"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185 |
Resumo: | This paper portrays reflections of a research that investigated the acceleration of time in contemporary times and how this movement permeates the school. The research is based on a master's research that counted on the participation of two teachers and approximately 50 children, observed throughout the school year of 2017. Thus, this study relied on the theoretical and philosophical basis to understand the current movement of time and its repercussions in the school context. We perceive that this acceleration of time, a characteristic of contemporary society, already falls on children in anticipation of what they are capable of doing. Thus, it is necessary to be attentive to the relationships between children and themselves and adults, which are the basis of an educational system of quality; and it is also essential to slow down, to pay attention to the details and singularities. |
id |
UNESP-7_4590dec01ca1d2ff76eb5a47a471a879 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13185 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT"FALTA TIEMPO, TIENES QUE CORRER": EL TIEMPO EN ÉPOCA CONTEMPORÁNEA Y SU DISEÑO EN EL CONTEXTO ESCOLAR“FALTA TEMPO, TEM QUE CORRER”: O TEMPO NA CONTEMPORANEIDADE E SUA CONCEPÇÃO NO CONTEXTO ESCOLAREducação InfantilTempoAceleração do tempoEarly childhood educationTimeAcceleration of timeEducación infantilTiempoAceleración del tiempoThis paper portrays reflections of a research that investigated the acceleration of time in contemporary times and how this movement permeates the school. The research is based on a master's research that counted on the participation of two teachers and approximately 50 children, observed throughout the school year of 2017. Thus, this study relied on the theoretical and philosophical basis to understand the current movement of time and its repercussions in the school context. We perceive that this acceleration of time, a characteristic of contemporary society, already falls on children in anticipation of what they are capable of doing. Thus, it is necessary to be attentive to the relationships between children and themselves and adults, which are the basis of an educational system of quality; and it is also essential to slow down, to pay attention to the details and singularities.Este artículo describe reflexiones de una investigación que investigó la aceleración del tiempo en la contemporaneidad y cómo este movimiento impregna la escuela. La investigación se basa en una investigación de maestría que contó con la participación de dos maestros y aproximadamente 50 niños, observados a lo largo del año escolar de 2017. Así, este estudio se basó en la base teórica y filosófica para entender el movimiento actual del tiempo y sus repercusiones en el contexto escolar. Percibimos que esta aceleración del tiempo, un hito de la sociedad contemporánea, ya está en los niños en previsión de lo que son capaces de hacer. Por lo tanto, es necesario estar atentos a las relaciones entre niños y niños y adultos, que son la base de un sistema educativo de calidad; Y es indispensable, también, para frenar, para prestar más atención a los detalles y singularidadesEste artigo retrata reflexões de uma pesquisa que investigou a aceleração do tempo na contemporaneidade e como esse movimento permeava a escola. A investigação é advinda de uma pesquisa de mestrado que contou com a participação de duas professoras e aproximadamente 50 crianças, observadas durante todo o ano letivo de 2017. Desta maneira, este estudo utiliza uma base teórica e filosófica para entender o movimento do tempo na atualidade e suas repercussões no contexto escolar. Notamos que essa aceleração do tempo, marco da sociedade contemporânea, já recai nas crianças numa antecipação do que elas são capazes de fazer. Dessa forma, é necessário atentarmos-nos às relações entre as crianças e seus pares e entre as crianças e os adultos, que são bases de um sistema educativo de qualidade. É imprescindível, também, desacelerar, para prestar mais atenção nos detalhes e nas singularidades.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1318510.18675/1981-8106.v30.n.63.s13185Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11644https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11645https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11668Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFurlan, Susana AngelinLima, José Milton deLima, Márcia Regina Canhoto de2020-07-01T17:54:21Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13185Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-07-01T17:54:21EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT "FALTA TIEMPO, TIENES QUE CORRER": EL TIEMPO EN ÉPOCA CONTEMPORÁNEA Y SU DISEÑO EN EL CONTEXTO ESCOLAR “FALTA TEMPO, TEM QUE CORRER”: O TEMPO NA CONTEMPORANEIDADE E SUA CONCEPÇÃO NO CONTEXTO ESCOLAR |
title |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT |
spellingShingle |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT Furlan, Susana Angelin Educação Infantil Tempo Aceleração do tempo Early childhood education Time Acceleration of time Educación infantil Tiempo Aceleración del tiempo |
title_short |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_full |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_fullStr |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_full_unstemmed |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_sort |
"LACK TIME, GOTTA RUN": THE TIME IN CONTEMPORARY TIMES AND ITS DESIGN IN THE SCHOOL CONTEXT |
author |
Furlan, Susana Angelin |
author_facet |
Furlan, Susana Angelin Lima, José Milton de Lima, Márcia Regina Canhoto de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, José Milton de Lima, Márcia Regina Canhoto de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furlan, Susana Angelin Lima, José Milton de Lima, Márcia Regina Canhoto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Tempo Aceleração do tempo Early childhood education Time Acceleration of time Educación infantil Tiempo Aceleración del tiempo |
topic |
Educação Infantil Tempo Aceleração do tempo Early childhood education Time Acceleration of time Educación infantil Tiempo Aceleración del tiempo |
description |
This paper portrays reflections of a research that investigated the acceleration of time in contemporary times and how this movement permeates the school. The research is based on a master's research that counted on the participation of two teachers and approximately 50 children, observed throughout the school year of 2017. Thus, this study relied on the theoretical and philosophical basis to understand the current movement of time and its repercussions in the school context. We perceive that this acceleration of time, a characteristic of contemporary society, already falls on children in anticipation of what they are capable of doing. Thus, it is necessary to be attentive to the relationships between children and themselves and adults, which are the basis of an educational system of quality; and it is also essential to slow down, to pay attention to the details and singularities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13185 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11644 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11645 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13185/11668 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-19 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813008916480 |