COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Eliton Meireles de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Souza, Viviane Aparecida de, Oliveira, Janaína Fátima Souza, Souza Júnior, Arlindo José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861
Resumo: The school, as the teacher, does not live isolated, but inserted in a context that should be used in favor of its development, and the professional development of its teachers. Thus, this study sought to examine the importance of interactions between teachers, promoting a collaborative professional culture sharing doubts and uncertainties to achieve a common goal, promote effective learning of geometry through technologies. For this study a mining project that had the partnership between school and university the important structure for debate and discussion on the use of new technologies for math teaching aid / geometry. This text reflects a qualitative research, which a weekly monitoring in the empirical field represented by the school's computer lab, where took place the majority of the proposed activities.
id UNESP-7_1b0dd1ebf09e04e878fafdd6d7f6f916
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11861
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARETRABAJO COLABORATIVO MEDIANTE EL SOFTWARE DINÁMICO DE GEOMETRÍATRABALHO COLABORATIVO NO USO DE SOFTWARE DE GEOMETRIA DINÂMICATrabalho ColetivoColaboraçãoTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoGeometriaMatemáticaCollective workCollaborationDigital Technologies of Information and CommunicationGeometryMathematicsEl trabajo colectivoColaboraciónLas tecnologías digitales de información y comunicaciónLa geometriaMatemáticasThe school, as the teacher, does not live isolated, but inserted in a context that should be used in favor of its development, and the professional development of its teachers. Thus, this study sought to examine the importance of interactions between teachers, promoting a collaborative professional culture sharing doubts and uncertainties to achieve a common goal, promote effective learning of geometry through technologies. For this study a mining project that had the partnership between school and university the important structure for debate and discussion on the use of new technologies for math teaching aid / geometry. This text reflects a qualitative research, which a weekly monitoring in the empirical field represented by the school's computer lab, where took place the majority of the proposed activities.La escuela y el maestro no vive aislado, sino que se inserta en un contexto que se debe utilizar en favor de su desarrollo, y el desarrollo profesional de sus profesores. Por lo tanto, este estudio trató de examinar la importancia de las interacciones entre los maestros, la promoción de un profesional de colaboración de intercambio de la cultura dudas e incertidumbres para lograr un objetivo común, promover el aprendizaje efectivo de la geometría a través de las tecnologías. Para este estudio un proyecto minero que tuvo la colaboración entre la escuela y la universidad de la estructura importante para el debate y la discusión sobre el uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza de matemáticas ayuda / geometría. Este texto refleja una investigación cualitativa, que se utilizó dun seguimiento semanal en el campo empírico representada por el laboratorio de computación de la escuela, donde tuvo lugar la mayor parte de las actividades propuestas.A escola, assim como todos que a compõem, não vive isolada, mas inserida num contexto que deve ser usado a favor de seu desenvolvimento, e para o desenvolvimento profissional de seus docentes. Nesse sentido, este trabalho buscou examinar a importância das interações entre professores, promovendo uma cultura profissional colaborativa que partilhe dúvidas e incertezas, para alcançar um objetivo em comum, e promover um aprendizado eficaz da geometria, por meio da interação com as tecnologias, tão presentes fora dos muros da escola. Assim, analisamos um projeto mineiro que apresentou, na parceria entre escola e universidade, a estrutura de debate e discussão sobre o uso das novas tecnologias para o auxílio de ensino de matemática/geometria. Este texto apresenta uma pesquisa qualitativa, com acompanhamento semanal no campo empírico representado pelo laboratório de informática da escola, onde aconteceram a maioria das atividades propostas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1186110.18675/1981-8106.vol29.n62.p733-753Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-7531981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11270https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11271https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11312Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Eliton Meireles deSouza, Viviane Aparecida deOliveira, Janaína Fátima SouzaSouza Júnior, Arlindo José de2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11861Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
TRABAJO COLABORATIVO MEDIANTE EL SOFTWARE DINÁMICO DE GEOMETRÍA
TRABALHO COLABORATIVO NO USO DE SOFTWARE DE GEOMETRIA DINÂMICA
title COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
spellingShingle COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
Moura, Eliton Meireles de
Trabalho Coletivo
Colaboração
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Geometria
Matemática
Collective work
Collaboration
Digital Technologies of Information and Communication
Geometry
Mathematics
El trabajo colectivo
Colaboración
Las tecnologías digitales de información y comunicación
La geometria
Matemáticas
title_short COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
title_full COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
title_fullStr COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
title_full_unstemmed COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
title_sort COLABORATIVE WORK IN THE USE OF DYNAMIC GEOMETRY SOFTWARE
author Moura, Eliton Meireles de
author_facet Moura, Eliton Meireles de
Souza, Viviane Aparecida de
Oliveira, Janaína Fátima Souza
Souza Júnior, Arlindo José de
author_role author
author2 Souza, Viviane Aparecida de
Oliveira, Janaína Fátima Souza
Souza Júnior, Arlindo José de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Eliton Meireles de
Souza, Viviane Aparecida de
Oliveira, Janaína Fátima Souza
Souza Júnior, Arlindo José de
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho Coletivo
Colaboração
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Geometria
Matemática
Collective work
Collaboration
Digital Technologies of Information and Communication
Geometry
Mathematics
El trabajo colectivo
Colaboración
Las tecnologías digitales de información y comunicación
La geometria
Matemáticas
topic Trabalho Coletivo
Colaboração
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Geometria
Matemática
Collective work
Collaboration
Digital Technologies of Information and Communication
Geometry
Mathematics
El trabajo colectivo
Colaboración
Las tecnologías digitales de información y comunicación
La geometria
Matemáticas
description The school, as the teacher, does not live isolated, but inserted in a context that should be used in favor of its development, and the professional development of its teachers. Thus, this study sought to examine the importance of interactions between teachers, promoting a collaborative professional culture sharing doubts and uncertainties to achieve a common goal, promote effective learning of geometry through technologies. For this study a mining project that had the partnership between school and university the important structure for debate and discussion on the use of new technologies for math teaching aid / geometry. This text reflects a qualitative research, which a weekly monitoring in the empirical field represented by the school's computer lab, where took place the majority of the proposed activities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861
10.18675/1981-8106.vol29.n62.p733-753
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n62.p733-753
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11270
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11271
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11861/11312
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 733-753
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812559077376