Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Cristiane
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Alavarse, Ocimar Munhoz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
DOI: 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856
Resumo: In Brazil, as in other countries, there is the consolidation of external evaluation of educational policies and initiatives of government, having as main object the performance of students in reading and problem solving. Their results also have served as a basis for evaluating schools and teachers, including subsidy policies. Accordingly, to identify the quality of student performance on standardized tests such as the almost exclusive responsibility of school staff to external evaluation becomes a policy of accountability, or responsabilization. However, considering in this work, the results of external assessments may, on the other hand, establish a quality control of teaching, to monitor the students learning and the work done by school staff.
id UNESP-7_0757fba10d5bf8540bf8376b6cfc1d0c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7856
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
spelling Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?Responsabilización o control de la calidad de la enseñanza: ¿para qué sirve la evaluación externa?Responsabilização ou controle da qualidade do ensino: a que serve a avaliação externa?avaliação externaresponsabilizaçãoqualidadeaprendizagem.política da educaçãoExternal evaluationAccountabilityQualityLearning.Evaluación externaResponsabilizaciónCalidadAprendizaje.In Brazil, as in other countries, there is the consolidation of external evaluation of educational policies and initiatives of government, having as main object the performance of students in reading and problem solving. Their results also have served as a basis for evaluating schools and teachers, including subsidy policies. Accordingly, to identify the quality of student performance on standardized tests such as the almost exclusive responsibility of school staff to external evaluation becomes a policy of accountability, or responsabilization. However, considering in this work, the results of external assessments may, on the other hand, establish a quality control of teaching, to monitor the students learning and the work done by school staff.En Brasil, así como en otros países, se constata la consolidación de las evaluaciones externas como iniciativas de políticas educativas gubernamentales, teniendo como principal objeto el desempeño de alumnos en lectura y resolución de problemas. Sus resultados, también han servido de base para la evaluación de escuelas y profesores, incluyendo políticas de bonificación. En ese sentido, al identificar la calidad del desempeño de los alumnos en pruebas estandarizadas como responsabilidad casi que exclusiva de los equipos escolares, la evaluación externa se vuelve una política de accountability, o sea, de responsabilización. Sin embargo, se pondera, en este trabajo, que los resultados de las evaluaciones externas permiten, por otro lado, establecer un control de calidad de enseñanza, en el sentido de acompañamiento del aprendizaje de los alumnos y del trabajo desarrollado por los equipos escolares.No Brasil, assim como em outros países, constata-se a consolidação das avaliações externas como iniciativas de políticas educativas governamentais, tendo como principal objeto o desempenho de alunos em leitura e resolução de problemas. Seus resultados, também, têm servido de base para avaliação de escolas e professores, incluindo políticas de bonificação. Nesse sentido, ao identificar a qualidade do desempenho dos alunos em provas padronizadas como responsabilidade quase que exclusiva das equipes escolares a avaliação externa torna-se uma política de accountability, ou seja, de responsabilização. Contudo, pondera-se neste trabalho, que os resultados das avaliações externas permitem, por outro lado, estabelecer um controle da qualidade do ensino, no sentido de acompanhamento da aprendizagem dos alunos e do trabalho desenvolvido pelas equipes escolares.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/785610.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 67-79Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 67-79Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 67-791981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/6653https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/9712Machado, CristianeAlavarse, Ocimar Munhozinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T13:08:09Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7856Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T13:08:09EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
Responsabilización o control de la calidad de la enseñanza: ¿para qué sirve la evaluación externa?
Responsabilização ou controle da qualidade do ensino: a que serve a avaliação externa?
title Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
spellingShingle Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
Machado, Cristiane
avaliação externa
responsabilização
qualidade
aprendizagem.
política da educação
External evaluation
Accountability
Quality
Learning.
Evaluación externa
Responsabilización
Calidad
Aprendizaje.
Machado, Cristiane
avaliação externa
responsabilização
qualidade
aprendizagem.
política da educação
External evaluation
Accountability
Quality
Learning.
Evaluación externa
Responsabilización
Calidad
Aprendizaje.
title_short Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
title_full Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
title_fullStr Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
title_full_unstemmed Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
title_sort Accountability or control the quality of education: it serves the external evaluation?
author Machado, Cristiane
author_facet Machado, Cristiane
Machado, Cristiane
Alavarse, Ocimar Munhoz
Alavarse, Ocimar Munhoz
author_role author
author2 Alavarse, Ocimar Munhoz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Cristiane
Alavarse, Ocimar Munhoz
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação externa
responsabilização
qualidade
aprendizagem.
política da educação
External evaluation
Accountability
Quality
Learning.
Evaluación externa
Responsabilización
Calidad
Aprendizaje.
topic avaliação externa
responsabilização
qualidade
aprendizagem.
política da educação
External evaluation
Accountability
Quality
Learning.
Evaluación externa
Responsabilización
Calidad
Aprendizaje.
description In Brazil, as in other countries, there is the consolidation of external evaluation of educational policies and initiatives of government, having as main object the performance of students in reading and problem solving. Their results also have served as a basis for evaluating schools and teachers, including subsidy policies. Accordingly, to identify the quality of student performance on standardized tests such as the almost exclusive responsibility of school staff to external evaluation becomes a policy of accountability, or responsabilization. However, considering in this work, the results of external assessments may, on the other hand, establish a quality control of teaching, to monitor the students learning and the work done by school staff.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/6653
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7856/9712
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 67-79
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 67-79
Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 67-79
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1822179064147869696
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p67-79