinha Cristina da Costa
Borges, Adriana Araújo Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van
Rocha, Terezinha Cristina da Costa
Borges, Adriana Araújo Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv inclusion in higher education
quota policy
students with disabilities
inclusão no ensino superior
sistema de cotas
alunos com deficiência
topic inclusion in higher education
quota policy
students with disabilities
inclusão no ensino superior
sistema de cotas
alunos com deficiência
description In this study we analyze the implementation of the quotas policy for people with disabilities in the Federal University of Minas Gerais. The goals was to identify the profile of students who enrolled through the quota system, making an analysis of characteristics such as the type of disability, chosen area of study, age, gender, among others aspects. The basis for conducting this research was the local understanding of the establishment of Public Policies. Among the identified results, it was possible to perceive that the students are formed by the majority of men, with physical disability, and most chose courses in the health area. The results, broadly speaking, grounded the conclusion about the need to broaden the discussions and reflections about the accessibility demands that federal institutions may need in the coming years.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338
10.36311/2358-8845.2018.v5n1.10.p127
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.10.p127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338/5346
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 127-140
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 127-140
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 127-140
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697180352512