"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furlan, Susana Angelin
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, José Milton de, Lima, Márcia Regina Canhoto de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185
Resumo: This paper portrays reflections of a research that investigated the acceleration of time in contemporary times and how this movement permeates the school. The research is based on a master's research that counted on the participation of two teachers and approximately 50 children, observed throughout the school year of 2017. Thus, this study relied on the theoretical and philosophical basis to understand the current movement of time and its repercussions in the school context. We perceive that this acceleration of time, a characteristic of contemporary society, already falls on children in anticipation of what they are capable of doing. Thus, it is necessary to be attentive to the relationships between children and themselves and adults, which are the basis of an educational system of quality; and it is also essential to slow down, to pay attention to the details and singularities.
id UNESP-7_4590dec01ca1d2ff76eb5a47a471a879
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13185
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT"FALTA TIEMPO, TIENES QUE CORRER": EL TIEMPO EN ÉPOCA CONTEMPORÁNEA Y SU DISEÑO EN EL CONTEXTO ESCOLAR“FALTA TEMPO, TEM QUE CORRER”: O TEMPO NA CONTEMPORANEIDADE E SUA CONCEPÇÃO NO CONTEXTO ESCOLAREducação InfantilTempoAceleração do tempoEarly childhood educationTimeAcceleration of timeEducación infantilTiempoAceleración del tiempoThis paper portrays reflections of a research that investigated the acceleration of time in contemporary times and how this movement permeates the school. The research is based on a master's research that counted on the participation of two teachers and approximately 50 children, observed throughout the school year of 2017. Thus, this study relied on the theoretical and philosophical basis to understand the current movement of time and its repercussions in the school context. We perceive that this acceleration of time, a characteristic of contemporary society, already falls on children in anticipation of what they are capable of doing. Thus, it is necessary to be attentive to the relationships between children and themselves and adults, which are the basis of an educational system of quality; and it is also essential to slow down, to pay attention to the details and singularities.Este artículo describe reflexiones de una investigación que investigó la aceleración del tiempo en la contemporaneidad y cómo este movimiento impregna la escuela. La investigación se basa en una investigación de maestría que contó con la participación de dos maestros y aproximadamente 50 niños, observados a lo largo del año escolar de 2017. Así, este estudio se basó en la base teórica y filosófica para entender el movimiento actual del tiempo y sus repercusiones en el contexto escolar. Percibimos que esta aceleración del tiempo, un hito de la sociedad contemporánea, ya está en los niños en previsión de lo que son capaces de hacer. Por lo tanto, es necesario estar atentos a las relaciones entre niños y niños y adultos, que son la base de un sistema educativo de calidad; Y es indispensable, también, para frenar, para prestar más atención a los detalles y singularidadesEste artigo retrata reflexões de uma pesquisa que investigou a aceleração do tempo na contemporaneidade e como esse movimento permeava a escola. A investigação é advinda de uma pesquisa de mestrado que contou com a participação de duas professoras e aproximadamente 50 crianças, observadas durante todo o ano letivo de 2017. Desta maneira, este estudo utiliza uma base teórica e filosófica para entender o movimento do tempo na atualidade e suas repercussões no contexto escolar. Notamos que essa aceleração do tempo, marco da sociedade contemporânea, já recai nas crianças numa antecipação do que elas são capazes de fazer. Dessa forma, é necessário atentarmos-nos às relações entre as crianças e seus pares e entre as crianças e os adultos, que são bases de um sistema educativo de qualidade. É imprescindível, também, desacelerar, para prestar mais atenção nos detalhes e nas singularidades.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1318510.18675/1981-8106.v30.n.63.s13185Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11644https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11645https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11668Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFurlan, Susana AngelinLima, José Milton deLima, Márcia Regina Canhoto de2020-07-01T17:54:21Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13185Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-07-01T17:54:21EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
"FALTA TIEMPO, TIENES QUE CORRER": EL TIEMPO EN ÉPOCA CONTEMPORÁNEA Y SU DISEÑO EN EL CONTEXTO ESCOLAR
“FALTA TEMPO, TEM QUE CORRER”: O TEMPO NA CONTEMPORANEIDADE E SUA CONCEPÇÃO NO CONTEXTO ESCOLAR
title "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
spellingShingle "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
Furlan, Susana Angelin
Educação Infantil
Tempo
Aceleração do tempo
Early childhood education
Time
Acceleration of time
Educación infantil
Tiempo
Aceleración del tiempo
title_short "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
title_full "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
title_fullStr "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
title_full_unstemmed "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
title_sort "LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
author Furlan, Susana Angelin
author_facet Furlan, Susana Angelin
Lima, José Milton de
Lima, Márcia Regina Canhoto de
author_role author
author2 Lima, José Milton de
Lima, Márcia Regina Canhoto de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furlan, Susana Angelin
Lima, José Milton de
Lima, Márcia Regina Canhoto de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Tempo
Aceleração do tempo
Early childhood education
Time
Acceleration of time
Educación infantil
Tiempo
Aceleración del tiempo
topic Educação Infantil
Tempo
Aceleração do tempo
Early childhood education
Time
Acceleration of time
Educación infantil
Tiempo
Aceleración del tiempo
description This paper portrays reflections of a research that investigated the acceleration of time in contemporary times and how this movement permeates the school. The research is based on a master's research that counted on the participation of two teachers and approximately 50 children, observed throughout the school year of 2017. Thus, this study relied on the theoretical and philosophical basis to understand the current movement of time and its repercussions in the school context. We perceive that this acceleration of time, a characteristic of contemporary society, already falls on children in anticipation of what they are capable of doing. Thus, it is necessary to be attentive to the relationships between children and themselves and adults, which are the basis of an educational system of quality; and it is also essential to slow down, to pay attention to the details and singularities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13185
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13185
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11644
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11645
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11668
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-19
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813008916480