TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castilho, José Artur da Costa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Palheta, Claudia Silvana Saldanha, Sarpedonti, Valerie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8665
Resumo: The present study discusses teachers’ formation based on experiences gained throughout a project conducted in a center for intellectual disabled children (APAE) in Belém/PA. Hence, it was hope to improve undergraduate students’ self-analysis with regards to teaching skills for handicapped students and to provide the target audience with knowledge and practices on various specific topics. Teaching strategies involving curriculum adaptation for special needs, elaboration of pedagogic strategies and topics connection were developed based on students’ profiles. Understanding and assimilation of contents by the APAE students were evaluated through the use of several supports, like paintings, drawings, dialogues, photo and video registration. Methods applied enabled the undergraduate students involved to complete their formation as future school teachers and provided APAE students with new information on topics usually neglected in normal schools, like ethno-racial diversity, notions of geography and cartography, natural biodiversity and solar system.
id UNESP-28_f2b0299182e5227287cfa4253e95f8dc
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8665
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PADESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS DOCENTES NO ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO: EXPERIÊNCIAS FORMATIVAS NA APAE DE BELÉM/PAFormação de professoresMétodos didático-pedagógicosInclusãoDeficiência intelectualTeacher trainingDidactic pedagogical methodsInclusionIntellectual disabilityThe present study discusses teachers’ formation based on experiences gained throughout a project conducted in a center for intellectual disabled children (APAE) in Belém/PA. Hence, it was hope to improve undergraduate students’ self-analysis with regards to teaching skills for handicapped students and to provide the target audience with knowledge and practices on various specific topics. Teaching strategies involving curriculum adaptation for special needs, elaboration of pedagogic strategies and topics connection were developed based on students’ profiles. Understanding and assimilation of contents by the APAE students were evaluated through the use of several supports, like paintings, drawings, dialogues, photo and video registration. Methods applied enabled the undergraduate students involved to complete their formation as future school teachers and provided APAE students with new information on topics usually neglected in normal schools, like ethno-racial diversity, notions of geography and cartography, natural biodiversity and solar system.O presente estudo se propôs a discutir a formação docente inicial a partir de experiências formativas na APAE de Belém/PA. O trabalho visou aprimorar os reflexos da vivência prática de licenciandos junto ao público-alvo da educação especial, além de contribuir com o aprendizado dos alunos contemplados pela intervenção. Diversas competências docentes para a inclusão foram desenvolvidas pelos estudantes de licenciatura, tais como: estruturação de planos de desenvolvimento individualizado, elaboração de sequências didáticas e adaptações curriculares de pequeno porte. Avaliou-se a assimilação dos conteúdos trabalhados com aos alunos da APAE por meio de suportes como a pintura, o desenho, a comunicação verbal e não-verbal e o registro em foto e vídeo. A intervenção metodológica revelou-se eficaz ao preencher lacunas formativas dos futuros docentes e apresentar temas e conteúdos geralmente não trabalhados junto aos alunos com deficiência, como: diversidade étnico-racial, noções de geografia e cartografia, biodiversidade e sistema solar. Recebido em: 25 de janeiro de 2019 Modificado em: 13 de junho de 2019 Aceito em: 27 de junho de 2019Faculdade de Filosofia e Ciências2019-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/866510.36311/2358-8845.2019.v6n1.07.p81Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 1 (2019); 81-98Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 1 (2019); 81-98Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 1 (2019); 81-982764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8665/6026Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastilho, José Artur da CostaPalheta, Claudia Silvana SaldanhaSarpedonti, Valerie2020-03-24T13:30:53Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/8665Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:30:53Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS DOCENTES NO ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO: EXPERIÊNCIAS FORMATIVAS NA APAE DE BELÉM/PA
title TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
spellingShingle TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
Castilho, José Artur da Costa
Formação de professores
Métodos didático-pedagógicos
Inclusão
Deficiência intelectual
Teacher training
Didactic pedagogical methods
Inclusion
Intellectual disability
title_short TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
title_full TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
title_fullStr TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
title_full_unstemmed TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
title_sort TEACHER SKILLS IMPROVEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL DISABILITY: AN EXPERIENCE IN A SPECIALIZED CENTER APAE IN BELÉM/PA
author Castilho, José Artur da Costa
author_facet Castilho, José Artur da Costa
Palheta, Claudia Silvana Saldanha
Sarpedonti, Valerie
author_role author
author2 Palheta, Claudia Silvana Saldanha
Sarpedonti, Valerie
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castilho, José Artur da Costa
Palheta, Claudia Silvana Saldanha
Sarpedonti, Valerie
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Métodos didático-pedagógicos
Inclusão
Deficiência intelectual
Teacher training
Didactic pedagogical methods
Inclusion
Intellectual disability
topic Formação de professores
Métodos didático-pedagógicos
Inclusão
Deficiência intelectual
Teacher training
Didactic pedagogical methods
Inclusion
Intellectual disability
description The present study discusses teachers’ formation based on experiences gained throughout a project conducted in a center for intellectual disabled children (APAE) in Belém/PA. Hence, it was hope to improve undergraduate students’ self-analysis with regards to teaching skills for handicapped students and to provide the target audience with knowledge and practices on various specific topics. Teaching strategies involving curriculum adaptation for special needs, elaboration of pedagogic strategies and topics connection were developed based on students’ profiles. Understanding and assimilation of contents by the APAE students were evaluated through the use of several supports, like paintings, drawings, dialogues, photo and video registration. Methods applied enabled the undergraduate students involved to complete their formation as future school teachers and provided APAE students with new information on topics usually neglected in normal schools, like ethno-racial diversity, notions of geography and cartography, natural biodiversity and solar system.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8665
10.36311/2358-8845.2019.v6n1.07.p81
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8665
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2019.v6n1.07.p81
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8665/6026
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 1 (2019); 81-98
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 1 (2019); 81-98
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 1 (2019); 81-98
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697557839872