O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muranaka, Maria Aparecida Segatto
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2353
Resumo: The present article aims to discuss the public politics to education, emphasizing, in this broader context, the current situation of the Pedagogy courses. This is done studying the main government actions to reformulate the roles to be assumed by the State and by the superior education. That perspective requires an incursion through the imposed proposals by the World Bank and its reflexes in the official effort to reform the State Apparatus started by the Ministry of Administration and Reform of the State (MARE). Since the approval of the law 9394/96 (LDB), of organic form, new politics of teachers formation are being delineating by means of the correlate legislation that regulates it. The analysis of that legal skeleton will be referenced in the documents of the MARE as well as in those ones elaborated by the Ministry of Education, aiming the comparison between the rules proposed by them with the express determination in the LDB and in the complementary legislation.
id UNESP-7_0f5463abaa23d91735c32472df5518a7
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2353
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.Curso de Pedagogiapolítica educacionalformação de professoresDecreto n° 3.276/99The present article aims to discuss the public politics to education, emphasizing, in this broader context, the current situation of the Pedagogy courses. This is done studying the main government actions to reformulate the roles to be assumed by the State and by the superior education. That perspective requires an incursion through the imposed proposals by the World Bank and its reflexes in the official effort to reform the State Apparatus started by the Ministry of Administration and Reform of the State (MARE). Since the approval of the law 9394/96 (LDB), of organic form, new politics of teachers formation are being delineating by means of the correlate legislation that regulates it. The analysis of that legal skeleton will be referenced in the documents of the MARE as well as in those ones elaborated by the Ministry of Education, aiming the comparison between the rules proposed by them with the express determination in the LDB and in the complementary legislation.Ao abordar as principais estratégias e ações governamentais para a reconfiguração dos papéis a serem assumidos pelo Estado e pela educação superior, o presente artigo tem por objetivo discutir as políticas públicas para a educação enfatizando, nesse contexto mais amplo, a situação atual dos cursos de Pedagogia. Essa perspectiva requer uma incursão nas diretrizes im/pro - postas pelo Banco Mundial e seus reflexos no esforço oficial para a reforma do Aparelho de Estado, encetada pelo Ministério da Administração e Reforma do Estado (MARE). Desde a aprovação da LDB 9.394/96, de forma orgânica, novas políticas de formação de professores vão se delineando por meio da legislação correlata que a regulamenta. A análise desse arcabouço legal estará referenciada tanto nos documentos do MARE, quanto naqueles elaborados pelo Ministério da Educação visando o cotejo entre as medidas por eles propostas com as determinações expressas na LDB e na legislação complementar.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2353Educação: Teoria e Prática; Vol. 7, No. 12/13 (1999); 18Educação: Teoria e Prática; Vol. 7, No. 12/13 (1999); 18Educação: Teoria e Prática; Vol. 7, No. 12/13 (1999); 181981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2353/2091Muranaka, Maria Aparecida Segattoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-23T12:22:06Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2353Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-23T12:22:06EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
title O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
spellingShingle O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
Muranaka, Maria Aparecida Segatto
Curso de Pedagogia
política educacional
formação de professores
Decreto n° 3.276/99
title_short O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
title_full O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
title_fullStr O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
title_full_unstemmed O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
title_sort O curso de Pedagogia nas Atuais Políticas Públicas para o Setor Educacional.
author Muranaka, Maria Aparecida Segatto
author_facet Muranaka, Maria Aparecida Segatto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muranaka, Maria Aparecida Segatto
dc.subject.por.fl_str_mv Curso de Pedagogia
política educacional
formação de professores
Decreto n° 3.276/99
topic Curso de Pedagogia
política educacional
formação de professores
Decreto n° 3.276/99
description The present article aims to discuss the public politics to education, emphasizing, in this broader context, the current situation of the Pedagogy courses. This is done studying the main government actions to reformulate the roles to be assumed by the State and by the superior education. That perspective requires an incursion through the imposed proposals by the World Bank and its reflexes in the official effort to reform the State Apparatus started by the Ministry of Administration and Reform of the State (MARE). Since the approval of the law 9394/96 (LDB), of organic form, new politics of teachers formation are being delineating by means of the correlate legislation that regulates it. The analysis of that legal skeleton will be referenced in the documents of the MARE as well as in those ones elaborated by the Ministry of Education, aiming the comparison between the rules proposed by them with the express determination in the LDB and in the complementary legislation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2353
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2353/2091
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 7, No. 12/13 (1999); 18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 7, No. 12/13 (1999); 18
Educação: Teoria e Prática; Vol. 7, No. 12/13 (1999); 18
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810658009088