Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Velez, Isabel
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Serrazina , Maria de Lurdes, Ponte, João Pedro Mendes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650678
Resumo: In this paper we analyse two 3rd grade teacher’s practices, Carla and Ricardo, in order to understand the characteristics of their actions, specifically how they explore a task in the classroom, how they question their students and which are the representations that they privilege. Data were collected through participant observation, supported by audio and video recording and were analysed through content analysis. The results suggest that the action of informing appears more often and is frequently combined with rhetorical focusing questions and/or closed confirmation questions. Likewise, challenging actions, that are less common, appear relate with to inquiry questions. In order to promote the use of representations by their pupils, both teachers adapt their actions and the questioning that they use so they can promote: (i) the use and transformation of a chosen representation; and (ii) pupils’ critical thinking about the main aspects of the task
id UNICAMP-21_46665b7e11021ff03556b13b3f9f65d4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650678
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3Analisando a prática de dois professores com representações matemáticas no 3º anoAnalisando a prática de dois professores com representações matemáticas no 3º anoRepresentationsPracticeTasksTeachers’ actionsRepresentaçõesPráticaAções dos professoresTarefasIn this paper we analyse two 3rd grade teacher’s practices, Carla and Ricardo, in order to understand the characteristics of their actions, specifically how they explore a task in the classroom, how they question their students and which are the representations that they privilege. Data were collected through participant observation, supported by audio and video recording and were analysed through content analysis. The results suggest that the action of informing appears more often and is frequently combined with rhetorical focusing questions and/or closed confirmation questions. Likewise, challenging actions, that are less common, appear relate with to inquiry questions. In order to promote the use of representations by their pupils, both teachers adapt their actions and the questioning that they use so they can promote: (i) the use and transformation of a chosen representation; and (ii) pupils’ critical thinking about the main aspects of the taskNeste artigo analisamos a prática de dois professores do 3.º ano, Carla e Ricardo, para compreender como se caracterizam as suas ações no que respeita à forma como exploram uma tarefa na sala de aula, às maneiras como questionam os alunos e as representações que os docentes privilegiam no decorrer do trabalho. Os dados foram recolhidos por observação participante suportada por gravação áudio e vídeo, sendo analisados através da análise de conteúdo. Os resultados indicam que a ação de informar surge mais frequentemente e está associada a perguntas de focalização retórica e/ou de confirmação fechada, enquanto a ação de desafiar, menos comum, está associada ao questionamento através de perguntas de inquirição. Com o intuito de promover a utilização das representações por parte dos alunos, os professores adaptam as suas ações e o tipo de questionamento que utilizam de forma a promover (i) a utilização e transformação da representação escolhida e (ii) a reflexão dos alunos relativamente aos aspetos mais relevantes da tarefa.Neste artigo analisamos a prática de dois professores do 3.º ano, Carla e Ricardo, para compreender como se caracterizam as suas ações no que respeita à forma como exploram uma tarefa na sala de aula, às maneiras como questionam os alunos e as representações que os docentes privilegiam no decorrer do trabalho. Os dados foram recolhidos por observação participante suportada por gravação áudio e vídeo, sendo analisados através da análise de conteúdo. Os resultados indicam que a ação de informar surge mais frequentemente e está associada a perguntas de focalização retórica e/ou de confirmação fechada, enquanto a ação de desafiar, menos comum, está associada ao questionamento através de perguntas de inquirição. Com o intuito de promover a utilização das representações por parte dos alunos, os professores adaptam as suas ações e o tipo de questionamento que utilizam de forma a promover (i) a utilização e transformação da representação escolhida e (ii) a reflexão dos alunos relativamente aos aspetos mais relevantes da tarefa.Universidade Estadual de Campinas2019-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865067810.20396/zet.v27i0.8650678Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019022Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019022Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190222176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650678/20861Portugal; Contemporary PortugalPortugal; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVelez, IsabelSerrazina , Maria de Lurdes Ponte, João Pedro Mendes da2024-01-08T13:49:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650678Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T13:49:54Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
Analisando a prática de dois professores com representações matemáticas no 3º ano
Analisando a prática de dois professores com representações matemáticas no 3º ano
title Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
spellingShingle Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
Velez, Isabel
Representations
Practice
Tasks
Teachers’ actions
Representações
Prática
Ações dos professores
Tarefas
title_short Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
title_full Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
title_fullStr Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
title_full_unstemmed Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
title_sort Analysing two teachers’ practice regarding Mathematical Representations in Grade 3
author Velez, Isabel
author_facet Velez, Isabel
Serrazina , Maria de Lurdes
Ponte, João Pedro Mendes da
author_role author
author2 Serrazina , Maria de Lurdes
Ponte, João Pedro Mendes da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Velez, Isabel
Serrazina , Maria de Lurdes
Ponte, João Pedro Mendes da
dc.subject.por.fl_str_mv Representations
Practice
Tasks
Teachers’ actions
Representações
Prática
Ações dos professores
Tarefas
topic Representations
Practice
Tasks
Teachers’ actions
Representações
Prática
Ações dos professores
Tarefas
description In this paper we analyse two 3rd grade teacher’s practices, Carla and Ricardo, in order to understand the characteristics of their actions, specifically how they explore a task in the classroom, how they question their students and which are the representations that they privilege. Data were collected through participant observation, supported by audio and video recording and were analysed through content analysis. The results suggest that the action of informing appears more often and is frequently combined with rhetorical focusing questions and/or closed confirmation questions. Likewise, challenging actions, that are less common, appear relate with to inquiry questions. In order to promote the use of representations by their pupils, both teachers adapt their actions and the questioning that they use so they can promote: (i) the use and transformation of a chosen representation; and (ii) pupils’ critical thinking about the main aspects of the task
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650678
10.20396/zet.v27i0.8650678
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650678
identifier_str_mv 10.20396/zet.v27i0.8650678
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650678/20861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Portugal; Contemporary
Portugal
Portugal; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019022
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019022
Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019022
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592311709696