Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neira, Marcos Garcia
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465
Resumo: This article presents the results of a research which intended to identify the modifications that ocurred in the representations regarding the Physical education in the school of a group of classroom teachers that attended a Program of Academical Formation (named as PEC) in municipal districts. The data, obtained by the Clinical Method, were confronted with the knowledge on the construtivist learning conception and on the pedagogic tendencies of the school Physical education. As relevant discoveries we detached the following modifications: from representations that reflected a vision dualist (body/mind) to a technical vision (the body as tool) or, from the latter to the sociocultural vision (the citizen body). The identified transformations accompanied the historical path of the Physical education in Brazil.
id UNESP-7_662cc3c17f128da5fbe60846353c0d7d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/465
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-MunicipalsRepresentações de Professores Polivalentes sobre a Educação Física na Escola: contribuições do Programa de Formação Contínua PEC-MunicípiosFormação de ProfessoresEducação FísicaRepresentaçõesEscolaThis article presents the results of a research which intended to identify the modifications that ocurred in the representations regarding the Physical education in the school of a group of classroom teachers that attended a Program of Academical Formation (named as PEC) in municipal districts. The data, obtained by the Clinical Method, were confronted with the knowledge on the construtivist learning conception and on the pedagogic tendencies of the school Physical education. As relevant discoveries we detached the following modifications: from representations that reflected a vision dualist (body/mind) to a technical vision (the body as tool) or, from the latter to the sociocultural vision (the citizen body). The identified transformations accompanied the historical path of the Physical education in Brazil.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que pretendeu identificar as modificações nas representações sobre a Educação Física na escola de um grupo de professores polivalentes que freqüentaram um Programa de Formação Universitária – o PEC-Municípios. Os dados, obtidos mediante o Método Clínico, foram confrontados com os conhecimentos sobre a concepção construtivista da aprendizagem e sobre as tendências pedagógicas da Educação Física escolar. Como descobertas relevantes destacamos as seguintes modificações: de representações que refletiam uma visão dualista (corpo/mente) para uma tecnicista (o corpo como ferramenta) ou desta para a sociocultural (o corpo cidadão). As transformações identificadas acompanharam a trajetória histórica da Educação Física no Brasil.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 231981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465/398Neira, Marcos Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T17:30:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/465Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T17:30:08EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
Representações de Professores Polivalentes sobre a Educação Física na Escola: contribuições do Programa de Formação Contínua PEC-Municípios
title Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
spellingShingle Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
Neira, Marcos Garcia
Formação de Professores
Educação Física
Representações
Escola
title_short Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
title_full Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
title_fullStr Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
title_full_unstemmed Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
title_sort Classroom Teachers' Representations regarding the Physical Education in the School: contributions of the Program of Continuous Formation PEC-Municipals
author Neira, Marcos Garcia
author_facet Neira, Marcos Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Educação Física
Representações
Escola
topic Formação de Professores
Educação Física
Representações
Escola
description This article presents the results of a research which intended to identify the modifications that ocurred in the representations regarding the Physical education in the school of a group of classroom teachers that attended a Program of Academical Formation (named as PEC) in municipal districts. The data, obtained by the Clinical Method, were confronted with the knowledge on the construtivist learning conception and on the pedagogic tendencies of the school Physical education. As relevant discoveries we detached the following modifications: from representations that reflected a vision dualist (body/mind) to a technical vision (the body as tool) or, from the latter to the sociocultural vision (the citizen body). The identified transformations accompanied the historical path of the Physical education in Brazil.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/465/398
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 23
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810225995776