Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
DOI: | 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79 |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856 |
Resumo: | In Brazil, as in other countries, there is the consolidation of external evaluation of educational policies and initiatives of government, having as main object the performance of students in reading and problem solving. Their results also have served as a basis for evaluating schools and teachers, including subsidy policies. Accordingly, to identify the quality of student performance on standardized tests such as the almost exclusive responsibility of school staff to external evaluation becomes a policy of accountability, or responsabilization. However, considering in this work, the results of external assessments may, on the other hand, establish a quality control of teaching, to monitor the students learning and the work done by school staff. |
id |
UNESP-7_0757fba10d5bf8540bf8376b6cfc1d0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7856 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
spelling |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?Responsabilización o control de la calidad de la enseñanza: ¿para qué sirve la evaluación externa?Responsabilização ou controle da qualidade do ensino: a que serve a avaliação externa?avaliação externaresponsabilizaçãoqualidadeaprendizagem.política da educaçãoExternal evaluationAccountabilityQualityLearning.Evaluación externaResponsabilizaciónCalidadAprendizaje.In Brazil, as in other countries, there is the consolidation of external evaluation of educational policies and initiatives of government, having as main object the performance of students in reading and problem solving. Their results also have served as a basis for evaluating schools and teachers, including subsidy policies. Accordingly, to identify the quality of student performance on standardized tests such as the almost exclusive responsibility of school staff to external evaluation becomes a policy of accountability, or responsabilization. However, considering in this work, the results of external assessments may, on the other hand, establish a quality control of teaching, to monitor the students learning and the work done by school staff.En Brasil, así como en otros países, se constata la consolidación de las evaluaciones externas como iniciativas de políticas educativas gubernamentales, teniendo como principal objeto el desempeño de alumnos en lectura y resolución de problemas. Sus resultados, también han servido de base para la evaluación de escuelas y profesores, incluyendo políticas de bonificación. En ese sentido, al identificar la calidad del desempeño de los alumnos en pruebas estandarizadas como responsabilidad casi que exclusiva de los equipos escolares, la evaluación externa se vuelve una política de accountability, o sea, de responsabilización. Sin embargo, se pondera, en este trabajo, que los resultados de las evaluaciones externas permiten, por otro lado, establecer un control de calidad de enseñanza, en el sentido de acompañamiento del aprendizaje de los alumnos y del trabajo desarrollado por los equipos escolares.No Brasil, assim como em outros países, constata-se a consolidação das avaliações externas como iniciativas de políticas educativas governamentais, tendo como principal objeto o desempenho de alunos em leitura e resolução de problemas. Seus resultados, também, têm servido de base para avaliação de escolas e professores, incluindo políticas de bonificação. Nesse sentido, ao identificar a qualidade do desempenho dos alunos em provas padronizadas como responsabilidade quase que exclusiva das equipes escolares a avaliação externa torna-se uma política de accountability, ou seja, de responsabilização. Contudo, pondera-se neste trabalho, que os resultados das avaliações externas permitem, por outro lado, estabelecer um controle da qualidade do ensino, no sentido de acompanhamento da aprendizagem dos alunos e do trabalho desenvolvido pelas equipes escolares.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/785610.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 67-79Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 67-79Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 67-791981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/6653https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/9712Machado, CristianeAlavarse, Ocimar Munhozinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T13:08:09Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7856Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T13:08:09EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? Responsabilización o control de la calidad de la enseñanza: ¿para qué sirve la evaluación externa? Responsabilização ou controle da qualidade do ensino: a que serve a avaliação externa? |
title |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? |
spellingShingle |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? Machado, Cristiane avaliação externa responsabilização qualidade aprendizagem. política da educação External evaluation Accountability Quality Learning. Evaluación externa Responsabilización Calidad Aprendizaje. Machado, Cristiane avaliação externa responsabilização qualidade aprendizagem. política da educação External evaluation Accountability Quality Learning. Evaluación externa Responsabilización Calidad Aprendizaje. |
title_short |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? |
title_full |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? |
title_fullStr |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? |
title_full_unstemmed |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? |
title_sort |
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation? |
author |
Machado, Cristiane |
author_facet |
Machado, Cristiane Machado, Cristiane Alavarse, Ocimar Munhoz Alavarse, Ocimar Munhoz |
author_role |
author |
author2 |
Alavarse, Ocimar Munhoz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Cristiane Alavarse, Ocimar Munhoz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
avaliação externa responsabilização qualidade aprendizagem. política da educação External evaluation Accountability Quality Learning. Evaluación externa Responsabilización Calidad Aprendizaje. |
topic |
avaliação externa responsabilização qualidade aprendizagem. política da educação External evaluation Accountability Quality Learning. Evaluación externa Responsabilización Calidad Aprendizaje. |
description |
In Brazil, as in other countries, there is the consolidation of external evaluation of educational policies and initiatives of government, having as main object the performance of students in reading and problem solving. Their results also have served as a basis for evaluating schools and teachers, including subsidy policies. Accordingly, to identify the quality of student performance on standardized tests such as the almost exclusive responsibility of school staff to external evaluation becomes a policy of accountability, or responsabilization. However, considering in this work, the results of external assessments may, on the other hand, establish a quality control of teaching, to monitor the students learning and the work done by school staff. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/6653 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/9712 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 67-79 Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 67-79 Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 67-79 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1822179064147869696 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79 |