Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465 |
Resumo: | This article presents the results of a research which intended to identify the modifications that ocurred in the representations regarding the Physical education in the school of a group of classroom teachers that attended a Program of Academical Formation (named as PEC) in municipal districts. The data, obtained by the Clinical Method, were confronted with the knowledge on the construtivist learning conception and on the pedagogic tendencies of the school Physical education. As relevant discoveries we detached the following modifications: from representations that reflected a vision dualist (body/mind) to a technical vision (the body as tool) or, from the latter to the sociocultural vision (the citizen body). The identified transformations accompanied the historical path of the Physical education in Brazil. |
id |
UNESP-7_662cc3c17f128da5fbe60846353c0d7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/465 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-MunicipalsRepresentações de Professores Polivalentes sobre a Educação Física na Escola: contribuições do Programa de Formação Contínua PEC-MunicípiosFormação de ProfessoresEducação FísicaRepresentaçõesEscolaThis article presents the results of a research which intended to identify the modifications that ocurred in the representations regarding the Physical education in the school of a group of classroom teachers that attended a Program of Academical Formation (named as PEC) in municipal districts. The data, obtained by the Clinical Method, were confronted with the knowledge on the construtivist learning conception and on the pedagogic tendencies of the school Physical education. As relevant discoveries we detached the following modifications: from representations that reflected a vision dualist (body/mind) to a technical vision (the body as tool) or, from the latter to the sociocultural vision (the citizen body). The identified transformations accompanied the historical path of the Physical education in Brazil.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que pretendeu identificar as modificações nas representações sobre a Educação Física na escola de um grupo de professores polivalentes que freqüentaram um Programa de Formação Universitária – o PEC-Municípios. Os dados, obtidos mediante o Método Clínico, foram confrontados com os conhecimentos sobre a concepção construtivista da aprendizagem e sobre as tendências pedagógicas da Educação Física escolar. Como descobertas relevantes destacamos as seguintes modificações: de representações que refletiam uma visão dualista (corpo/mente) para uma tecnicista (o corpo como ferramenta) ou desta para a sociocultural (o corpo cidadão). As transformações identificadas acompanharam a trajetória histórica da Educação Física no Brasil.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 231981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465/398Neira, Marcos Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T17:30:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/465Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T17:30:08EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals Representações de Professores Polivalentes sobre a Educação Física na Escola: contribuições do Programa de Formação Contínua PEC-Municípios |
title |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals |
spellingShingle |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals Neira, Marcos Garcia Formação de Professores Educação Física Representações Escola |
title_short |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals |
title_full |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals |
title_fullStr |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals |
title_full_unstemmed |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals |
title_sort |
Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals |
author |
Neira, Marcos Garcia |
author_facet |
Neira, Marcos Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neira, Marcos Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Educação Física Representações Escola |
topic |
Formação de Professores Educação Física Representações Escola |
description |
This article presents the results of a research which intended to identify the modifications that ocurred in the representations regarding the Physical education in the school of a group of classroom teachers that attended a Program of Academical Formation (named as PEC) in municipal districts. The data, obtained by the Clinical Method, were confronted with the knowledge on the construtivist learning conception and on the pedagogic tendencies of the school Physical education. As relevant discoveries we detached the following modifications: from representations that reflected a vision dualist (body/mind) to a technical vision (the body as tool) or, from the latter to the sociocultural vision (the citizen body). The identified transformations accompanied the historical path of the Physical education in Brazil. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465/398 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23 Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23 Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810225995776 |