MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTION
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218 |
Resumo: | This study aims to analyze existing teaching practices in multigrade schools in the municipality of Tocantinópolis/TO, having the contribution of historical-critical pedagogy as reference. Thus, the articulations of pedagogical work with social issues become a priority to be analyzed in this research, regarding multigrade schools, precisely because these classes are offered to children of the working class living in the countryside. Therefore, the problem appears, based on the following question: how are pedagogical practices in multigrade schools in Tocantinópolis municipality have been materializing? To solve the proposed problem, we appealed to the historical-critical pedagogy proposition to better understand the object studied. For methodological organization of the article, a theoretical, field research was conducted. The result, temporary, provided a view on teachers’ practice in multigrade schools in Tocantinópolis, which demonstrated the lack of a revolutionary pedagogy. Keywords: Historical-critical pedagogy. Pedagogical praxis. Multigrade schools. |
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MULTIGRADE SCHOOLS AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: BEGINNING OF A REFLECTIONESCUELAS MULTIGRADO Y LA PEDAGOGÍA HISTÓRICO-CRÍTICA: EL COMIENZO DE UNA REFLEXIÓNESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA: INÍCIO DE UMA REFLEXÃOpedagogia histórico-críticapráxis pedagógicaescolas multisseriadas.ESCOLAS MULTISSERIADAS E A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICAThis study aims to analyze existing teaching practices in multigrade schools in the municipality of Tocantinópolis/TO, having the contribution of historical-critical pedagogy as reference. Thus, the articulations of pedagogical work with social issues become a priority to be analyzed in this research, regarding multigrade schools, precisely because these classes are offered to children of the working class living in the countryside. Therefore, the problem appears, based on the following question: how are pedagogical practices in multigrade schools in Tocantinópolis municipality have been materializing? To solve the proposed problem, we appealed to the historical-critical pedagogy proposition to better understand the object studied. For methodological organization of the article, a theoretical, field research was conducted. The result, temporary, provided a view on teachers’ practice in multigrade schools in Tocantinópolis, which demonstrated the lack of a revolutionary pedagogy. Keywords: Historical-critical pedagogy. Pedagogical praxis. Multigrade schools.Este estudio tiene como objetivo analizar las prácticas de enseñanza existentes en las escuelas multigrado en el municipio de Tocantinópolis/TO, teniendo como referencia la contribución de la pedagogía histórico-crítica. Por lo tanto, las articulaciones del trabajo pedagógico con los problemas sociales se convierten en una prioridad para ser analizados en esta investigación, en relación con las escuelas multigrado, precisamente porque se ofrecen estas escuelas a los niños de la clase trabajadora que trabaja y vive en el campo. De este modo, se pone la cuestión: ¿cómo las prácticas pedagógicas en las escuelas multigrado en el municipio de Tocantinópolis se materializan? Teniendo en cuenta la resolución del problema se propuso la pedagogía histórico-crítica para comprender mejor el objeto de estudio. Para la organización metodológica del trabajo, se decidió llevar a cabo la investigación teórica y de campo. El resultado, temporal, proporcionó una visión sobre la práctica de los profesores de las escuelas multigrado en Tocantinópolis, lo que demuestra la falta de una pedagogía revolucionaria. Palabras clave: Pedagogía histórico-crítica. Praxis pedagógicas. Escuelas multigrado.O presente trabalho tem como objetivo analisar as práticas pedagógicas existentes nas escolas multisseriadas do município de Tocantinópolis/TO, tendo como referência a contribuição da pedagogia histórico-crítica. Deste modo, as articulações do trabalho pedagógico com as questões sociais se tornam prioritárias para serem analisadas nesta investigação no que tange as escolas multisseriadas por, justamente, serem estas escolas oferecidas para os filhos da classe trabalhadora que vive e mora no campo. Assim, surge a problematização, tendo como fio condutor o seguinte questionamento: de que forma as práticas pedagógicas nas escolas multisseriadas no município de Tocantinópolis vem se materializando? À vista da resolução do problema proposto, recorreu-se a proposição da pedagogia histórico-crítica para melhor compreensão do objeto em estudo. Para organização metodológica do trabalho, optou-se pela realização da pesquisa teórica e de campo. O resultado, provisório, proporcionou ter uma visão sobre a prática dos professores das escolas multisseriadas em Tocantinópolis, o que demonstrou a carência de uma pedagogia revolucionária. Palavras-chave: Pedagogia histórico-crítica. Práxis pedagógica. Escolas multisseriadas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPESQUISA EMPÍRICA DE CAMPOapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1221810.18675/1981-8106.vol28.n58.p408-425Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-425Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-425Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 408-4251981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8628https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8629https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/8639https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12218/11045Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Nunes, Klivia CássiaSantos Bezerra, Maria Cristina dos2019-10-24T13:07:46Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12218Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:07:46EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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