Accountability policies in state education in Ceará, Pernambuco and Paraíba
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9562 |
Resumo: | The present text analyzes the accountability policies implemented in the state education systems of Ceará, Pernambuco and Paraíba (Brazil). It evaluates their provisions and how they articulate the pillars of external evaluation, accountability and responsibility, differentiating the designs of accountability policies in piecemeal forms, models and systems. The study is qualitative, descriptive and explanatory in nature, and is based on literature review and analysis of educational policy documents. As a result, it was found that states adopt “high accountability” policies in different stages of complexity, revealing models and systems of accountability, using tools of the results-oriented managerial model. |
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Accountability policies in state education in Ceará, Pernambuco and ParaíbaPolíticas de accountability en la educación estadual de Ceará, Pernambuco y ParaíbaPolíticas de accountability na educação estadual do Ceará, Pernambuco e ParaíbaAccountabilityAvaliação externaGerencialismoAccountabilityEvaluación externaGestiónAccountabilityExternal evaluationManagerialismThe present text analyzes the accountability policies implemented in the state education systems of Ceará, Pernambuco and Paraíba (Brazil). It evaluates their provisions and how they articulate the pillars of external evaluation, accountability and responsibility, differentiating the designs of accountability policies in piecemeal forms, models and systems. The study is qualitative, descriptive and explanatory in nature, and is based on literature review and analysis of educational policy documents. As a result, it was found that states adopt “high accountability” policies in different stages of complexity, revealing models and systems of accountability, using tools of the results-oriented managerial model.El texto analiza las políticas de accountability implantadas en las redes estaduales de educación de Ceará, Pernambuco y Paraíba. Examina sus disposiciones y verifica cómo articulan los pilares de la evaluación externa, rendición de cuentas y responsabilización, al distinguir los diseños de las políticas de accountability en formas de parcelas, modelos y sistemas. El estudio es de naturaleza cualitativa, de carácter descriptivo y explicativo, y utilizó como procedimientos la revisión bibliográfica y el análisis de documentos de política educacional. Como resultado se averiguó que los estados adoptan políticas de “alta responsabilización” en distintas etapas de complejidad, que revelan modelos y sistema de accountability mediante el uso de herramientas del modelo de gestión orientado por resultados.O texto analisa as políticas de accountability implantadas nas redes estaduais de ensino do Ceará, Pernambuco e Paraíba. Examina suas disposições e como articulam os pilares da avaliação externa, prestação de contas e responsabilização, distinguindo os desenhos das políticas de accountability em formas parcelares, de modelos e de sistemas. O estudo é de natureza qualitativa, de caráter descritivo e explicativo e utilizou como procedimentos revisão bibliográfica e análise de documentos de política educacional. Como resultado averiguou-se que os estados adotam políticas de “alta responsabilização”, em diferentes estágios de complexidade, revelando modelos e sistema de accountability com o uso de ferramentas do modelo gerencial orientado por resultados.Fundação Carlos Chagas2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/956210.18222/eae.v33.9562Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09562Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09562Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e09562Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e09562Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e095621984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9562/4529Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira da Silva, Andréia Leandro da Silva, Lucianados Santos Freire, Arlane Markely2022-12-22T15:50:53Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9562Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:53Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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