COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861 |
Resumo: | The school, as the teacher, does not live isolated, but inserted in a context that should be used in favor of its development, and the professional development of its teachers. Thus, this study sought to examine the importance of interactions between teachers, promoting a collaborative professional culture sharing doubts and uncertainties to achieve a common goal, promote effective learning of geometry through technologies. For this study a mining project that had the partnership between school and university the important structure for debate and discussion on the use of new technologies for math teaching aid / geometry. This text reflects a qualitative research, which a weekly monitoring in the empirical field represented by the school's computer lab, where took place the majority of the proposed activities. |
id |
UNESP-7_1b0dd1ebf09e04e878fafdd6d7f6f916 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11861 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARETRABAJO COLABORATIVO MEDIANTE EL SOFTWARE DINÁMICO DE GEOMETRÍATRABALHO COLABORATIVO NO USO DE SOFTWARE DE GEOMETRIA DINÂMICATrabalho ColetivoColaboraçãoTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoGeometriaMatemáticaCollective workCollaborationDigital Technologies of Information and CommunicationGeometryMathematicsEl trabajo colectivoColaboraciónLas tecnologías digitales de información y comunicaciónLa geometriaMatemáticasThe school, as the teacher, does not live isolated, but inserted in a context that should be used in favor of its development, and the professional development of its teachers. Thus, this study sought to examine the importance of interactions between teachers, promoting a collaborative professional culture sharing doubts and uncertainties to achieve a common goal, promote effective learning of geometry through technologies. For this study a mining project that had the partnership between school and university the important structure for debate and discussion on the use of new technologies for math teaching aid / geometry. This text reflects a qualitative research, which a weekly monitoring in the empirical field represented by the school's computer lab, where took place the majority of the proposed activities.La escuela y el maestro no vive aislado, sino que se inserta en un contexto que se debe utilizar en favor de su desarrollo, y el desarrollo profesional de sus profesores. Por lo tanto, este estudio trató de examinar la importancia de las interacciones entre los maestros, la promoción de un profesional de colaboración de intercambio de la cultura dudas e incertidumbres para lograr un objetivo común, promover el aprendizaje efectivo de la geometría a través de las tecnologías. Para este estudio un proyecto minero que tuvo la colaboración entre la escuela y la universidad de la estructura importante para el debate y la discusión sobre el uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza de matemáticas ayuda / geometría. Este texto refleja una investigación cualitativa, que se utilizó dun seguimiento semanal en el campo empírico representada por el laboratorio de computación de la escuela, donde tuvo lugar la mayor parte de las actividades propuestas.A escola, assim como todos que a compõem, não vive isolada, mas inserida num contexto que deve ser usado a favor de seu desenvolvimento, e para o desenvolvimento profissional de seus docentes. Nesse sentido, este trabalho buscou examinar a importância das interações entre professores, promovendo uma cultura profissional colaborativa que partilhe dúvidas e incertezas, para alcançar um objetivo em comum, e promover um aprendizado eficaz da geometria, por meio da interação com as tecnologias, tão presentes fora dos muros da escola. Assim, analisamos um projeto mineiro que apresentou, na parceria entre escola e universidade, a estrutura de debate e discussão sobre o uso das novas tecnologias para o auxílio de ensino de matemática/geometria. Este texto apresenta uma pesquisa qualitativa, com acompanhamento semanal no campo empírico representado pelo laboratório de informática da escola, onde aconteceram a maioria das atividades propostas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1186110.18675/1981-8106.vol29.n62.p733-753Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-7531981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11270https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11271https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11312Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Eliton Meireles deSouza, Viviane Aparecida deOliveira, Janaína Fátima SouzaSouza Júnior, Arlindo José de2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11861Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE TRABAJO COLABORATIVO MEDIANTE EL SOFTWARE DINÁMICO DE GEOMETRÍA TRABALHO COLABORATIVO NO USO DE SOFTWARE DE GEOMETRIA DINÂMICA |
title |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE |
spellingShingle |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE Moura, Eliton Meireles de Trabalho Coletivo Colaboração Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Geometria Matemática Collective work Collaboration Digital Technologies of Information and Communication Geometry Mathematics El trabajo colectivo Colaboración Las tecnologías digitales de información y comunicación La geometria Matemáticas |
title_short |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE |
title_full |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE |
title_fullStr |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE |
title_full_unstemmed |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE |
title_sort |
COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE |
author |
Moura, Eliton Meireles de |
author_facet |
Moura, Eliton Meireles de Souza, Viviane Aparecida de Oliveira, Janaína Fátima Souza Souza Júnior, Arlindo José de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Viviane Aparecida de Oliveira, Janaína Fátima Souza Souza Júnior, Arlindo José de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Eliton Meireles de Souza, Viviane Aparecida de Oliveira, Janaína Fátima Souza Souza Júnior, Arlindo José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Coletivo Colaboração Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Geometria Matemática Collective work Collaboration Digital Technologies of Information and Communication Geometry Mathematics El trabajo colectivo Colaboración Las tecnologías digitales de información y comunicación La geometria Matemáticas |
topic |
Trabalho Coletivo Colaboração Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Geometria Matemática Collective work Collaboration Digital Technologies of Information and Communication Geometry Mathematics El trabajo colectivo Colaboración Las tecnologías digitales de información y comunicación La geometria Matemáticas |
description |
The school, as the teacher, does not live isolated, but inserted in a context that should be used in favor of its development, and the professional development of its teachers. Thus, this study sought to examine the importance of interactions between teachers, promoting a collaborative professional culture sharing doubts and uncertainties to achieve a common goal, promote effective learning of geometry through technologies. For this study a mining project that had the partnership between school and university the important structure for debate and discussion on the use of new technologies for math teaching aid / geometry. This text reflects a qualitative research, which a weekly monitoring in the empirical field represented by the school's computer lab, where took place the majority of the proposed activities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861 10.18675/1981-8106.vol29.n62.p733-753 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n62.p733-753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11270 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11271 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11312 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812559077376 |