Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sartori, Ademilde Silveira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pessôa, Esther Bahr
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/134839
Resumo: In this article we seek to demonstrate the relevance of graduate programs in the areas of education and teaching for the consolidation of educommunication. To do so, we conducted an integrative review of the literature, searching for theses and dissertations in the Database of Thesis and Dissertations of Capes and in the Digital Bank of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology using the keyword “educommunication”. We initially obtained 241 works, of which 102 were produced in programs of the desired areas. We conclude that these programs represent a significant part of the total academic production related to educommunication and present similar standards. We thus defend that they play a major role in the development of the field.
id USP-71_99353520f415d788ee88c837ae3ffc7b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/134839
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunicationContribuições das áreas de educação e ensino para o desenvolvimento da educomunicaçãoeducomunicaçãoeducaçãoensinorevisão integrativa de literaturapós-graduaçãoEducomunicaçãoeducommunicationeducationteachingintegrative literature reviewpostgraduate studiesEducommunicationIn this article we seek to demonstrate the relevance of graduate programs in the areas of education and teaching for the consolidation of educommunication. To do so, we conducted an integrative review of the literature, searching for theses and dissertations in the Database of Thesis and Dissertations of Capes and in the Digital Bank of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology using the keyword “educommunication”. We initially obtained 241 works, of which 102 were produced in programs of the desired areas. We conclude that these programs represent a significant part of the total academic production related to educommunication and present similar standards. We thus defend that they play a major role in the development of the field.Neste artigo buscamos demonstrar a relevância dos programas de pós-graduação nas áreas de educação e ensino para a consolidação da educomunicação. Para isso, realizamos uma revisão integrativa de literatura, buscando teses e dissertações no Banco de Teses e Dissertações da Capes e no Banco Digital de Teses e Dissertações do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia com a palavra-chave “educomunicação”. Obtivemos inicialmente 241 trabalhos, dos quais 102 foram produzidos em programas das áreas desejadas. Concluímos que esses programas representam uma parcela significativa na produção acadêmica total relacionada à educomunicação e apresentam padrões semelhantes. Defendemos, assim, que eles desempenham papel de grande importância no desenvolvimento do campo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/13483910.11606/issn.2316-9125.v22i2p7-20Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 7-20Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 7-20Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 7-202316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/134839/135561https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/134839/138576Copyright (c) 2017 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSartori, Ademilde SilveiraPessôa, Esther Bahr2018-03-12T14:23:04Zoai:revistas.usp.br:article/134839Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:25.081286Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
Contribuições das áreas de educação e ensino para o desenvolvimento da educomunicação
title Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
spellingShingle Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
Sartori, Ademilde Silveira
educomunicação
educação
ensino
revisão integrativa de literatura
pós-graduação
Educomunicação
educommunication
education
teaching
integrative literature review
postgraduate studies
Educommunication
title_short Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
title_full Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
title_fullStr Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
title_full_unstemmed Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
title_sort Contributions of the education and teaching fields to the development of educommunication
author Sartori, Ademilde Silveira
author_facet Sartori, Ademilde Silveira
Pessôa, Esther Bahr
author_role author
author2 Pessôa, Esther Bahr
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sartori, Ademilde Silveira
Pessôa, Esther Bahr
dc.subject.por.fl_str_mv educomunicação
educação
ensino
revisão integrativa de literatura
pós-graduação
Educomunicação
educommunication
education
teaching
integrative literature review
postgraduate studies
Educommunication
topic educomunicação
educação
ensino
revisão integrativa de literatura
pós-graduação
Educomunicação
educommunication
education
teaching
integrative literature review
postgraduate studies
Educommunication
description In this article we seek to demonstrate the relevance of graduate programs in the areas of education and teaching for the consolidation of educommunication. To do so, we conducted an integrative review of the literature, searching for theses and dissertations in the Database of Thesis and Dissertations of Capes and in the Digital Bank of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology using the keyword “educommunication”. We initially obtained 241 works, of which 102 were produced in programs of the desired areas. We conclude that these programs represent a significant part of the total academic production related to educommunication and present similar standards. We thus defend that they play a major role in the development of the field.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/134839
10.11606/issn.2316-9125.v22i2p7-20
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/134839
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v22i2p7-20
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/134839/135561
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/134839/138576
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 7-20
Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 7-20
Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 7-20
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092183564288