Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338 |
Resumo: | In this study we analyze the implementation of the quotas policy for people with disabilities in the Federal University of Minas Gerais. The goals was to identify the profile of students who enrolled through the quota system, making an analysis of characteristics such as the type of disability, chosen area of study, age, gender, among others aspects. The basis for conducting this research was the local understanding of the establishment of Public Policies. Among the identified results, it was possible to perceive that the students are formed by the majority of men, with physical disability, and most chose courses in the health area. The results, broadly speaking, grounded the conclusion about the need to broaden the discussions and reflections about the accessibility demands that federal institutions may need in the coming years. |
id |
UNESP-28_f02de55671467939f4550fe912ce245a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8338 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilitiesPolítica de cotas na universidade federal de minas gerais: uma análise do perfil dos alunos com deficiênciainclusion in higher educationquota policystudents with disabilitiesinclusão no ensino superiorsistema de cotasalunos com deficiênciaIn this study we analyze the implementation of the quotas policy for people with disabilities in the Federal University of Minas Gerais. The goals was to identify the profile of students who enrolled through the quota system, making an analysis of characteristics such as the type of disability, chosen area of study, age, gender, among others aspects. The basis for conducting this research was the local understanding of the establishment of Public Policies. Among the identified results, it was possible to perceive that the students are formed by the majority of men, with physical disability, and most chose courses in the health area. The results, broadly speaking, grounded the conclusion about the need to broaden the discussions and reflections about the accessibility demands that federal institutions may need in the coming years.Neste estudo analisamos a implementação da política de cotas para pessoas com deficiência na Universidade Federal de Minas Gerais. O objetivo geral foi identificar o perfil dos estudantes que ingressaram através do sistema de cotas, por meio da análise de características como o tipo de deficiência, a área de estudos escolhida, a idade, o sexo, entre outros. A fundamentação para a realização da pesquisa permeia a compreensão in loco do estabelecimento da Política de cotas. Dentre os diversos aspectos identificados, foi possível notar que os alunos são formados pela maioria de homens, com deficiência física e a maior parte escolheu cursos da área da saúde. Esses resultados, em linhas gerais, embasaram a conclusão da necessidade de ampliação das discussões e reflexões acerca das demandas de acessibilidade que as instituições federais podem apresentar nos próximos anos.Faculdade de Filosofia e Ciências2018-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/833810.36311/2358-8845.2018.v5n1.10.p127Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 127-140Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 127-140Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 127-1402764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338/5346Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetten, Adriana Maria Valladão Novais VanRocha, Terezinha Cristina da CostaBorges, Adriana Araújo Pereira2020-03-24T13:31:22Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8338Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:31:22Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities Política de cotas na universidade federal de minas gerais: uma análise do perfil dos alunos com deficiência |
title |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities |
spellingShingle |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van inclusion in higher education quota policy students with disabilities inclusão no ensino superior sistema de cotas alunos com deficiência |
title_short |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities |
title_full |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities |
title_fullStr |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities |
title_full_unstemmed |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities |
title_sort |
Quota policy in the universidade federal de minas gerais: a profile analysis of students with disabilities |
author |
Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van |
author_facet |
Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van Rocha, Terezinha Cristina da Costa Borges, Adriana Araújo Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Terezinha Cristina da Costa Borges, Adriana Araújo Pereira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Petten, Adriana Maria Valladão Novais Van Rocha, Terezinha Cristina da Costa Borges, Adriana Araújo Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
inclusion in higher education quota policy students with disabilities inclusão no ensino superior sistema de cotas alunos com deficiência |
topic |
inclusion in higher education quota policy students with disabilities inclusão no ensino superior sistema de cotas alunos com deficiência |
description |
In this study we analyze the implementation of the quotas policy for people with disabilities in the Federal University of Minas Gerais. The goals was to identify the profile of students who enrolled through the quota system, making an analysis of characteristics such as the type of disability, chosen area of study, age, gender, among others aspects. The basis for conducting this research was the local understanding of the establishment of Public Policies. Among the identified results, it was possible to perceive that the students are formed by the majority of men, with physical disability, and most chose courses in the health area. The results, broadly speaking, grounded the conclusion about the need to broaden the discussions and reflections about the accessibility demands that federal institutions may need in the coming years. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.10.p127 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2018.v5n1.10.p127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8338/5346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 127-140 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 127-140 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 127-140 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041697180352512 |