Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Araújo, Maria Inêz
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nascibem, Fábio Gabriel, Vilar de Almeida, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15131
Resumo: In the face of environmental changes as a result of anthropic practices, it is necessary to develop new mentalities that seek ways to reduce human pressures on environmental degradation. The article aims to present paths taken in research work in non formal Environmental Education. For that a survey was carried out of the main concepts and methods used in the articles presented in the oral communication of the Research Discussion Group (GDP) in non school contexts at the10th Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA), in 2019. Of the articles evaluated, three categories of concepts were recognized: belonging, society-nature relationship and the concept of environmental education; and two categories of method: eight articles worked on the research with training activities, and ten sought to understand the context and opinions of the participants. Such paths signal a posture of respect for the plurality of knowledge and manifestations, compatible with the plurality of the world, in the pursuit of achieving a dialogical, accessible, democratic, diverse, citizen, political and critical environmental education.
id UNESP-3_14b215cec9889fd067e4e6d3108dc785
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15131
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolarIn the face of environmental changes as a result of anthropic practices, it is necessary to develop new mentalities that seek ways to reduce human pressures on environmental degradation. The article aims to present paths taken in research work in non formal Environmental Education. For that a survey was carried out of the main concepts and methods used in the articles presented in the oral communication of the Research Discussion Group (GDP) in non school contexts at the10th Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA), in 2019. Of the articles evaluated, three categories of concepts were recognized: belonging, society-nature relationship and the concept of environmental education; and two categories of method: eight articles worked on the research with training activities, and ten sought to understand the context and opinions of the participants. Such paths signal a posture of respect for the plurality of knowledge and manifestations, compatible with the plurality of the world, in the pursuit of achieving a dialogical, accessible, democratic, diverse, citizen, political and critical environmental education.Frente a los cambios ambientales como resultado de las prácticas antrópicas, es necesario desarrollar nuevas mentalidades que busquen formas de reducir las presiones humanas sobre la degradación ambiental. El artículo tiene por objeto presentar los caminos seguidos en trabajos de investigación en la educación ambiental no formal. Para ello, se realizó un estudio de los principales conceptos abordados y los métodos utilizados en los artículos presentados en la comunicación oral del Grupo de Debate de Investigación (sigla en portugués - GDP) en contextos no escolares, en el X Encontro Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA), en 2019. De los artículos evaluados se reconocieron tres categorías de conceptos: pertenencia, relación socio-naturaleza y el concepto mismo de educación ambiental; y dos categorías de método: ocho artículos trabajaron la investigación con actividades formativas, y diez trataron de comprender el contexto y las opiniones de los participantes. Tales caminos señalan una postura de respeto a la pluralidad de conocimientos y manifestaciones, compatible con la pluralidad del mundo, en la búsqueda de realizar una educación ambiental dialógica, accesible, democrática, diversa, ciudadana, política y crítica.Diante das alterações ambientais, em consequência das práticas antrópicas, é necessário desenvolver novas mentalidades que busquem caminhos para reduzir as pressões humanas na degradação ambiental. O artigo tem como objetivo apresentar caminhos trilhados em trabalhos de pesquisa em Educação Ambiental não formal. Para tanto, foi realizado um levantamento dos principais conceitos abordados e métodos utilizados nos artigos apresentados na comunicação oral do Grupo de Discussão de Pesquisa (GDP) em contextos não escolares, no X Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA), em 2019. Dos artigos avaliados, foram reconhecidas três categorias de conceitos: pertencimento, relação sociedade-natureza e o próprio conceito de educação ambiental; e duas categorias de método: oito artigos trabalharam a pesquisa com atividades formativas, e dez buscaram compreender o contexto e as opiniões dos participantes. Tais caminhos sinalizam uma postura de respeito à pluralidade de saberes e de manifestações, compatíveis com a pluralidade do mundo, na busca de concretizar  uma educação ambiental dialógica, acessível, democrática, diversa, cidadã, política e crítica.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1513110.18675/2177-580X.2020-15131Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 158-1702177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15131/11643Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Araújo, Maria InêzNascibem, Fábio GabrielVilar de Almeida, Renata2020-06-18T18:04:45Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15131Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-18T18:04:45Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
title Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
spellingShingle Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
Oliveira Araújo, Maria Inêz
title_short Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
title_full Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
title_fullStr Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
title_full_unstemmed Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
title_sort Desvelando as pesquisas em educação ambiental em contexto não escolar
author Oliveira Araújo, Maria Inêz
author_facet Oliveira Araújo, Maria Inêz
Nascibem, Fábio Gabriel
Vilar de Almeida, Renata
author_role author
author2 Nascibem, Fábio Gabriel
Vilar de Almeida, Renata
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Araújo, Maria Inêz
Nascibem, Fábio Gabriel
Vilar de Almeida, Renata
description In the face of environmental changes as a result of anthropic practices, it is necessary to develop new mentalities that seek ways to reduce human pressures on environmental degradation. The article aims to present paths taken in research work in non formal Environmental Education. For that a survey was carried out of the main concepts and methods used in the articles presented in the oral communication of the Research Discussion Group (GDP) in non school contexts at the10th Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA), in 2019. Of the articles evaluated, three categories of concepts were recognized: belonging, society-nature relationship and the concept of environmental education; and two categories of method: eight articles worked on the research with training activities, and ten sought to understand the context and opinions of the participants. Such paths signal a posture of respect for the plurality of knowledge and manifestations, compatible with the plurality of the world, in the pursuit of achieving a dialogical, accessible, democratic, diverse, citizen, political and critical environmental education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15131
10.18675/2177-580X.2020-15131
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15131
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2020-15131
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15131/11643
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 158-170
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364300509184