Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695 |
Resumo: | Educommunication is a field of social intervention that operates at the interface between education and communication. It emerges as an area with potential strengths, as it is crossed by the ways of doing things and offering meanings from these two fields of knowledge for social action in the world. It has principles and areas of intervention which, due to the very dynamism of the field, periodically require revision. The aim of this article is to present a review of the assumptions that guide the Educommunication field at this time in history. The approach is bibliographical and documental. It starts with the theoretical contributions already established in the field, to which reflections are added. As a result, it is proposed to rework its objectives and actions, principles and areas of intervention of Educommunication. In order to contribute to the epistemological reflection of the field of Educommunication, the reworking resulted in eight objectives, five principles and six areas of intervention. |
id |
UNESP-7_72b88c07a9b8ab6a8dbca246f8b29f7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17695 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of interventionEducomunicación: propuesta de revisión de objetivos, principios y áreas de intervenciónEducomunicação: proposta de revisão de objetivos, princípios e áreas de intervençãoEducomunicação. Princípios. Áreas. Revisão.Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión.Educommunication. Principles. Areas. Revision.Educommunication is a field of social intervention that operates at the interface between education and communication. It emerges as an area with potential strengths, as it is crossed by the ways of doing things and offering meanings from these two fields of knowledge for social action in the world. It has principles and areas of intervention which, due to the very dynamism of the field, periodically require revision. The aim of this article is to present a review of the assumptions that guide the Educommunication field at this time in history. The approach is bibliographical and documental. It starts with the theoretical contributions already established in the field, to which reflections are added. As a result, it is proposed to rework its objectives and actions, principles and areas of intervention of Educommunication. In order to contribute to the epistemological reflection of the field of Educommunication, the reworking resulted in eight objectives, five principles and six areas of intervention.La Educomunicación es un campo de intervención social que opera en la interfaz entre educación y comunicación. Surge como un área con fuerzas potencializadas, ya que está atravesada por los modos de hacer y ofrecer significados de estos dos campos del conocimiento para la acción social en el mundo. Posee principios y áreas de intervención que, por el propio dinamismo del campo, periódicamente requieren revisión. El objetivo de este artículo es presentar una revisión de los supuestos que orientan el hacer del campo de la Educomunicación en este momento histórico. Con un abordaje bibliográfico y documental, se parte de las aportaciones teóricas ya establecidas en el área, a las que se añaden reflexiones. Como resultado se propone la reelaboración de sus objetivos y acciones, principios y áreas de intervención de la Educomunicación. Con el fin de contribuir a la reflexión epistemológica del campo de la Educomunicación, la reelaboración dio como resultado ocho objetivos, cinco principios y seis áreas de intervención.A Educomunicação coloca-se como um campo de intervenção social que atua na interface entre a educação e a comunicação. Surge como uma área com forças potencializadas por ser atravessada pelos modos de fazer e de oferecer sentidos desses dois campos de saberes para a ação social no mundo. Possui princípios e áreas de intervenção que, pela própria dinamicidade do campo, periodicamente requerem revisões. O objetivo deste artigo é apresentar uma revisão dos pressupostos que norteiam o fazer do campo da Educomunicação neste momento histórico. Com uma abordagem bibliográfica e documental, parte-se das contribuições teóricas já estabelecidas na área, ao que se acoplam reflexões. Como resultado propõe-se a reelaboração de seus objetivos e ações, princípios e áreas de intervenção da Educomunicação. A fim de contribuir para a reflexão epistemológica do campo da Educomunicação, a reelaboração resultou em oito objetivos, cinco princípios e seis áreas de intervenção. Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1769510.18675/1981-8106.v34.n.67.s17695Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695/12908Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMazzarino, Jane MárciaMarques, Rodrigo Müller2023-12-12T13:10:01Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17695Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:10:01EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention Educomunicación: propuesta de revisión de objetivos, principios y áreas de intervención Educomunicação: proposta de revisão de objetivos, princípios e áreas de intervenção |
title |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention |
spellingShingle |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention Mazzarino, Jane Márcia Educomunicação. Princípios. Áreas. Revisão. Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión. Educommunication. Principles. Areas. Revision. |
title_short |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention |
title_full |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention |
title_fullStr |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention |
title_full_unstemmed |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention |
title_sort |
Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention |
author |
Mazzarino, Jane Márcia |
author_facet |
Mazzarino, Jane Márcia Marques, Rodrigo Müller |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Rodrigo Müller |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mazzarino, Jane Márcia Marques, Rodrigo Müller |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educomunicação. Princípios. Áreas. Revisão. Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión. Educommunication. Principles. Areas. Revision. |
topic |
Educomunicação. Princípios. Áreas. Revisão. Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión. Educommunication. Principles. Areas. Revision. |
description |
Educommunication is a field of social intervention that operates at the interface between education and communication. It emerges as an area with potential strengths, as it is crossed by the ways of doing things and offering meanings from these two fields of knowledge for social action in the world. It has principles and areas of intervention which, due to the very dynamism of the field, periodically require revision. The aim of this article is to present a review of the assumptions that guide the Educommunication field at this time in history. The approach is bibliographical and documental. It starts with the theoretical contributions already established in the field, to which reflections are added. As a result, it is proposed to rework its objectives and actions, principles and areas of intervention of Educommunication. In order to contribute to the epistemological reflection of the field of Educommunication, the reworking resulted in eight objectives, five principles and six areas of intervention. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17695 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17695 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695/12908 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024] Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024] Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814390939648 |