MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Nunes, Klivia Cássia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos Bezerra, Maria Cristina dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218
Resumo: This study aims to analyze existing teaching practices in multigrade schools in the municipality of Tocantinópolis/TO, having the contribution of historical-critical pedagogy as reference. Thus, the articulations of pedagogical work with social issues become a priority to be analyzed in this research, regarding multigrade schools, precisely because these classes are offered to children of the working class living in the countryside. Therefore, the problem appears, based on the following question: how are pedagogical practices in multigrade schools in Tocantinópolis municipality have been materializing? To solve the proposed problem, we appealed to the historical-critical pedagogy proposition to better understand the object studied. For methodological organization of the article, a theoretical, field research was conducted. The result, temporary, provided a view on teachers’ practice in multigrade schools in Tocantinópolis, which demonstrated the lack of a revolutionary pedagogy. Keywords: Historical-critical pedagogy. Pedagogical praxis. Multigrade schools.
id UNESP-7_26b4957fc5e614adaf2950ce5b6e5f1e
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12218
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTIONESCUELAS MULTIGRADO Y LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA: EL COMIENZO DE UNA REFLEXIÓNESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA: INÍCIO DE UMA REFLEXÃOpedagogia histórico-críticapráxis pedagógicaescolas multisseriadas.ESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICAThis study aims to analyze existing teaching practices in multigrade schools in the municipality of Tocantinópolis/TO, having the contribution of historical-critical pedagogy as reference. Thus, the articulations of pedagogical work with social issues become a priority to be analyzed in this research, regarding multigrade schools, precisely because these classes are offered to children of the working class living in the countryside. Therefore, the problem appears, based on the following question: how are pedagogical practices in multigrade schools in Tocantinópolis municipality have been materializing? To solve the proposed problem, we appealed to the historical-critical pedagogy proposition to better understand the object studied. For methodological organization of the article, a theoretical, field research was conducted. The result, temporary, provided a view on teachers’ practice in multigrade schools in Tocantinópolis, which demonstrated the lack of a revolutionary pedagogy. Keywords: Historical-critical pedagogy. Pedagogical praxis. Multigrade schools.Este estudio tiene como objetivo analizar las prácticas de enseñanza existentes en las escuelas multigrado en el municipio de Tocantinópolis/TO, teniendo como referencia la contribución de la pedagogía histórico-crítica. Por lo tanto, las articulaciones del trabajo pedagógico con los problemas sociales se convierten en una prioridad para ser analizados en esta investigación, en relación con las escuelas multigrado, precisamente porque se ofrecen estas escuelas a los niños de la clase trabajadora que trabaja y vive en el campo. De este modo, se pone la cuestión: ¿cómo las prácticas pedagógicas en las escuelas multigrado en el municipio de Tocantinópolis se materializan? Teniendo en cuenta la resolución del problema se propuso la pedagogía histórico-crítica para comprender mejor el objeto de estudio. Para la organización metodológica del trabajo, se decidió llevar a cabo la investigación teórica y de campo. El resultado, temporal, proporcionó una visión sobre la práctica de los profesores de las escuelas multigrado en Tocantinópolis, lo que demuestra la falta de una pedagogía revolucionaria. Palabras clave: Pedagogía histórico-crítica. Praxis pedagógicas. Escuelas multigrado.O presente trabalho tem como objetivo analisar as práticas pedagógicas existentes nas escolas multisseriadas do município de Tocantinópolis/TO, tendo como referência a contribuição da pedagogia histórico-crítica. Deste modo, as articulações do trabalho pedagógico com as questões sociais se tornam prioritárias para serem analisadas nesta investigação no que tange as escolas multisseriadas por, justamente, serem estas escolas oferecidas para os filhos da classe trabalhadora que vive e mora no campo. Assim, surge a problematização, tendo como fio condutor o seguinte questionamento: de que forma as práticas pedagógicas nas escolas multisseriadas no município de Tocantinópolis vem se materializando? À vista da resolução do problema proposto, recorreu-se a proposição da pedagogia histórico-crítica para melhor compreensão do objeto em estudo. Para organização metodológica do trabalho, optou-se pela realização da pesquisa teórica e de campo. O resultado, provisório, proporcionou ter uma visão sobre a prática dos professores das escolas multisseriadas em Tocantinópolis, o que demonstrou a carência de uma pedagogia revolucionária. Palavras-chave: Pedagogia histórico-crítica. Práxis pedagógica. Escolas multisseriadas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPESQUISA EMPÍRICA DE CAMPOapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1221810.18675/1981-8106.vol28.n58.p408-425Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-425Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-425Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-4251981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8628https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8629https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8639https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/11045Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Nunes, Klivia CássiaSantos Bezerra, Maria Cristina dos2019-10-24T13:07:46Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12218Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:07:46EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
ESCUELAS MULTIGRADO Y LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA: EL COMIENZO DE UNA REFLEXIÓN
ESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA: INÍCIO DE UMA REFLEXÃO
title MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
spellingShingle MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
Silva Nunes, Klivia Cássia
pedagogia histórico-crítica
práxis pedagógica
escolas multisseriadas.
ESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
title_short MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
title_full MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
title_fullStr MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
title_full_unstemmed MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
title_sort MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
author Silva Nunes, Klivia Cássia
author_facet Silva Nunes, Klivia Cássia
Santos Bezerra, Maria Cristina dos
author_role author
author2 Santos Bezerra, Maria Cristina dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Nunes, Klivia Cássia
Santos Bezerra, Maria Cristina dos
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogia histórico-crítica
práxis pedagógica
escolas multisseriadas.
ESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
topic pedagogia histórico-crítica
práxis pedagógica
escolas multisseriadas.
ESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
description This study aims to analyze existing teaching practices in multigrade schools in the municipality of Tocantinópolis/TO, having the contribution of historical-critical pedagogy as reference. Thus, the articulations of pedagogical work with social issues become a priority to be analyzed in this research, regarding multigrade schools, precisely because these classes are offered to children of the working class living in the countryside. Therefore, the problem appears, based on the following question: how are pedagogical practices in multigrade schools in Tocantinópolis municipality have been materializing? To solve the proposed problem, we appealed to the historical-critical pedagogy proposition to better understand the object studied. For methodological organization of the article, a theoretical, field research was conducted. The result, temporary, provided a view on teachers’ practice in multigrade schools in Tocantinópolis, which demonstrated the lack of a revolutionary pedagogy. Keywords: Historical-critical pedagogy. Pedagogical praxis. Multigrade schools.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
PESQUISA EMPÍRICA DE CAMPO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p408-425
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p408-425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8628
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8629
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8639
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/11045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-425
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-425
Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-425
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812625137664